• Anonym (Ilona)

Nekad att köpa BRÖD, vilket jävla skämt!?

Alltså, jag är fortfarande helt förbannad. Jag var nere på mataffären idag för att handla lite frukostgrejer, och såg att de hade extrapris på bröd. Två limpor för ett riktigt bra pris, perfekt tänkte jag, men jag behövde faktiskt tre eftersom vi är flera i familjen och bröd går åt som smör här hemma.

Så jag lägger upp mina tre limpor på bandet och kassören säger:

?Du får bara köpa två per hushåll.?

Jag trodde hon skojade först. Jag menar, varför skulle det spela någon roll? Jag betalar ju för dem? Så jag säger:

?Men jag behöver faktiskt tre, kan jag inte bara betala fullt pris för den tredje??

Och hon bara:

?Nej, tyvärr, det är regler.?

Regler? För bröd? Vad händer med världen? Jag fattar om de vill begränsa folk under pandemi eller nåt, men det här är vanligt bröd! Och jag erbjöd mig att betala ordinarie pris för den tredje, men nej. Det var tydligen helt otänkbart.

Så vad gjorde jag? Jag gick ut, förbannad, utan mina tre limpor. Är det verkligen så vi ska ha det? Begränsningar på helt vanliga grejer som folk faktiskt behöver? Vad är nästa steg, ska man bara få köpa ett paket kaffe per gång också?

Någon mer som varit med om samma sak, eller är det bara min butik som tappat greppet?

• Svar på tråden Nekad att köpa BRÖD, vilket jävla skämt!?
  • Anonym (what)
    Anonym (Njaaaa) skrev 2025-02-05 21:37:47 följande:

Kan på sätt och vis hålla med TS. Utnyttjar man erbjudandet och betalar full pris för den tredje bör detta vara ok.
    Man ska inte behöva gå till baka dageb efter.
    Om man lägger sina varor på bandet inkl två bröd - lägger en ny kundpinne och gör ett separat köp på ett bröd - hade det funkat?
    Märklig policy av butiken.....

+1
  • Anonym (what)
    Anonym (Relativisera mera) skrev 2025-02-06 08:02:19 följande:
    Men lägg ner bara...

"Var glad att din man bara slår dig på fyllan, i många länder händer det varje dag"

Nu lever vi här, och det är helt rimligt att man får köpa så mycket bröd som man behöver till sin familj, även om två limpor kanske blir på erbjudande och en tredje till fullpris.
    +1
  • Anonym (icander)
    Anonym (Njaaaa) skrev 2025-02-05 21:37:47 följande:

Kan på sätt och vis hålla med TS. Utnyttjar man erbjudandet och betalar full pris för den tredje bör detta vara ok.
    Man ska inte behöva gå till baka dageb efter.
    Om man lägger sina varor på bandet inkl två bröd - lägger en ny kundpinne och gör ett separat köp på ett bröd - hade det funkat?
    Märklig policy av butiken.....

Det är för att det är en reklamvara som ska dra folk till affären.

Tar varan slut så drar den inte länge folk till butiken.

Därför sätter man en begränsning på hur många man får köpa - till rabatterat och till fullt pris. För att hålla erbjudandet vid liv så länge som möjligt.
  • EnAnonumius

Detta måste väl ändå räknas som veckans i-landsproblem? 🤔

Jisses, vad är det att bli upprörd för?
    Butiken hade ett erbjudande. När en butik har ett erbjudande så sätter de ju självklart begränsningar typ "Max XX antal per hushåll". Det är ju fört att så många som möjligt skall kunna ta del av erbjudandet. Så varför skall en butik göra ett undantag för dig, även om du nu erbjöd dig att betala fullpris? Det är knappast butikens ensak att du ville ha tre limpor för att du ansåg att du behövde det...

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (per)
    Anonym (Ilona) skrev 2025-02-05 21:15:02 följande:

Alltså, jag är fortfarande helt förbannad. Jag var nere på mataffären idag för att handla lite frukostgrejer, och såg att de hade extrapris på bröd. Två limpor för ett riktigt bra pris, perfekt tänkte jag, men jag behövde faktiskt tre eftersom vi är flera i familjen och bröd går åt som smör här hemma.

Jag trodde hon skojade först. Jag menar, varför skulle det spela någon roll? Jag betalar ju för dem? Så jag säger:

?Men jag behöver faktiskt tre, kan jag inte bara betala fullt pris för den tredje??

Och hon bara:

Regler? För bröd? Vad händer med världen? Jag fattar om de vill begränsa folk under pandemi eller nåt, men det här är vanligt bröd! Och jag erbjöd mig att betala ordinarie pris för den tredje, men nej. Det var tydligen helt otänkbart.

Så vad gjorde jag? Jag gick ut, förbannad, utan mina tre limpor. Är det verkligen så vi ska ha det? Begränsningar på helt vanliga grejer som folk faktiskt behöver? Vad är nästa steg, ska man bara få köpa ett paket kaffe per gång också?

Någon mer som varit med om samma sak, eller är det bara min butik som tappat greppet?

En butik får ju sätta vilka regler de vill De är ingen samhällsfunktion på det sätter. Ditt val är ju att inte handla där mer om du tycker att butiken inte uppfyller dina förväntningar.
  • FuckGoggleAskMe

Affären kan bestämma helt själv om man bara får köpa 2 bröd, eller om man bara får köpa citroner om man även köper ägg. Det är deras erbjudande, acceptera det eller inte. Du kan komma med motförslag, som de kan tacka nej till. Samma sak som om man köper en cykel på blocket eller ett hus. 

• Anonym (xxx)
    Anonym (Relativisera mera) skrev 2025-02-06 08:02:19 följande:
    Men lägg ner bara...

"Var glad att din man bara slår dig på fyllan, i många länder händer det varje dag"

Nu lever vi här, och det är helt rimligt att man får köpa så mycket bröd som man behöver till sin familj, även om två limpor kanske blir på erbjudande och en tredje till fullpris.
    Nu har ju butiker rätt att bestämma hur många varor till kampanj man får köpa, t ex max 3 paket kaffe. 

TS har all rätt att köpa hur mkt bröd hon vill, men just detta hade en begränsning eftersom det var en kampanj/extrapris. Helt upp till affären. Det är ingen rättighet att som kund själv bestämma.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (icander) skrev 2025-02-06 08:14:46 följande:
    Det är för att det är en reklamvara som ska dra folk till affären.

Tar varan slut så drar den inte länge folk till butiken.

Därför sätter man en begränsning på hur många man får köpa - till rabatterat och till fullt pris. För att hålla erbjudandet vid liv så länge som möjligt.
    Finns alltid folk som tror de står över sådana regler. Oflexibla människor som inte kan gå tillbaka och välja ett annat bröd istället. 
  • Anonym (xxx)

Märkligt att vuxna människor blir upprörda om en sådan sak, har de aldrig handlat andra varor på erbjudande? Detta kan väl inte vara en nyhet om man bor i Sverige.

• Lönnsirap
    Anonym (Ilona) skrev 2025-02-05 21:15:02 följande:

Och hon bara:

Så du kände att det skulle vara på ditt sätt, annars får det vara. 
    För att du tyckte att maxantal för ett erbjudande är orimligt. 

Och det är inte din butik som tappat det, utan du som inte förstår hur erbjudanden funkar!
Svar på tråden Nekad att köpa BRÖD, vilket jävla skämt!?