Inlägg från: Anonym (Trööött) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Trööött)

Praktik via af.

Sitter på en praktik som startats via af och arbetsuppgifter ska vara att tvätta bilar, men n för det mesta får vi bara sitta och vänta, eller skrubba någon ställning till restaurangen bredvid, nästa vecka ska vi visst tydligen på en annan adress för att städa.
    Finns inga lämpliga busstider för mig då jag iaf skulle bli ständigt sen, så jag går dom 5 km med halvtaskigt höger knä.
    Vad händer om jag beslutar mig för att bara ringa af och meddela att jag hoppar av.?

• Svar på tråden Praktik via af.
  • Anonym (Trööött)
    Anonym (Lilly) skrev 2025-02-07 10:09:02 följande:

Jag gissar att du kan bli helt utan inkomst då, men jag vet inte säkert.

Har du frågat om du kan få arbetstiderna justerade så att de passar bättre med bussarna? 

Vi startar vår "arbetsdag" 09 och vi har lunch runt 10:30-11:00, alternativ 11:00-11:30.
    Ibland får vi gå hem 15:00.
    Men i arbetsuppgifterna står inget om att åka och städa på annan adress, står klart och tydligt bilvård och det står inget annat.
    Har inte råd att åka buss ändå.
  • Anonym (Trööött)
    Anonym (Volvo) skrev 2025-02-07 10:08:16 följande:

Om du hoppar av utan att meddela AF varför eller kommunikation om alternativ eller lösningar så riskerar du att bli av med den ersättning du får. 

Har tänkt isf att meddela givetvis.. hade inte tänkt vara okontaktbar.
  • Anonym (Trööött)
    Anonym (B) skrev 2025-02-07 10:20:18 följande:

Om du förklarar det med ditt knä så tror jag de ej är omöjliga. Vi är människor trots arbetslöshet, inga robotar 

Ja, knät är ingen rolig situation. 
    Vid överansträngning kan jag lätt bli liggandes då jag inte klarar av att räta ut benet, ibland måste jag dra mig upp med armarna eller vänster ben vid knästående eller knäböj för höger får ingen kraft, och jag haltar efter det i ~2 minuter innan jag kan gå normalt.
    Vill jag lägga höger ben över vänster när jag sitter så måste jag dra sista biten i byxbenet.

Så nä inte roligt..
  • Anonym (Trööött)
    mammatill6 skrev 2025-02-07 10:33:05 följande:

Går det ingen buss som gör att du kommer tidigare?

Det finns men måste stå och trampa utanför i minst 1 1/2 timme innan vi börjar för vi har ingen nyckel. Och ägaren kommer först vid 9.
  • Anonym (Trööött)
    Mia448 skrev 2025-02-07 10:40:32 följande:

Alltså vad är syftet med en praktik inom biltvätt och städ? Det är väl yrken man lätt kan få jobb inom utan varken utbildning eller erfarenhet? Eller är syftet bara att hålla folk sysselsatta? 

Har varit arbetslös i snart två år och, biltvätten är inte utannonserade att dom startat upp.
    Städning inom lokalerna har jag kunnat acceptera, men att åka nästa vecka till en annan adress för att städa som inte ens tillhör verksamheten kan jag inte förstå.
  • Anonym (Trööött)
    Anonym (E) skrev 2025-02-07 12:32:29 följande:

Jag tycker att du ska kontakta din handläggare på af, du blir helt klart utnyttjad, det finns absolut ingen anledning att du ska åka till en annan adress och städa något som inte ens tillhör verksamheten. Ta upp problemen och se över om det går att få en ny praktikplats.

Du kan också även själv höra dig för på lite ställen där du tycker det skulle vara intressant och givande att vara, vi har en bilverkstad och har haft 2 olika praktikanter som själva kom och frågade då de ville ha erfarenhet och sen prata vi bara ihop oss med af och det var inga problem 

Fick precis veta att den andra adressen ska bli restaurang #2 som ska öppna nästa månad, men det står ju klart och tydligt att mina arbetsuppgifter är tvätta och städa bilar invändigt och utvändigt. Inget annat.
  • Anonym (Trööött)

Ligger nu hemma i soffan och vilar. Känns att knät får sitt.
    Biltvätt är nog inte för mig ändå, står och gnugga fälgar med mitt knä. Förra praktiken hade jag samma och ändå hade jag knäskydd. Kanske ett jobb där jag får sitta mycket.

• Anonym (Trööött)

Ringde och skickade ett sms, för dom svarade då inte.. Men de var ju fredag dom smiter väl hem tidigare då..

• Anonym (Trööött)
    Anonym (Ojojoj) skrev 2025-02-10 15:51:37 följande:

Har du pratat med af om hur du ska göra?

Ja, dom ringde mig runt 08:15 igår och sa att dom meddelat praktikplatsens ansvariga att jag inte kommer att vara kvar från idag (Måndag).
    Och jag ska träffa af på Torsdag för att göra en ny planering, fast dock kommer jag att först ta kontakt med vårdcentral och försöka få tid för knät, då dom skulle ringa mig runt 13:00 men dom ringde inte. Och jag får försöka igen.
    Brorsan kanske hade nå på G, han skulle höra med hans chef om de fanns plats för mig att börja hos dom.. Men jag sa att jag hellre vill få klart med knät innan jag beger mig in på ett sågverk.
Svar på tråden Praktik via af.