Inlägg från: Anonym (Fågelvegetarian?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fågelvegetarian?)

Vad kallas en person som ...

... äter allt utom fisk och kött? Som alltså äter vegetariskt men även fågel, ägg och mejeriprodukter? Finns det ett namn för det? 

• Svar på tråden Vad kallas en person som ...
    Anonym (Fågelvegetarian?) skrev 2025-02-05 12:33:23 följande:
    Vad kallas en person som ...

... äter allt utom fisk och kött? Som alltså äter vegetariskt men även fågel, ägg och mejeriprodukter? Finns det ett namn för det? 

Råkade visst posta två ggr! Sorry! 🙈 undvik att svara i denna tråd o svara istället i den andra, tack!

Eller kanske bättre tvärtom - att svara i denna tråd o inte i den andra

Anonym (med) skrev 2025-02-05 12:42:33 följande:
    Det kallas normalkost med preferenser.
    Fast är det normalkost när två så stora matgrupper som kött och fisk utesluts?
    Lynx123 skrev 2025-02-05 12:46:37 följande:
    En person som inte äter fisk och kött, skulle jag kalla det. Rätt vanligt.  
    Ja, det är ju det, så desto större anledning till att det skulle funnas ett specifikt ord för det.
    Lynx123 skrev 2025-02-05 12:46:37 följande:
    .  Fågelvegetarian kan man ju inte vara...
    Haha, nä - det var ett skämt från min sida 😊 Fast egentligen inte konstigare än att säga "lakto-ovo-vegetarian" vilket var det man använde för vegetarianer som åt mejeriprodukter och ägg när jag var ung. Idag kallas man tydligen bara vegetarian då, vilket ju är tokigt på riktigt!
    Aniiee skrev 2025-02-05 12:56:28 följande:

Pollotarian...... Nej, jag hittar inte på, 

Haha - är det sant? Undrar varför just kyckling har valts i så fall ...
    Anonym (Ann) skrev 2025-02-05 13:05:19 följande:
    Ja. Vad är onormalt, menar du?

Det är kanske inte vanligt, men inte onormalt. Du äter det du gillar. 
    Onormalt? Ingenting! Men "normal" i "normalkost" används ju enbart i betydelsen 'vanligast förekommande', och det är det jag menar: är det så vanligt nu förtiden att utesluta båda dessa stora matgrupper så att det har blivit den nya normen? Du skriver ju själv att det kanske inte är vanligt ... (jag personligen nog skulle gissa att det är ganska vanligt, om än inte den nya normen)
    Anonym (Ann) skrev 2025-02-05 13:17:18 följande:
    Ja, och att äta kyckling är väl mycket vanligt.

Varför måste du ha ett namn på det? 
    För att jag ska ange i ett formulär i samband m inläggning hur min kost ser ut, men rutan för "annat" är för liten för att få plats med en beskrivning (även en kortfattad sådan) ...
    Anonym (med) skrev 2025-02-05 13:20:01 följande:
    Ja, det tycker jag. Det är ju inte alla animalier, så egentligen bara vanlig kost fast man inte äter precis allt. 

Men okej, man kanske skulle kunna kalla det uteslutarkost, och specificera vad man utesluter. Om man verkligen vill ha en benämning på sitt ätande. 
    Haha - älskar "uteslutarkost"! Det hjälper dock inte riktigt i mitt fall, eftersom det inte specificerar vad det är man utesluter...
    Anonym (med) skrev 2025-02-05 13:20:01 följande:
    Det är ju egentligen bara intressant när nån annan än personen själv ska ordna med maten. 
    Absolut - men det är precis därför jag behöver ett ord för det: för att andra ska ha hand om min mat (se även #14)
    Anonym (med) skrev 2025-02-05 13:28:28 följande:
    Skriv bara "ej kött eller fisk" då.
    Problemet är att många tror att fågel ingår i kött, och även om de inte tror det själva, så tänker de att det finns en risk att den som skrivit det (dvs i det här fallet jag) räknar fågel som kött, och då låter bli att servera det av den anledningen (och ja, detta har jag konkret erfarenhet av från just den leverantör det gäller i det här fallet).
    Anonym (med) skrev 2025-02-05 13:28:28 följande:
    Inläggning på sjukhus? Där är man vana med specialkost på alla möjliga sätt. Och har de frågor om vad du skrivit i formuläret så kan du förtydliga det sen när du är på plats. Inga problem alls. 
    Trevligt att höra att det faktiskt funkar så på andra ställen. Det gör det inte på det sjukhus jag ska till, kan jag ju säga ... de får all mat från ett centralkök som levererar till hela regionen, och det blir typ alltid fel med nåns mat varje måltid ...
    Anonym (A) skrev 2025-02-05 13:28:49 följande:

Pollotarian stämmer. Finns även pescetarian där man bara äter fisk av djuren.

Ja, pescetarian vet jag, men pollotarian hade jag inte hört innan. Men superbra - då kan jag ju köra på det!
    Anonym (?) skrev 2025-02-05 13:29:17 följande:
    Får du inte plats med att skriva "ej kött eller fisk"?

Är det någon sorts tillställning så kommer du att serveras det vegetariska alternativet om det då är nöt eller fläsk som erbjuds, varför krångla till det?
    Se #27 😊
    Anonym (e) skrev 2025-02-05 13:53:23 följande:

ej rött kött eller fisk

Det hade ju kunnat vara ett alternativ - tack!
    Anonym (Li) skrev 2025-02-05 14:08:17 följande:

Vegetarian - kyckling/(fågel) ok

Så hade jag fyllt i.

Det hade inte fått plats men däremot "veg. (Fågel ok)", eller ännu bättre: "veg+fågel", så tack till dig också!
    Aniiee skrev 2025-02-05 14:29:59 följande:
    För att det ordet beskriver en kosthållning. Inte tvärt om. Precis som de som endast äter fisk kallas för pescetarianer och de som bara äter äter ägg kallas ovo-vegetarianer. 
    Ja, precis! Det jag undrade var alltså varför de valt ut och begränsat det till just kyckling av alla fåglar - det heter ju t.ex. pescetarianer, inte salmo-salarianer eller liknande.
    Aniiee skrev 2025-02-05 14:32:28 följande:
    Skriv "endast kyckling". De frågar om de undrar/vll dubbelkolla. Om du äter mjölk, ost och ägg också, skriv "endast kyckling+mejeri"
    Tyvärr gör de inte det ... de bara skickar fel mat ... Tack för tips; jag har dock redan hittat två potentiella vinnare - antingen ditt förra förslag (pollotarian) eller veg.+fågel 😊
    Anonym (Y) skrev 2025-02-05 14:35:39 följande:
    En bekant äter allt utom nöt och griskött, dvs hon äter fågel, vilt, fisk, ägg etc. Brukar ange att hon är vegetarian för att förenkla. Kallar sig inget speciellt. 
    Funkar så klart när hon bara ska säga till folk som är nyfikna. Funkar ju dock mindre bra som förklaring till nån som ska ha hand om hennes mat.
    Anonym (demi) skrev 2025-02-05 16:29:52 följande:

Råkade visst svara i din andra tråd. Demivegetarian är det som jag känner till.

Inkluderar det inte fisk dock? 
    Anonym (Malin) skrev 2025-02-05 16:31:59 följande:
    Jag hade skrivit ett av dessa alternativ: 
    veg + kyckling  (el. veg + fågel)
    ej rött kött el. fisk
    Precis! Detta kom jag också fram till nu! Tack för bekräftelse på att det är bra val 😊
    Anonym (Bells) skrev 2025-02-05 16:37:20 följande:

Är det viktigt för din vård att de vet exakt vad du brukar äta? Om inte så kan du ju skriva att du är vegetarian. Då får du inget som du inte vill äta. 

Problemet är att jag har en massa allergier också, så tar man bort fågel och mejeriprodukter blir det lite för lite kvar ...
Svar på tråden Vad kallas en person som ...