• Anonym (E)

    Specialpedagog i förskolan - Vad gör de?

    Vi blev kallade till ett möte med en av sonens förskolepedagoger.
    De anser att sonen (4,5 år) ofta har det problematiskt med kompisrelationerna på förskolan. Han vet liksom inte hur han ska bete sig bland jämnåriga. Det är svårt att bjuda in till lek, vill gärna bestämma över andra i leken och det blir då ofta konflikter. Därför dras han gärna till de yngre barnen, kanske för att de är lättare att bestämma över?
    Pedagogerna kom då med ett förslag om att låta en specialpedagog komma och iaktta honom under en dag.
    Jag tycker hela situationen känns jobbig, samtidigt som jag såklart är glad över att de vill försöka hjälpa honom. Både jag och pappan har våra misstankar om högfungerande autism (heter det så fortfarande?) då han är otroligt verbal, smart och lättlärd. MEN det sociala tryter..
    Men vad kan detta besök av specialpedagogen leda till? Någon som har erfarenheter? Jag vet knappt vad jag undrar, vill mest bara höra andras ord..

  • Svar på tråden Specialpedagog i förskolan - Vad gör de?
  • Anonym (före)
    Anonym (E) skrev 2025-02-05 14:33:50 följande:
    Specialpedagog i förskolan - Vad gör de?

    Vi blev kallade till ett möte med en av sonens förskolepedagoger.
    De anser att sonen (4,5 år) ofta har det problematiskt med kompisrelationerna på förskolan. Han vet liksom inte hur han ska bete sig bland jämnåriga. Det är svårt att bjuda in till lek, vill gärna bestämma över andra i leken och det blir då ofta konflikter. Därför dras han gärna till de yngre barnen, kanske för att de är lättare att bestämma över?
    Pedagogerna kom då med ett förslag om att låta en specialpedagog komma och iaktta honom under en dag.
    Jag tycker hela situationen känns jobbig, samtidigt som jag såklart är glad över att de vill försöka hjälpa honom. Både jag och pappan har våra misstankar om högfungerande autism (heter det så fortfarande?) då han är otroligt verbal, smart och lättlärd. MEN det sociala tryter..
    Men vad kan detta besök av specialpedagogen leda till? Någon som har erfarenheter? Jag vet knappt vad jag undrar, vill mest bara höra andras ord..


    Om ni själva har funderingar kring autism hos ert barn så är det väl så att även förskolan ser detta och börjar agera.

    En specialpedagog kan både göra en kartläggning av hur ert barn fungerar på förskolan, och ge förskolan råd om hur de ska agera för att förbättra hans situation och stötta hans utveckling på bästa sätt.

    Om det skulle komma till utredning inom NPF så ingår även där en pedagogisk kartläggning som en del av utredningen. 

    De flesta som har autism är smarta, verbala, lättlärda, snälla, roliga och har en hel massa andra fina och bra egenskaper. Men, de har svårigheter som ställer till det i vissa sammanhang och då kan de behövas stöd där. 
  • Anotherone
    Anonym (före) skrev 2025-02-05 14:53:13 följande:
    Om ni själva har funderingar kring autism hos ert barn så är det väl så att även förskolan ser detta och börjar agera.

    En specialpedagog kan både göra en kartläggning av hur ert barn fungerar på förskolan, och ge förskolan råd om hur de ska agera för att förbättra hans situation och stötta hans utveckling på bästa sätt.

    Om det skulle komma till utredning inom NPF så ingår även där en pedagogisk kartläggning som en del av utredningen. 

    De flesta som har autism är smarta, verbala, lättlärda, snälla, roliga och har en hel massa andra fina och bra egenskaper. Men, de har svårigheter som ställer till det i vissa sammanhang och då kan de behövas stöd där. 
    Vilken fin beskrivning, precis den erfarenheten har vi.
    I samband med att hen gjorde iakttagelser i barngruppen fyllde hen tillsammans med ordinarie pedagoger i ett underlag till utredning som skickades till BVC. Vi fyllde i samma hemmavid. 

    Jag vet inte om man säger högfungerande autism längre och man säger inte asperger heller längre. Men skulle jag säga att min son har det så skulle de flesta förstå, för det har man ofta en bild av. 
    Min son har autism nivå 1 utan IF (intellektuell funktionsnedsättning). 
    Inga direkta problem med kommunikation eller ögonkontakt MEN däremot i tolkning av andra och i samspel. Samt att han har repetitiva beteenden, är känslig för vissa intryck (dofter, mat mm) och särintressen. 
  • Anonym (före)
    Anotherone skrev 2025-02-05 18:39:17 följande:
    Vilken fin beskrivning, precis den erfarenheten har vi.
    I samband med att hen gjorde iakttagelser i barngruppen fyllde hen tillsammans med ordinarie pedagoger i ett underlag till utredning som skickades till BVC. Vi fyllde i samma hemmavid. 

    Jag vet inte om man säger högfungerande autism längre och man säger inte asperger heller längre. Men skulle jag säga att min son har det så skulle de flesta förstå, för det har man ofta en bild av. 
    Min son har autism nivå 1 utan IF (intellektuell funktionsnedsättning). 
    Inga direkta problem med kommunikation eller ögonkontakt MEN däremot i tolkning av andra och i samspel. Samt att han har repetitiva beteenden, är känslig för vissa intryck (dofter, mat mm) och särintressen. 
    Nä, man ändrar väl vilka ord man använder lite då och då, med nya kunskaper eller hur man upplever att diagnoserna faller ut och vad de ger eller tar för individen.

    Det senaste är att man vill försöka tänka utifrån funktion istället för diagnos, alltså titta på styrkor och svårigheter utifrån ett funktionsperspektiv. Detta för att det finns så stora variationer och att man kan se autism som en funktionsvariant istället för enbart ett funktionshinder och att diagnos kan upplevas som en alldeles för rigid beskrivning. 
Svar på tråden Specialpedagog i förskolan - Vad gör de?