Snabb uppdatering, jag skriver alla titlar som relation till min systerdotter:
Jag har idag pratat med soc i systerdotterns hemkommun. Orosanmälan är gjord och de vet var hon är. Jag tänkte även prata med soc i min hemkommun men han inte få tag på dem innan de stängde.
Det var lite omständligt men mellan oss lyckades vi sjukanmäla henne till skolan också. Digitalisering är bra på flera sätt, men eftersom jag inte är vårdnashavare kan jag inte logga in på skolwebben och sjukanmäla, och ringa och skujanmäla gick inte alls, de bara hänvisade till skolwebben. Hon själv kunde inte sjukanmäla på sin inloggning, jag antar för att en del ungdomar fuskar då. Till slut fick hon tag på sin mentor, så hon slipper i alla fall olovlig frånvaro.
Vi har pratat lite, även med mormor som hon själv ringde och frågade om hon kunde komma. Tydligen har det skurit sig mellan tjejen och hennes mamma för att "mamma är sur för jag mår dåligt". Hon säger att hon haft det kämpigt med orken sedan i oktober och vissa dagar bara orkat gå till skolan och sedan inte mer, och mamma gillar inte det.
Morfar har försökt få tag på mamma men inte lyckats.
Pappa gick bort för 5 år sedan. Hon ringde också själv sin farfar, de pratade i två timmar och han ska komma och hälsa på imorgon. De har inte sätts sen pappas begravning.
Vad som än händer nu med boende och sånt så ska vi fixa ett sovrum till henne så hon slipper sova i vardagsrummet. Även om hon inte får stanna så ska hon alltid känna att hon är välkommen och har en plats här.