• Emilie13

Hur börjar man prata om ett barn till?

Hej!
    När jag och min sambo träffades (10 år sedan) så pratade vi tidigt om barn. Han har 3 barn sedan tidigare och jag hade inga barn. Vi bestämde att vi skulle skaffa ett gemensamt barn och i juni 2023 föddes vår son. Nu känner jag verkligen att jag vill ha ett barn till? Jag vet att vi sa ett gemensamt barn, men till mitt försvar visste jag inte vad jag kompromissade med.
    Min sambo tycker att det räcker. Han säger å ena sidan att han kan ha hur många barn som helst, men verkar också bry sig vad andra ska tycka/tänka (min tolkning). Vi pratade om detta i höstas, det slutade med att han sa ?vi kan inte ha fler barn, iaf inte just nu?.
    Jag har försökt sluta vilja ha ett barn till men det går inte, jag tänker på det dagligen. Dels vill jag få uppleva en graviditet, förlossning och bebisbubblan en gång till och dels vill jag ge vår son ett mer jämngammalt syskon.
    Jag vet inte hur jag ska börja prata med min sambo om det här? Jag är så rädd för hans svar och vad ska jag göra om han verkligen inte vill? Men jag måste prata med honom, dels för att få lite sinnesro och dels för att jag blir 38 i år så det finns inte jättemycket tid. Men hur tar man upp det?
    Tacksam för svar!
  • Svar på tråden Hur börjar man prata om ett barn till?
  • Anonym (Anna)

Det är väl bara att fråga om han ändrat sig. Gör det en kväll när ni är själva, så ni kan prata i lugn och ro. Berätta hur du känner och varför du vill ha ett barn till. 

Sedan får du ju acceptera hans svar, när det gäller barn är det ju den som säger nej som bestämmer så att säga. 

• Anotherone
    Anonym (Anna) skrev 2025-02-06 12:53:22 följande:

Det är väl bara att fråga om han ändrat sig. Gör det en kväll när ni är själva, så ni kan prata i lugn och ro. Berätta hur du känner och varför du vill ha ett barn till. 

Sedan får du ju acceptera hans svar, när det gäller barn är det ju den som säger nej som bestämmer så att säga. 

Håller helt med. Det är ett tufft ämne eftersom det är så många känslor inblandade men man måste kunna prata om det.

Och om ni fastnar, ta hjälp!
    För mig, när vi var i den situationen, så var jag tvungen att förstå varför. Var det för ekonomin, var det någon hobby eller aktivitet som skulle bli svårare att genomföra med två barn, var det sömnen. Jag blev väldigt lösningsorienterad och behövde något som jag liksom kunde bemöta. Hitta en lösning på. Så att han skulle känna att han visst ville ha fler barn.

Nu vet jag bättre och man ska inte behöva förklara sig så. Det handlar om känslor och önskningar och var och en måste få bestämma hur många barn man vill bli förälder till. Om inte det "synkar" så kan man behöva gå isär, hur sorgligt det än är.

Men samtalsstödet var ovärderligt för oss och gav oss först och främst en miljö där alla frågor var ok, där vi hade tid att svara och fick ur oss svaren. Hemma var risken hela tiden att vi blev ledsna, arga eller inte riktigt fick ur oss det vi verkligen kände. 
  • Anonym (ÖnskarSladdis)

Min man var också helt anti, sen blev jag oplanerat gravid och först när han förstod hur viktigt det var för mig ändrade han sig.. tyvärr slutade det i tidigt MF. Men nu försöker vi bli gravida igen.

Jag är 37, han är 50. Jag har en 18åring sen innan, sen har vi en 15åring och en 11åring gemensamt. 

Kanske förklara för din sambo hur viktigt det här är för dig? 

Svar på tråden Hur börjar man prata om ett barn till?