Inlägg från: pandarinen |Visa alla inlägg
  • pandarinen

Familjer med ett barn- hur är det?

Som frågar lyder. Jag har en fantastisk son p snart 5 år. Jag älskar honom, är hemmaförälder och ägnar hela dagarna åt aktivera, leka, hoppa i sängen (jag med) måla, pyssla, inte nudda golv, åker på utflykter, träffar jämnåriga kompisar , öppna förskolan osv.
    jag tycker vi lever ett drömliv. Min son har aldrig nämnt ordet syskon, trots att alla vänner, hans vänner har syskon.
    hur som, vi har försökt i 4 år (utredning osv) och kan inte få fler barn. 

det är en stor sorg men inget vi visat för vår son för han är hårt allt. Jag kan ibland känna en girighet att jag önskar ett barn till, då jag vet att det är många utan barn som kämpar- och en ångest att han inte kommer få ett syskon - när jag läser och här folk såg att syskon är det finaste du kan ge, din son kommer må dåligt och känna sig ensam, du lämnar allt ansvar på honom när du dör osv 

Extra tungt kanske för att jag inte kan få fler barn?

jag vill veta hur ni som bara har ett barn, hur er familj ser ut, hur ni upplever det, hur era barn mår, men även ni som växt upp utan syskon- hur har ni mått och vad tror du att det beror på att ni kännt er ensamma eller inte ensamma? Finns det något jag som förälder kan göra mer  för min son? 

jag och pappan som också är hemma hela dagarna (vi har den möjligheten och tagit oss den) är enligt vår son hans bästa vänner :) och ibland tänker jag hur många fler som leker så mycket som vi gör, jg blir som ett barn med honom. Går in i rollen som lille skutt ute i trollskogenn, plötsligt dyker det upp troll osv jag ni förstår. Eller jag hoppar i en timme på studsmattan - gräver ner mig själv djupt i snön osv

• Svar på tråden Familjer med ett barn- hur är det?
  • pandarinen

Han är vårt allt och jag vill hans bästa och ge honom de bästa förutsättningarna för att han ska känna sig trygg nöjd glad i vår familj och inte känna saknad av ett syskon

• pandarinen

Jag instämmer att det är viktigt att han får vara med jämnåriga. 2 dagar i veckan träffar han jämnårig kompis, en dag är han med i en barngrupp/gympa och en dag i veckan brukar vi som oftast åka till en öppen förskola - där andra barn är, pyssel, lek, sång mm. 

Hittade bilder på honom som liten häromdagen, och mina mamma kläder. Började gråta, då jag sparat alllt för att ha till barn nummer två 

Nu försöker jag ställa mig in på att det inte blir fler barn- och inom mig har jag också en sån enorm gravidrädsla - att om jag blir gravid att det ska bli komplikationer, att barnet ska bli sjukt och att min tid inte ska räcka till , till guldklimpen jag redan har. 

Jag hade förlossningsrädsla innan jag blev gravid också- men så fort jag visste att jag var gravid fick jag ett enormt lugn inom mig. Så så kan det så klart bli även om ett mirakel sker och jag skulle bli gravid igen - mot alla odds. 

• pandarinen

Ja jag upplever också en speciell relation. vid vilken ålder frågade era barn om syskon? Min 5 åring har aldrig frågat, men han tycker om att leka mamma och bebis. Att jag är bebis och han mamma, men det hade han kanske gjort oavsett syskon.
    hur kommer det sig att ni bara har ett barn? Saknar ni själva syskon till barnet?

Svar på tråden Familjer med ett barn- hur är det?