Inlägg från: Tecum |Visa alla inlägg
  • Tecum

Egen brunn

Anonym (Anonym) skrev 2025-02-07 19:12:51 följande:

Måste man snåla med vattnet? Tex bara tvätta en gäng en dag, duscha snabbt. Diska nästa dag. Osv. Eller går det att göra som vanligt? 

Det beror på vilken typ av brunn du har och hur vädret har varit. En grävd brunn håller vatten sämre och torra somrar kan det vara problem så man måste snåla. Det flesta borrade brunnar brukar hålla vatten bättre med det är inte någon garanti. Men tvätta, diska och duscha normalt länge samma dag brukar gå bra.
    Så kolla med säljaren vilken typ av brunn det är och om den håller vatten bra. Vattenkvalitén är en annan sak ni måste kolla, ta ett prov och skicka till analys. Kanske måste ni sätta in någon form av rening. Men det brukar mäklaren påpeka.
  • Tecum
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-07 19:33:03 följande:

Ja det där med vattnets renlighet är också en sak jag funderar på. Själv fick jag tex inte ens dricka vatten hemma hos mina föräldrar. Tror inte det var något fel på det, pappa kollade det ibland. Men han litade inte på det. 

Sånt krångel? 

Alltså, det KAN vara krångel men de flesta idag är noga både med tillgång och kvalité. Om ni t ex köper av en barnfamilj borde de rimligtvis ha bra vatten, om de är rädda om sina barn.  Lite mer lurigt om säljaren är en ensamstående pensionär, de brukar inte vilja kosta på, är härdade och tål lite dåligt vatten.

Sen går det att åtgärda, t ex borra en ny brunn eller sätta in någon form av rening. Men det kostar ju en slant.
  • Tecum
    Anonym (Inga problem) skrev 2025-02-08 12:07:09 följande:
    Vet inte faktiskt, men förmodligen djupborrad (42 meter).
    Definitivt djupborrad.
Svar på tråden Egen brunn