• Tyra myra

Tycker du att båda parter i en relation har lika stort ansvar för att den fungerar?

Är lite nyfiken på hur ni tänker angående relationer. 

När problem uppstår i relationer brukar det ofta resultera i diskussioner kring vem som är grundproblemet (syndabocken).

Därför brukar man påminna om att bägge har lika stort ansvar för att relationen ska fungera. 

Man får då ofta endera sura miner eller förvånade ögon som inte alls förstår vad man säger.

Nu undrar jag vad är era synpunkter på detta? Har båda parter lika stort ansvar för att relationen fungerar och mår bra.

Om ni inte håller med om detta, förklara då varför ni inte gör detta

• Svar på tråden Tycker du att båda parter i en relation har lika stort ansvar för att den fungerar?
  • Tyra myra
    Anonym (Manna) skrev 2025-02-07 16:17:54 följande:
    Självklart, det skrev jag i mitt första inlägg. Men om jag ligger med en kollega på arbetet så är det jag som har ansvar för den händelsen och det är jag som måste arbeta för att min partner ska återfå förtroendet för mig. 
    Det är inget bra exempel med otrohet, men OK 

Har inte partnern ett ansvar att om man bestämmer sig för att fortsätta relationen, inte i framtiden dra upp gamla synder i tid och otid ?  

Partnern har väl ett ansvar att erkänna det arbete du gör för att få förtroendet tillbaka?

Det handlar inte om ansvaret för varandra, det är en annan fråga, utan ansvaret för att relationen ska fungera i framtiden.
  • Anonym (Muskolini)
    Anonym (Nora) skrev 2025-02-07 16:58:42 följande:
    Men att anpassa sig är väl att kompromissa?

Det tycker inte jag. Ta exemplet med att en part vill flytta utomlands. En kompromiss skulle i så fall kunna vara att gå med på (det egentliga nej:et) om den andre parten får det eller det. Sen kanske den andra parten sitter utomlands och är djupt olycklig för att den blev övertalad att kompromissa.

Det enda rimliga är att förstå och respektera att ett nej väger tyngre. Värderar den ena en flytt utomlands högre än relationen så bryter man naturligtvis upp.

• Anonym (75-25)

Jag föreslår inte 50-50. Utan 75-25. Män är rätt kassa på relationer ärligt talat och att kräva lika mycket av dem som av oss är att ställa för höga krav. Jag tycker att kan en man nå upp till hälften av hälften, kvinnan gör 3/4 delar så är det faktiskt helt ok. Jag är nöjd med det. Att han försöker så gott han kan är gott nog. Så 75-25.

• Anonym (Muskolini)
    Anonym (Liza) skrev 2025-02-07 17:13:54 följande:
    Det var bara ett exempel. Låt säga att båda parter gnäller/ger lika mycket feedback. Den ena lyssnar, försöker förstå, frågar sig om något kan ha feltolkats, är mån om att kompromissa om det går.
    Den andre skiter fullständigt i vad. 
    Tänker minsann inte ändra sig. 

Där tänker jag att den ena tar ansvar och den andra inte gör det.
    Man kan sällan ändra på andra, bara på hur man själv förhåller sig till saker.
    Men det finns också saker som man inte bara kan "förhålla sig till" utan där det faktiskt kan finnas behov av och fog för att försöka få till en förändring.

Men visst kan det landa i att man är en usel matchning och aldrig borde blitt tillsammans in the first place.
    Tycker att båda har ansvar att lyssna på varandra. Det är så man argumenterar, borde vara självklart. Tror inte på kompromisser då det betyder att ens vilja har "manipulerats" fram
  • Anonym (Nora)
    Anonym (Muskolini) skrev 2025-02-07 17:15:28 följande:

Det tycker inte jag. Ta exemplet med att en part vill flytta utomlands. En kompromiss skulle i så fall kunna vara att gå med på (det egentliga nej:et) om den andre parten får det eller det. Sen kanske den andra parten sitter utomlands och är djupt olycklig för att den blev övertalad att kompromissa.

Det enda rimliga är att förstå och respektera att ett nej väger tyngre. Värderar den ena en flytt utomlands högre än relationen så bryter man naturligtvis upp.

Försöker förstå men lite flummigt. Stannar den som vill flytta så anpassar den sig eller kompromissar? Vad innebär att den ena anpassar sig? Jag tycker att anpassa sig till den andre eller relationen är samma sak som att kompromissa. Men du kanske menar att anpassa sig kan vara att bryta upp.och anpassa sig till den nya situationen? Som singel.
  • Anonym (Nora)

Jag tror man måste kompromissa lite i alla relationer i livet. Arbetskamrater, partner, syskon, vänner, föräldrar osv. Jag menar man arbetar inte eller umgås med sig själv om man har en relation med ovanstående relationer? Sen har kompromisser sina gränser. Tycker absolut inte man ska gå emot sig själv i något som gör en olycklig. En flytt utomlands är en ganska ordentlig omställning. Tänker mer på kompromisser i det vardagliga livet, viljor, intressen osv.

• Anonym (Muskolini)
    Anonym (Nora) skrev 2025-02-07 17:31:08 följande:
    Försöker förstå men lite flummigt. Stannar den som vill flytta så anpassar den sig eller kompromissar? Vad innebär att den ena anpassar sig? Jag tycker att anpassa sig till den andre eller relationen är samma sak som att kompromissa. Men du kanske menar att anpassa sig kan vara att bryta upp.och anpassa sig till den nya situationen? Som singel.

Ska försöka bena ut hur jag tänker.

Kompromiss: Du får det och så får jag det. Betyder då att en någons egen vilja har förhandlats fram.

Anpassa: Förståelsen för att alla vill olika saker.

Samt att ett nej väger tyngre i princip i alla situationer. Och att mottagaren av nej:et då behöver anpassa sig själv efter det. Ta exempelvis hushållssysslor. Säger någon nej till hushållssysslor så behöver den andre anpassa sig efter det. Ett sätt att lösa det är att ta ansvar för all städning, ett annat mer rimligt scenario är att lämna det dåliga förhållandet.

• Anonym (Manna)
    Tyra myra skrev 2025-02-07 17:15:26 följande:
    Det är inget bra exempel med otrohet, men OK 

Har inte partnern ett ansvar att om man bestämmer sig för att fortsätta relationen, inte i framtiden dra upp gamla synder i tid och otid ?  

Partnern har väl ett ansvar att erkänna det arbete du gör för att få förtroendet tillbaka?

Det handlar inte om ansvaret för varandra, det är en annan fråga, utan ansvaret för att relationen ska fungera i framtiden.
    Jag tyckte jag skrev det men tar det igen. Naturligtvis har båda ansvar för relationen.
  • Anonym (Nora)
    Anonym (Muskolini) skrev 2025-02-07 17:38:16 följande:

Ska försöka bena ut hur jag tänker.

Kompromiss: Du får det och så får jag det. Betyder då att en någons egen vilja har förhandlats fram.

Anpassa: Förståelsen för att alla vill olika saker.

Samt att ett nej väger tyngre i princip i alla situationer. Och att mottagaren av nej:et då behöver anpassa sig själv efter det. Ta exempelvis hushållssysslor. Säger någon nej till hushållssysslor så behöver den andre anpassa sig efter det. Ett sätt att lösa det är att ta ansvar för all städning, ett annat mer rimligt scenario är att lämna det dåliga förhållandet.

Ok förstår hur du tänker men det låter ju mycket värre än en kompromiss tycker jag. Att utbyta är väl ändå bättre än att ta ett nej i alla lägen eller lämna? Jag menar det är väl oerhört sällan att man i en relation oavsett vänskap, romantisk, eller syskonrelation är överens om allt och tycker samma om allt? Man umgås ju inte med eller är ihop med ett klonat jag? En exakt version av sig själv? Där kommer ju samspel, samarbete och komromissa in?

Tråkigt att behöva lämna alla relationer när man får ett nej istället för att mötas halvvägs och lösa det? För man är helt omöjligt överens om allt oavsett vilken relation man har med en person. Hade blivit så ledsen ifall enkla lösningar bara gav ett nej, ta allt eller lämna istället för samarbete och kompromisser. Sen tycker jag att allt har en gräns såklart även kompromisser, man ska ju inte må dåligt.

Aja, förstår vad du menar nu men vi tycker absolut helt olika om saken.
Svar på tråden Tycker du att båda parter i en relation har lika stort ansvar för att den fungerar?