• Anonym (Ilona)

Nekad att köpa BRÖD, vilket jävla skämt!?

Alltså, jag är fortfarande helt förbannad. Jag var nere på mataffären idag för att handla lite frukostgrejer, och såg att de hade extrapris på bröd. Två limpor för ett riktigt bra pris, perfekt tänkte jag, men jag behövde faktiskt tre eftersom vi är flera i familjen och bröd går åt som smör här hemma.

Så jag lägger upp mina tre limpor på bandet och kassören säger:

?Du får bara köpa två per hushåll.?

Jag trodde hon skojade först. Jag menar, varför skulle det spela någon roll? Jag betalar ju för dem? Så jag säger:

?Men jag behöver faktiskt tre, kan jag inte bara betala fullt pris för den tredje??

Och hon bara:

?Nej, tyvärr, det är regler.?

Regler? För bröd? Vad händer med världen? Jag fattar om de vill begränsa folk under pandemi eller nåt, men det här är vanligt bröd! Och jag erbjöd mig att betala ordinarie pris för den tredje, men nej. Det var tydligen helt otänkbart.

Så vad gjorde jag? Jag gick ut, förbannad, utan mina tre limpor. Är det verkligen så vi ska ha det? Begränsningar på helt vanliga grejer som folk faktiskt behöver? Vad är nästa steg, ska man bara få köpa ett paket kaffe per gång också?

Någon mer som varit med om samma sak, eller är det bara min butik som tappat greppet?

• Svar på tråden Nekad att köpa BRÖD, vilket jävla skämt!?
  • Anonym (D)

Det är ju för att det är erbjudande. Det ska räcka till alla. Säljer det slut gnäller folk istället på att varor som är erbjudande aldrig finns. 

Välj ett annat bröd. 

• Aniiee

Welcome to the free market. Where have you been for the past 50 years?

Självklart får handlare säga "tyvärr, vi har bara X limpor, och många vill ha så antalet begränsas". Det är upp till dig om du vill handla.Så, grattis till att bli förbannad och bli helt utan limpor istället för att helt enkelt vara lite smidig och köpa en annan limpa, eller bara gått tillbaka imorgon och köpt en till, så länge ditt betalkort inte är kopplat till medlemsskapet.

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (Njaaaa)

Kan på sätt och vis hålla med TS. Utnyttjar man erbjudandet och betalar full pris för den tredje bör detta vara ok.
    Man ska inte behöva gå till baka dageb efter.
    Om man lägger sina varor på bandet inkl två bröd - lägger en ny kundpinne och gör ett separat köp på ett bröd - hade det funkat?
    Märklig policy av butiken.....

• Anonym (No bread)

Bröd är ändå bara skit att äta så vore ju en bra idé att minska på det. Finns betydligt bättre att äta. 1-2 mackor om dagen borde vara max att äta per person var dag. vi Har inte ätit bröd på en vecka här hemma. 

• Aniiee
    Anonym (Njaaaa) skrev 2025-02-05 21:37:47 följande:

Kan på sätt och vis hålla med TS. Utnyttjar man erbjudandet och betalar full pris för den tredje bör detta vara ok.
    Om man lägger sina varor på bandet inkl två bröd - lägger en ny kundpinne och gör ett separat köp på ett bröd - hade det funkat?

Inte om de har just visst antal, och beroende på varför. En del erbjudanden är 2 för 10, vill du ha fler får du betala fullt pris, en del är max 2 per hushåll, det kostar 10, tyvärr kan vi inte låta di gköpa mer för ordinarie pris av X anledning. 

Nej, det hade inte funkat att stå där och göra den avdelningen. Orsaken till att man ofta kan komma nästa dag och köpa mer är att de omöjligt kan veta att du redan köpt OM det inte dyker upp i systemet. Eller, som en del gör när det är såna priser på exempelvis köttfärs, man skickar in både ungarna och föräldrarna att handla, en i taget. Och hunden.....
  • Aniiee
    Anonym (Njaaaa) skrev 2025-02-05 21:37:47 följande:

Inte om de har just visst antal, och beroende på varför. En del erbjudanden är 2 för 10, vill du ha fler får du betala fullt pris, en del är max 2 per hushåll, det kostar 10, tyvärr kan vi inte låta di gköpa mer för ordinarie pris av X anledning. 

Nej, det hade inte funkat att stå där och göra den avdelningen. Orsaken till att man ofta kan komma nästa dag och köpa mer är att de omöjligt kan veta att du redan köpt OM det inte dyker upp i systemet. Eller, som en del gör när det är såna priser på exempelvis köttfärs, man skickar in både ungarna och föräldrarna att handla, en i taget. Och hunden.....
  • Anonym (Njaaaa)
    Anonym (No bread) skrev 2025-02-05 21:51:37 följande:

Bröd är ändå bara skit att äta så vore ju en bra idé att minska på det. Finns betydligt bättre att äta. 1-2 mackor om dagen borde vara max att äta per person var dag. vi Har inte ätit bröd på en vecka här hemma. 

Beror väl på typ av bröd?
    Jag äter ljust skitbröd men vägrar bröd som är som masonit eller fullt av allsköns jävla frön eller nötter, 

Mitt val!
  • Lynx123

Erbjudanden funkar ofta så men butiken hade kanske kunnat göra det tydligare med ett skylt.

Inget att bli så upprörd för - det är sådant som händer. Var glad att du ändå kan köpa bröd - det skulle många i världen önska sig.

• Anonym (Relativisera mera)
    Lynx123 skrev 2025-02-05 22:01:33 följande:

Erbjudanden funkar ofta så men butiken hade kanske kunnat göra det tydligare med ett skylt.

Inget att bli så upprörd för - det är sådant som händer. Var glad att du ändå kan köpa bröd - det skulle många i världen önska sig.

Men lägg ner bara...

"Var glad att din man bara slår dig på fyllan, i många länder händer det varje dag"

Nu lever vi här, och det är helt rimligt att man får köpa så mycket bröd som man behöver till sin familj, även om två limpor kanske blir på erbjudande och en tredje till fullpris.
  • Anonym (what)

konstig butik, den vill väl tjäna pengar.

Du erbjöd ju att betala fullt pris för den tredje, men kassörskan ville inte sälja limpa tre för att det skulle bli orättvist för andra kunder?! Men de skulle ju tjäna mer om du tog tre. Helt hål i huvudet, den butiken är mer mån om att det ska va rättvist än att tjäna pengar. 

otroligt dumt.

Svar på tråden Nekad att köpa BRÖD, vilket jävla skämt!?