• Anonym (Arg)

Förskola som namnat sönder kläder

Någon som fått ersättning för det? De har i flera plagg skrivit med SPRITPENNA och stora bokstäver rakt i plagget. På flera syns det dessutom rakt igenom.

• Svar på tråden Förskola som namnat sönder kläder
  • Anonym (Annat)

Uff. Samma hände oss. Förvisso bara i en solhatt men jag blev skitsur ändå. Inte en enda unge på hela fsk hade en likadan så det var inte nödvändigt enligt mig.
    Vet inte om du kommer någon vart med att klaga men påtala det åtminstone för personalen. Be dig namna själv om så, men de ska inte ta sig friheten att skriva med spritpenna tycker jag.

• olof 45

Fiffigt sätt för dem att få föräldrar att namna själva?

Vore intressant att höra vad de säger om du kräver ersättning - vilket enligt normala förhållanden skulle vara en självklarhet - de har ju förstört något som du äger!

Hade de bett dig innan att märka kläderna med barnets namn?

• Anonym (Svårt)

Ja, du borde kunna få ersättning för att de sänkt värdet på plagget. Kanske. Efter många långa vändor mot kommunen. Men varför har du inte namnat det själv? Du kan ju inte veta om nåt annat barn kommer komma med samma sak imorgon. Eller hävda att den är din om någon skulle ta den  

Det är väl också svårigheten att få ersättning - om du inte namnat den själv, hur ska du kunna bevisa att den var din?

Jag hade gillat läget, sagt åt dem att de får ta och säga åt mig istället för att rita själva, men använt plaggen på förskolan rejält istället. Och sen namnat med namnlappar framöver.

• Anonym (BG)

Har de meddelat tidigare att alla kläder ska vara namnade och att de namnar om inte ni föräldrar gjort det själva? 

• mammatill6
    Anonym (Annat) skrev 2025-02-07 10:54:22 följande:

Uff. Samma hände oss. Förvisso bara i en solhatt men jag blev skitsur ändå. Inte en enda unge på hela fsk hade en likadan så det var inte nödvändigt enligt mig.
    Vet inte om du kommer någon vart med att klaga men påtala det åtminstone för personalen. Be dig namna själv om så, men de ska inte ta sig friheten att skriva med spritpenna tycker jag.

Inte ok men så antar jag man namnar kläderna själv. 
  • Anonym (Förskollärare)

Inte alls juste och jag har aldrig varit med om i mina 30 år plus i branschen namnat något.
    Är de inte märkta med namn så hamnar de i en låda med kvarglömda kläder där VH kan kolla. 

Synd bara om barnet blir utan ett viktigt plagg.
    Det är många barn som har likadana kläder och från samma butiker.
    Vi har inte heller xtra kläder så det kan ju uppkomma många käppar i hjulet.

• Anonym (Driv frågan)

Driv frågan in i absurdum om ersättning, gärna att någon i personalen ska betala det privat!

Sedan tar du konsekvenserna av personalens har mod dig i framtiden. 

Skärp dig helt enkelt, märk sakerna, även om du känner igen en mössa så har personalen massa av barn och kläder att ha koll på. 

• Anonym (Arg)

Sakerna var namnade, men inte tillräckligt tydligt enligt dem. Oavsett skriver man inte RAKT I PLAGGET så der syns rakt igenom. De förstörde massor av fina kläder, flera även 100% unika då de var handsydda. De hade kunnat sätta i en egen lapp eller lagt det i upphittat om de ville.

• Anonym (Namn)

Namna själv. Om ni föräldrar visste hur svårt det är att hålla reda på alla barns kläder! De äldre kan svara på om det är dennes, men yngre? Nope. Förstår att de lackade ur. Särskilt om ni är föräldrar som aldrig namnar. Sen kan man skriva i tvättlappen med bläck förvisso. Sedan denna nonchalanta stil som en skriver här "det är bara mitt barn som har en sådan solhatt". TÄNK OM OCH GÖR RÄTT. Kommer det vikarier så vet denne inte att det är ditt barns hatt. Nej, till alla föräldrar därute som inte namnar kläder, gör det. Särskilt om ni vill att de kommer rätt om något saknas. Hälsning pedagog i 30 år.

• Anonym (Arg)
    Anonym (Namn) skrev 2025-02-08 11:56:00 följande:

Namna själv. Om ni föräldrar visste hur svårt det är att hålla reda på alla barns kläder! De äldre kan svara på om det är dennes, men yngre? Nope. Förstår att de lackade ur. Särskilt om ni är föräldrar som aldrig namnar. Sen kan man skriva i tvättlappen med bläck förvisso. Sedan denna nonchalanta stil som en skriver här "det är bara mitt barn som har en sådan solhatt". TÄNK OM OCH GÖR RÄTT. Kommer det vikarier så vet denne inte att det är ditt barns hatt. Nej, till alla föräldrar därute som inte namnar kläder, gör det. Särskilt om ni vill att de kommer rätt om något saknas. Hälsning pedagog i 30 år.

Sakerna var namnade och de har ändå inte rätt att med flit förstöra. De hade kunnat lägga det bland upphittat.
Svar på tråden Förskola som namnat sönder kläder