Varför köper ni massor…
Jag ser mig omkring, mina barn och deras kompisar, jag själv och mina kompisar, mina föräldrar och deras kompisar. Det är egentligen bara min generation som "vräkt i oss bröd" och "godis varje dag i veckan" och "mjölk i parti och minut". Mina föräldrar hör till bantningsgenerationen, de är och har alltid varit livrädda för fett och socker. Jag och mina kompisar hör till åren strax innan curlinggenrationen, de som fick klara sig mycket själva, som åt en halv skogaholmslimpa med prickig korv och drack en halv liter oboy till både frukost, mellanmål och kvällsmacka. Mina barn är under 10. Denna generation har gemensamt med bantningsgenerationen att de är i princip rädda för mat. Eller deras föräldrar är i alla fall för deras "skull"/räkning. Fett är jättefarligt, och socker är giftigt. Att röra på sig är visst också jättefarligt, i alla fall om det sker utanför organiserade aktiviteter. Stress däremot, att aldrig få slappna av och göra ingenting, att alltid, alltid ha aktiviteter man springer mellan, det är inte så farligt. Kortisol, vad är det? Det är gainomax och sportdrycker och dietbars för man "hinner inte" mellan sånglektionen och fotbollsträningen.
Jag tror faktiskt att vi behöver leta på fler ställen än i maten, och kanske till och med idrotten, för att hitta orsakerna till folks övevikt.