• Anonym (Moster)

Systerdotter övergiven, vet ej vad jag ska göra

Min 14-åriga systerdotter dök upp på min trapp för en stund sedan. Precis samtidigt ringde min syster och bara enkelt meddelade att jag  "får göra vad jag vill" med henne men hon är inte välkommen hem. Vi bor långt ifrån varandra och min syster har alltså satt sin 14-åring på ett tåg ensam i 10+ timmar och talat om för henne att hon inte får komma hem.

Jag petade i henne lite mat och sa att vi kan prata nu eller imorgon, jag såg ju att hon var slut. 

Hon är absolut välkommen här, men, vad gör vi nu? 

• Svar på tråden Systerdotter övergiven, vet ej vad jag ska göra
  • Anonym (X)

Du ringer socialtjänsten, Barn och Unga avdelningen, i kommunen där hon är bosatt och berättar vad som har hänt. 
    Då upprättas en så kallad "Orosanmälan". 

Iom att din systerdotter är 14 så har hon fortfarande skolplikt, om du tänkt att han ska stanna hos dig permanent så får du skiva in henne i skolan.

• Anonym (Xenia)

Men det låter ju helt horribelt...stackars tjej! Bädda ner henne att sova och prata imorgon. Ring sedan din syster och säg att du vill höra mer om vad som hänt, så du har lite att gå på när du pratar med tjejen i morgon. Vad det än är som har hänt så är hon förmodligen väldigt olycklig nu. 

• Anonym (4)

Vet inte riktigt vad jag ska säga annat än fyfan. 

• Anonym (Moster)

Ok, soc i hemkommunen alltså? Jag tänker också lite på skolplikten. Jag vet inte om hon bara saknades idag eller är sjukanmälde eller något, ska jag/hon sjukanmäla imorgon? Även om hon inte är sjuk sjuk så mår hon så klart inte bra just nu.

Hon sover nu, men lite oroligt. Jag har sagt till hennr Att hon både får sätta på tv och väcka mig om hon vaknar i natt.

• Anonym (Nora)

Kontakta soc men släpp INTE taget om henne. Se till så att hon får stanna hos dig. Hon är ditt kött och blod. Fyy vad hemskt :(. Stackars lilla. Styrkekramar till er❤️

• Anonym (Moster)
    Anonym (Nora) skrev 2025-02-06 23:47:42 följande:

Kontakta soc men släpp INTE taget om henne. Se till så att hon får stanna hos dig. Hon är ditt kött och blod. Fyy vad hemskt :(. Stackars lilla. Styrkekramar till er❤️

Hon får absolut stanna. Dessutom bor både hennes mormor och morfar och hennes farfar här omkring, så jag tror det är bättre om vi försöker de till att hon får stanna. 

För övrigt ska jag prata med mina föräldrar/hennes morföräldrar också imorgon. Min syster måste ju ha fått en knäpp. Hon HR även stängt av telefonen. 
  • Anonym (Nora)
    Anonym (Moster) skrev 2025-02-06 23:57:14 följande:
    Hon får absolut stanna. Dessutom bor både hennes mormor och morfar och hennes farfar här omkring, så jag tror det är bättre om vi försöker de till att hon får stanna. 

För övrigt ska jag prata med mina föräldrar/hennes morföräldrar också imorgon. Min syster måste ju ha fått en knäpp. Hon HR även stängt av telefonen. 
    Låter som en bra första plan. Skönt hon har en så ordentlig och varm moster! Det kommer lösa sig för er. Ja något måste stå fel till om man skickar en 14 åring ensam på så lång resa till moster. Kunde hänt vad som helst. Tack och lov gick det bra.
  • Anonym (hur)
    Anonym (Moster) skrev 2025-02-06 22:57:47 följande:
    Systerdotter övergiven, vet ej vad jag ska göra

Min 14-åriga systerdotter dök upp på min trapp för en stund sedan. Precis samtidigt ringde min syster och bara enkelt meddelade att jag  "får göra vad jag vill" med henne men hon är inte välkommen hem. Vi bor långt ifrån varandra och min syster har alltså satt sin 14-åring på ett tåg ensam i 10+ timmar och talat om för henne att hon inte får komma hem.

Jag petade i henne lite mat och sa att vi kan prata nu eller imorgon, jag såg ju att hon var slut. 

Hon är absolut välkommen här, men, vad gör vi nu? 

Du måste omedelbart göra en orosanmälan till socialtjänsten i flickans hemkommun. 
  • Anonym (Alexandra)

Herregud, stackars tjej. Hoppas att du fått tag på soc idag och att det löser sig att hon får officiellt stanna hos dig. Så skönt att veta att hon har bra med släktingar omkring sig som bryr sig om henne, när hennes mamma misslyckats så totalt.

• septembermamma2022

Stackars flicka Hjärta

Väldigt viktigt att både du och den övriga familj som finns nära visar att hon är viktig för er och att ni ställer upp till 100% oavsett vad som flugit i hennes mamma. Mormor/morfar kanske kan hjälpa till och vara med henne så hon kan få tänka på nåt annat och känna sig lite ompysslad?

Finns pappan i bilden? Han kanske vet mer? finns nåt syskon som kanske vet mer?

Ring skolan och förklara läget för dem, säg att du också har kontakt med socialen för att reda upp situationen. Viktigt att hon inte får ogiltig frånvaro.

Vilken olycklig och trist situation. Hoppas att socialen kan hjälpa till att reda upp detta på bästa sätt.

• Anonym (Nora)
    septembermamma2022 skrev 2025-02-07 15:08:05 följande:

Stackars flicka Hjärta

Väldigt viktigt att både du och den övriga familj som finns nära visar att hon är viktig för er och att ni ställer upp till 100% oavsett vad som flugit i hennes mamma. Mormor/morfar kanske kan hjälpa till och vara med henne så hon kan få tänka på nåt annat och känna sig lite ompysslad?

Finns pappan i bilden? Han kanske vet mer? finns nåt syskon som kanske vet mer?

Ring skolan och förklara läget för dem, säg att du också har kontakt med socialen för att reda upp situationen. Viktigt att hon inte får ogiltig frånvaro.

Vilken olycklig och trist situation. Hoppas att socialen kan hjälpa till att reda upp detta på bästa sätt.

Fint skrivet❤️. Håller med dig i allt förutom att jag tycker inte hon ska berätta hela situationen för skolan riktigt ännu. Hon kan sjukanmäla henne till att börja med. Sedan kontakt med soc, systern övriga familjen. Landa och reda lite i situationen först. Sedan kan man kontakta kurator på skolan och förklara läget och hur de ska gå vidare.
  • Anonym (sorgset)

Hon kanske berättar vad som hänt när hon känner sig lite bättre. Om inte mamman går att få tag på, menar jag.

• Anonym (SL)

För det första, är mamman ensam vårdnadshavare?
    För annars är det ju det ju att kontakta papan det första som du behöver göra.

Om pappan av olika skäl inte är med i bilden så ska du ju självklart kontakta socialtjänsten.
    Akta dig att lova tjejen att hon får stanna hos dig. Det beslutar ju socialtjänsten och det kan bli tokigt om hon känner sig sviken. Socialtjänsten kan tänka på ett annorlunda sätt än vad ni gör och det gynnar inte tjejen att vuxenvärlden ger ett splittrat intryck.
    Det är socialtjänstens uppdrag, inte ert att besluta vad det bästa alternativet är.

• Anonym (Moster)

Snabb uppdatering, jag skriver alla titlar som relation till min systerdotter:

Jag har idag pratat med soc i systerdotterns hemkommun. Orosanmälan är gjord och de vet var hon är. Jag tänkte även prata med soc i min hemkommun men han inte få tag på dem innan de stängde. 

Det var lite omständligt men mellan oss lyckades vi sjukanmäla henne till skolan också. Digitalisering är bra på flera sätt, men eftersom jag inte är vårdnashavare kan jag inte logga in på skolwebben och sjukanmäla, och ringa och skujanmäla gick inte alls, de bara hänvisade till skolwebben. Hon själv kunde inte sjukanmäla på sin inloggning, jag antar för att en del ungdomar fuskar då. Till slut fick hon tag på sin mentor, så hon slipper i alla fall olovlig frånvaro.

Vi har pratat lite, även med mormor som hon själv ringde och frågade om hon kunde komma. Tydligen har det skurit sig mellan tjejen och hennes mamma för att "mamma är sur för jag mår dåligt". Hon säger att hon haft det kämpigt med orken sedan i oktober och vissa dagar bara orkat gå till skolan och sedan inte mer, och mamma gillar inte det. 

Morfar har försökt få tag på mamma men inte lyckats.

Pappa gick bort för 5 år sedan. Hon ringde också själv sin farfar, de pratade i två timmar och han ska komma och hälsa på imorgon. De har inte sätts sen pappas begravning.

Vad som än händer nu med boende och sånt så ska vi fixa ett sovrum till henne så hon slipper sova i vardagsrummet. Även om hon inte får stanna så ska hon alltid känna att hon är välkommen och har en plats här.

• Anonym (Nora)

❤️ Det kommer att bli bra. Bästa vore ju om hon kunde få stanna hos någon av er i familjen, ni får kämpa för det. Så hon inte hamnar hos främlingar. Men bra början här. Stackars tjej hon mår väl inte bra då :( . Synd att inte mamman stöttar och står vid flickans sida.

Att hon skickades ensam så ung på så lång resa samt med dåligt mående gjorde ont att läsa, tonårstiden kan vara tuff. Behövs nog kurator eller psykolog för hennes del. Du är en fin moster till flickan! Fint du tar henne under dina vingar. Betyder nog allt för henne just nu. Önskar att allt löser sig för er. Men det gör det.

Svar på tråden Systerdotter övergiven, vet ej vad jag ska göra