Hur peppar man äldre människor?
Mina gamla föräldrar i övre 70-årsåldern har på senaste tiden känts så vansinnigt uppgivna.
Allt är ett problem, inget går att göra. Det är bara värk och bekymmer och de tar sig knappt utanför huset och trädgården mer.
Jag förstår att det inte är kul att bli äldre, men de är likväl inte 95 år men beter sig så. Restaurangbesök går inte, att få bjuda på fika är ett problem, vi kan aldrig ses på nån annan stans än hemma hos dem.
Jag tycker ju som barn att det är jobbigt att se dem så uppgivna över sin ålder på något vis, men alltså vad gör man? De vill inte träffa andra, inte göra något annat än att vara hemma i huset.
Det jag är mest rädd för är just hur isolerade de är - de har inga vänner som kommer på besök eller som de träffar utan det är bara vi barn som är deras dottersociala nätverk. Den dagen en av dem går bort vet jag inte vad vi gör eftersom de inte har Nån Annan.
Tips? Jag kräver ju inte att de ska röja runt och orka massor, men det är också mentaliteten att allt är omöjligt oavsett vad som är lite kämpigt.