Oplanerad femma, stöd och hjälp
Hej!
När jag träffade min man var jag lite äldre än du är nu, han cirka 10 år äldre. Jag hade 4 barn från 11 år och neråt. Min man hade också 4 barn, cirka 10 år äldre än mina.
Vi var båda färdiga med barn sa vi, men trots skydd blev jag gravid ganska tidigt i förhållandet. Jag var chockad och orolig för hur han skulle reagera när han fick veta, men när jag höll testet framför oss sa han "vad du än tycker nu så får du inte vara ledsen". Dock slutade det i missfall, vi var båda besvikna och slutade sedan i princip med skydd. Jag blev gravid igen - missfall. Tredje gången fick vi till sist en liten dotter. Hon har verkligen gjort familjen komplett, och det har varit en stor glädje (precis som du skriver) att få barn med någon jag älskar. Efter det kände vi oss färdiga på riktigt, och min man steriliserade sig på eget initiativ.
Jag kan inte tala om för dig vad du ska göra, men jag tänker att du är gravid nu, och det får du utgå ifrån. Graviditeten kan du inte flytta på om du inte gör abort, och då är den inte bara flyttad utan slut. Dina studieplaner kan däremot flyttas. Du vet väl att du kan ta studielån tills du är 57 år?
Det är din kropp och ditt val. Din man har använt sin kropp och sitt val till att inte sterilisera sig, och nu är du gravid. De kvinnor som helt säkert vet att de vill göra abort bokar en tid direkt, de skriver inte en tråd på Familjeliv och beskriver hur de är rädda för att ångra sig om de gör abort, och att de känner modersinstinkt och anknytning.
Sen räknar jag annorlunda än du. Du räknar din graviditet som en liten "femma", fast det egentligen är din "fyra" och din mans "trea". Det låter inte riktigt lika överväldigande, va? (Jag säger att jag har 5 barn och 4 bonusbarn, inte att jag har 9 barn, för det har jag inte.)