• Aniiee

Varför köper ni massor…

Helt ärligt, bröd har vi människor levt på i alla tider. Jag förstår inte varför bröd är så utskällt i Sverige. Bröd är det första omnämda livsmedlet i skrivandets historia. De äldsta lämningarna av ett bröbak är 14500 år gammla. De äldsta som hintar om att det var brödbak är 30000 år gamla. Det äldsta receptet vi har bevarat innhehåller bröd. Visst, det är inte vitt fabriksbröd, men det är bröd och inte hller vi behöver äta vitt fabriskbröd.

För att svara på resten, för att det är smidigt? För att det är gott? För att man vill? För att folk är så himla hysteriska och man vill ta det lite coolt och inte lära sina barn att ha ångest över allt de stoppar i munnen? Orsakerna är förmodligen många.

Dessutom brukar jag garva åt folk som säger saker som "gör egna köttbullar så är det 100% kött i", eller "lägg i bären själv så är det mindre socker" och annat trams. För ofta så har de fel när de säger det....

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Aniiee
    exandthecity skrev 2025-02-06 14:51:13 följande:
    Kollade Yoggi och Bärry blåbärsyogurt. De har 7,1 resp 8,1% tillsatt socker (utöver naturligt socker i yoghurt och blåbär). Tar man enbart naturell yoghurt och blåbär så slipper man ju dessa 7-8%. 
    Sure, vill man slippa det så är det så klart helt ok för mig. Det är ju ett val man gör. Varför man ska hetsa upp sig över en tesked socker vetetusan, det är det många som har på sin naturella fil och yoghurt också, men det är som sagt upp till var och en.

Sen kan man så klart diskutera många bäckar små osv, men ibland känner jag allt att en del behöver dra i handbromsen vad gäller matnojjor.
  • Aniiee

Rabbit hole time!

Jag kollade ett antal, 10, blåbärsyoghurt och dito fil och kom fram till följande:

Vill man ha minst tillsatt socker, köp köp Yoggi mini. De har sötningsmedel i istället.

Vill man ha minst tillsatt socker som faktist är socker, köp Valio Vanilj/blåbär yoghurt. 5,2% socker. 

Skånemejerier har socker i ingredienslistan på sin blåbärsfil, men inte hur mycket.

Vill man ha så lite blåbär som möjligt....?.... Valio Blåbär/vanilj yougurt innehåller endast 0,3% blåbär.

Mest blåbär står Yoggi Original för, med 8% blåbär.

Vill man har förhållandevis mycket bär och förhållandevis lite socker, välj Fjällfil Blåbär med 6% socker och 5,2% bär, eller Verum Lättyoghurt Blåbär/Vanilj med 5,3% socker och 4,8% blåbär.

Svar på tråden Varför köper ni massor…