• Tyra myra

Tycker du att båda parter i en relation har lika stort ansvar för att den fungerar?

Är lite nyfiken på hur ni tänker angående relationer. 

När problem uppstår i relationer brukar det ofta resultera i diskussioner kring vem som är grundproblemet (syndabocken).

Därför brukar man påminna om att bägge har lika stort ansvar för att relationen ska fungera. 

Man får då ofta endera sura miner eller förvånade ögon som inte alls förstår vad man säger.

Nu undrar jag vad är era synpunkter på detta? Har båda parter lika stort ansvar för att relationen fungerar och mår bra.

Om ni inte håller med om detta, förklara då varför ni inte gör detta

• Svar på tråden Tycker du att båda parter i en relation har lika stort ansvar för att den fungerar?
  • Anonym (Manna)

Ja, naturligtvis är det enkla svaret. Båda har ett ansvar för relationen. 

Däremot är var och en ansvarig för dess egna handlingar. Jag kan inte skylla t ex min otrohet på min partner. 

• Anonym (Manna)
    Anonym (Manna) skrev 2025-02-07 15:44:45 följande:

Däremot är var och en ansvarig för dess egna handlingar. Jag kan inte skylla t ex min otrohet på min partner. 

Tillägg: i vissa perioder får man kanske växeldra, dvs den ena tar ett större ansvar än den andre. T ex vid sjukdom, dödsfall osv. 
  • Anonym (Muskolini)
    Tyra myra skrev 2025-02-07 15:35:26 följande:
    Tycker du att båda parter i en relation har lika stort ansvar för att den fungerar?

Är lite nyfiken på hur ni tänker angående relationer. 

När problem uppstår i relationer brukar det ofta resultera i diskussioner kring vem som är grundproblemet (syndabocken).

Därför brukar man påminna om att bägge har lika stort ansvar för att relationen ska fungera. 

Man får då ofta endera sura miner eller förvånade ögon som inte alls förstår vad man säger.

Nu undrar jag vad är era synpunkter på detta? Har båda parter lika stort ansvar för att relationen fungerar och mår bra.

Om ni inte håller med om detta, förklara då varför ni inte gör detta

Well, båda har ansvar, men om problemet egentligen handlar om en person så kan inte den andre förväntas anpassa sig själv runt denne. En generell regel brukar också vara att någons nej överbrygger någons ja. T ex att en part vill flytta utomlands. Då behöver den som får höra nej:et bli ansvarig för att anpassa sig.
  • Tyra myra
    Anonym (Manna) skrev 2025-02-07 15:44:45 följande:

Har den som drabbats av din otrohet något ansvar för att försöka komma vidare i relationen? Eller är det bara ditt ansvar?  
  • Anonym
    Tyra myra skrev 2025-02-07 15:54:50 följande:
    Har den som drabbats av din otrohet något ansvar för att försöka komma vidare i relationen? Eller är det bara ditt ansvar?  
    Då finns inget att gå vidare med.
    Bara att hoppas att det kom en mindre trevlig sjukdom som ett brev på posten.
  • Anonym (Manna)
    Tyra myra skrev 2025-02-07 15:54:50 följande:
    Det har båda, men mer ansvar ligger ju på den som varit otrogen. Som jag skrev, ibland får den ena ta steppa upp och ta mer. 
  • Anonym (Nora)

Ja, jag tycker båda parter har ett ansvar i att förhållandet fungerar. Däremot i förhållanden där psykisk och fysisk misshandel pågår ifrån ena parten talar för sig själv. Men förutsatt att båda är goda människor utan störningar så har båda ett ansvar.

• Tyra myra
    Anonym (Muskolini) skrev 2025-02-07 15:54:07 följande:
    Well, båda har ansvar, men om problemet egentligen handlar om en person så kan inte den andre förväntas anpassa sig själv runt denne. En generell regel brukar också vara att någons nej överbrygger någons ja. T ex att en part vill flytta utomlands. Då behöver den som får höra nej:et bli ansvarig för att anpassa sig.
    Du menar att i stället för att kompromissa så anpassar man sig för relationens skull, Uppfattar jag dig rätt här?
  • Tyra myra
    Anonym (Nora) skrev 2025-02-07 16:00:06 följande:

Ja, jag tycker båda parter har ett ansvar i att förhållandet fungerar. Däremot i förhållanden där psykisk och fysisk misshandel pågår ifrån ena parten talar för sig själv. Men förutsatt att båda är goda människor utan störningar så har båda ett ansvar.

Naturligtvis måste var och en stå för sina handlingar, inte tu tal om det.

I dessa fall handlar det om ansvaret att bryta upp relationen.  
  • Tyra myra
    Anonym (Manna) skrev 2025-02-07 15:58:25 följande:
    Det har båda, men mer ansvar ligger ju på den som varit otrogen. Som jag skrev, ibland får den ena ta steppa upp och ta mer. 
    Så du menar att den som drabbats av din otrohet har inget ansvar för relationen i framtiden?
Svar på tråden Tycker du att båda parter i en relation har lika stort ansvar för att den fungerar?