Familjer med ett barn- hur är det?
Vi har också bara ett barn, han är 13 år nu. Jag tror säkert att han hade önskat syskon, men det blir som det blir med den saken ibland. Det är inte alltid man kan styra över sådana saker.
Vi har gjort tvärtom och ser oss inte som vår sons bästa vänner. Jag har aktivt valt att sätta honom i olika aktiviteter för att han ska ha vänner på olika håll - sport, skola, i vårt område. Min mamma brukar alltid säga att "barn behöver barn" och det behöver ju inte nödvändigtvis syskon, utan kan vara andra barn på förskola, skola, aktiviteter och så vidare.
Det är extra viktigt för ett ensambarn att ha många vänner, för vi finns inte kvar för alltid. Han prioriterar sina vänner framför oss 10 gånger av 10 och det är precis så det ska vara tycker jag. Det är där hans framtid ligger, inte hos oss. Vi är en del av hans förflutna, men de vänskapsband han formar nu kan följa honom hela vägen in i vuxenlivet.
Det finns många fördelar med att ha ett barn. Man slipper syskontjafs, det är enklare att resa och göra saker med ett barn. Jag reser med honom själv rätt ofta och det är verkligen roligt. Ekonomin blir ju även bättre med ett barn jämfört med att ha flera. Jag har ingen hög inkomst, men jag kan göra allt möjligt med honom just för att jag bara har en att ta hänsyn till. Man kommer också nära varandra på ett fint sätt som man kanske inte gör om man sällan är ensam med sina barn.