Inlägg från: Mrs Moneybags |Visa alla inlägg
  • Mrs Moneybags

Familjer med ett barn- hur är det?

Vi har också bara ett barn, han är 13 år nu. Jag tror säkert att han hade önskat syskon, men det blir som det blir med den saken ibland. Det är inte alltid man kan styra över sådana saker.

Vi har gjort tvärtom och ser oss inte som vår sons bästa vänner. Jag har aktivt valt att sätta honom i olika aktiviteter för att han ska ha vänner på olika håll - sport, skola, i vårt område. Min mamma brukar alltid säga att "barn behöver barn" och det behöver ju inte nödvändigtvis syskon, utan kan vara andra barn på förskola, skola, aktiviteter och så vidare. 

Det är extra viktigt för ett ensambarn att ha många vänner, för vi finns inte kvar för alltid. Han prioriterar sina vänner framför oss 10 gånger av 10 och det är precis så det ska vara tycker jag. Det är där hans framtid ligger, inte hos oss. Vi är en del av hans förflutna, men de vänskapsband han formar nu kan följa honom hela vägen in i vuxenlivet. 

Det finns många fördelar med att ha ett barn. Man slipper syskontjafs, det är enklare att resa och göra saker med ett barn. Jag reser med honom själv rätt ofta och det är verkligen roligt. Ekonomin blir ju även bättre med ett barn jämfört med att ha flera. Jag har ingen hög inkomst, men jag kan göra allt möjligt med honom just för att jag bara har en att ta hänsyn till. Man kommer också nära varandra på ett fint sätt som man kanske inte gör om man sällan är ensam med sina barn. 

• Mrs Moneybags
    Anonym (Äggdonationsmamma) skrev 2025-02-06 07:52:48 följande:

Är en 47 årig gift kvinna och har en efterlängtad dotter som tillkommit genom äggdonation. Är själv också ensambarn. Vi ville gärna ha syskon till dottern och försökte med syskonförsök utan att lyckas. Jag har aldrig saknat syskon och aldrig känt mig annorlunda på grund av att jag är ensambarn utan har haft andra nära relationer med vänner/kusiner som blivit substitut för syskon och för min dotter som nu närmar sig tonåren är det likadant. Hon har en bästis som hon hängt ihop med sedan tidigt från förskolan som blivit som en extra syster och hon har fler andra nära vänner. När hon var yngre pratade hon om att hon vill ha syskon men nu säger hon någon gång nu och då att det är så skönt att att slippa ha någon att tjafsa med när hon ser hon ser hur kompisar bråkar med sin syskon och att vi har det så lugnt och skön bara vi tre. 

Visst ville vi ha syskon men känner oss så tillfreds i vår tresamhet och jag tror att det är viktigt att verkligen försöka landa i förnöjsamhet och tacksamhet i det man fått. Sedan skulle jag också vilja framhäva både från min egen erfarenhet som ensambarn och i att uppfostra ett ensambarn att det är väldigt viktigt att se till att det finns substitut för syskon i form av vänner eller släktingar. Ibland har det känts som att vi har fritids hemma när dottern drar hem kompisar men jag är ändå så tacksam och glad att hon har andra nära relationer förutom mig och maken. Så summan av kardemumman - säkerställ att eran son har vänner och andra nära relationer. 

Håller helt med om allt du skriver. Det är så viktigt att ha en nära kontakt med andra barn eller kusiner eller liknande... Jag tar ofta med mig sonen plus en kompis på olika grejer. Nu börjar de bli så stora att de hellre går själva.
Svar på tråden Familjer med ett barn- hur är det?