• citronfrön

Letrozol 2025

Någon som ska börja behandling med Letrozol inom snar framtid? Eller någon som kanske redan har börjat? Hade varit kul att följa varandras resor 😀
    Har själv inte varit gravid innan och känner både hopp och hopplöshet inför behandlingen? Vågar inte riktigt hoppas för mycket 😅

• Svar på tråden Letrozol 2025
  • citronfrön
    Minemma skrev 2025-02-08 08:07:33 följande:

Jag fick nyligen missfall efter ett antal försök att bli gravid. 
    Hos läkare sen fick jag reda på att jag har pco på min ena äggstock. 

Därmed ska jag också få letezol nu! Så fort mensen kommer. Även  om jag inte hoppas den kommer.. 
    Vill vara gravid förståss!

men det ska bli spännande och se hur det går med Letrezom! 
    Jag vet inte riktigt hur det funkar men då Borde det ju gå snabbt..

Anonym (Elsa) skrev 2025-02-09 18:16:26 följande:

Jag började med letrozol för 10 månader sen. Blev gravid på sjätte försöket (dubbel dos) men fick tyvärr missfall så fortsätter nu med letrozol. 

Vad tråkigt med missfall, kan inte ha varit lätt. 😔 Håller alla tummar för att det ska gå bra för er med Letrozol ❤️ När har du bim Minemma?
  • citronfrön
    Blomman1997 skrev 2025-03-25 03:23:11 följande:

Jag ska göra min första kur med letrozol nu I veckan 🙏🏻

Spännande! Uppdatera gärna hur det går. Tar du enkeldos? ☺️
  • citronfrön
    soligdag skrev 2025-04-01 17:07:54 följande:

Jag är inne på min andra omgång med letrozol och ovitrelle, första gav inget positivt och nu inväntar jag mens eller positivt gravtest. BIM i mitten på april ☺️

Vad spännande! Är i precis samma sits med andra omgången letrozol och bim någonstans i mitten på april. Håller tummarna för oss 🤞 Har dock inte fått ovitrelle utskrivet. Vad är det som gör att man får det urskrivet?
  • citronfrön
    soligdag skrev 2025-04-12 18:23:02 följande:

Vad konstigt, där jag gick var det en självklarhet att få både letrozol och ovitrelle, ingenting som jag efterfrågade. Jag har PCOS så det kanske har något med saken att göra? 

Jag plussade precis, på både en RFSU vanligt test och CB digitalt 🥺🥺 Har du tagit något test?? 

Nej men hur kul!? Stort stort grattis! 😍

• citronfrön
    Lusen9690 skrev 2025-04-20 12:13:04 följande:

Hej, hoppas det är ok att jag hoppar in i tråden. Grattis soligdag till ditt pluss! :) 

Jag är på min andra Letrozol ?kur?, första fungerade inte och har nu ökat dosen. Med pcos som diagnos, en graviditet som slutade i M.A i juni förra året. Annars har vi nu försökt i ungefär 2 års tid. 

Citronfrön- hur länge har ni försökt? 

Anonym (Elsa), jag trodde man endast kunde ta Letrozol X antal doser och att man sedan gick över till en annan plan? 🥰 

Håller tummar å tår för oss alla! 

Välkommen!

Vi har också snart försökt i 2 år. Min första letrozolkur fungerade inte heller men under min andra kur som då var dubbeldos kunde vi se ett par äggblåsor som var på väg att mogna, så håller tummarna för dig! ☺️ 

• citronfrön
    Michaaa skrev 2025-04-20 16:57:36 följande:

tog ultra tidigt graviditetstest som ja antog var väldigt svagt streck och efter en halvtimme kunde ja se tydligare streck. 

Men senare på dagen så tog jag en indikator som ska visa veckor då stod det ej gravid . 

testade jag för tidigt ?
    när vet man när man ska testa sig ens.... 

8 april såg läkaren moget ägg o troligen en ägglossning på väg ... tänkte idga är d dags att testa sig... 
    blir förvirrad och enligt läkaren ska ja testa mig efter 45 dagar. kan det verkligen stämma 

Jag har tidigare fått spökstreck på CB tidiga test, och vet också att strecken blir tydligare efter en viss tid gått. Sen kan det fortfarande vara för tidigt att testa eller att urinet nu spätts ut inför det digitala testet som du tog senare under dagen så jag skulle nog testa mig igen nästa morgon eller vänta i ett par dagar till. Du kanske fick ägglossning någon dag/-ar efter UL så du kanske kan testa igen runt den 24/4? Vet dock att väntan är extremt svår! Håller tummarna för dig! ❤️

• citronfrön
    Lusen9690 skrev 2025-04-21 20:47:26 följande:

Har ni någon plan upplagd om inte Letrozol fungerar? Håller alla tummar å tår för dig med! För alla i tråden! ????🏻

ska på ultraljud på fredag för att se om det har fungerat. 

Nej inte riktigt. De sa bara att vi tittar på andra alternativ om det inte skulle fungera inom 6 letrozolkurer. Har ni någon plan för ifall det inte skulle fungera? 

• citronfrön
    soligdag skrev 2025-04-24 21:27:06 följande:

Tack så mycket fina du!! 

Så tråkigt med dina negativa tester, håller verkligen tummarna att det är tredje gången gillt för er ❤️

Fråga dina läkare om du kan få ovitrelle i kombo med letrozolen, då är det ännu enklare att pricka ägglossningen! 

Tack snälla ❤️
    Vet inte om du nämnt det innan, men många letrozolkurer hann du köra innan du plussade?
  • citronfrön
    soligdag skrev 2025-05-07 15:18:43 följande:
    Hur går det för er? Fick ni ovitrelle utskrivet till den här omgången? ☀️ 

Jag plussade på omgång 2, körde dubbeldos Letrozol cd 3-7, vul ~ cd 12 och därefter bedömning när jag skulle ta sprutan. Samma process båda gångerna då första varvet gav en mogen äggblåsa ☺️
    Det blev ingen ovitrelle då jag tydligen blivit överstimulerad av dubbeldos och behöver gå tillbaka till enkeldos. Fattar ingenting! Enkeldos gav inte en enda mogen follikel. Första dubbeldosen gav 1-2 nästan mogna folliklar. Och andra dubbeldosen gav 4-5 mogna folliklar och en avrådan från att ha samlag, så ingen ovitrelle där inte 🥲 Vet inte om jag ska skratta eller gråta vid det här laget. Känner mig helt förstörd... 💔
  • citronfrön
    Lusen9690 skrev 2025-05-12 00:43:15 följande:

Fan. men nu ska ni testa 2-1-2-1-2? Eller en tablett varje dag?
    Testade denna cykel denna metod med varannan. Har bim fredag ca. 
    kram ❤️

Fertilitetskliniken jag går till sa att de inte brukar köra på ett sådant schema, men jag ska trycka på det lite mer då detta känns som det enda logiska just nu.

Vad spännande, håller tummarna för dig! Uppdatera oss gärna med hur det går ❤️

• citronfrön
    Lusen9690 skrev 2025-05-13 16:03:07 följande:

Å nu ser det ut som att mensen kom idag. 10 dagar efter beräknad ägglossning... bara ta nya tag igen? ????🏻

Åh vad tråkigt! Här var det också negativt?  
  • citronfrön
    Michaaa skrev 2025-05-17 18:48:53 följande:

Ja men tycker min läkare e så dryg, förklarar ingenting mer än att ja ku är den 27 mm gå hem och ha samlag och ta test 40 dagar efter första mens dag . 

så i mitt fall blir d 6 juni enligt läkarens rekommendationer . 
    annars så kan man få falska streck och ingne ide att vänta så lite som samma dag som förväntat mens. 

Ja hoppas verkligen att jag blir gravid ja vet att ja komme rinte kunna hålla mig till juni . Ja ska testa mig 29 maj.

Det finns annars tidiga tester (kanske mindre tillförlitliga dock) om man inte kan hålla sig längre än ?nödvändigt?. Men det bör vara korrekt svar på testet dagen för utebliven mens, eller åtminstone någon dag efter? Känns lite mycket att behöva vänta till cykeldag 40 för att ta ett test när du brukar få mens dag 28. Håller tummarna! 

• citronfrön
    Lusen9690 skrev 2025-05-17 17:36:51 följande:
    Michaaa skrev 2025-05-17 13:11:16 följande:

min 3 kur nu med enkel dos och samlag varje dag denna månad. 
    Han får ingen vilodag tyvärr .
    Ja känner värk på höger sida och läkaren sa för 5 dagar sedan att äggblåsan va 27mm så hon sa att den kommer att lossna . Jag hoppas verkligen att ja blir gravid denna gång . Ja känner som mensvärk men inga andra symptom mer än huvudvärk . 

magen e uppblåst och gasig .

Ja brukar alltid få mens vid 28 varje månad så min mens brukar vara regelbunden just nu med letrozol .

Hur går d för alla andra ??

vet ej riktigt när ja ska ta test 

Jo tråkigt men mensen är bra skum när jag tar letrozol. Känns som att mensen blir 2-3 dagar extra i längden när jag börjar med dem, någon annan? Citronfrön när börjar du på din kur igen? :)

Super bra ju Michaaa att ni får till det så ofta! Vad stor äggblåsa. Min var på 17 mm och släpptes 2-3 dagar senare men alla är säkert olika?
    Vi får hoppas att mensen inte kommer den 28e! 🤩

Vänta till den 29e? 

Vet inte riktigt pga oregelbunden mens, men hoppas att mensen kommer igång snabbt igen så att man kan köra en ny omgång snart. 😅
Svar på tråden Letrozol 2025