Inlägg från: Liljekonvalj93 |Visa alla inlägg
  • Liljekonvalj93

Letrozol 2025

Hej! 

Jag & min sambo började försöka bli gravida under sensommaren 2023. Jag började med Natural Cycles och vi blev gravida på första riktiga försöket. Det slutade tyvärr i ett tidigt missfall och sedan hade vi ännu ett sådant i februari 2024. Har sedan dess konstaterats med PCOS och har genomgått fertilitetsutredning där alla tester ser bra ut.  

Har ätit Metformin i ca 70 dagar och mår helt okej med det. Gått ner några kilon som ska hjälpa mina hormonbalanser också. 

Idag ska jag börja med första kuren Letrozol och blev väldigt glad när jag hittade den här tråden för att läsa om era erfarenheter. Jag är lite orolig över biverkningar. Läste att någon skrev att det kan vara bra att ta tabletterna på kvällen, är det något ni andra också gör? Eller har det ingen betydelse? 

Jag börjar, liksom säkert många andra som är i samma situation, känna mig så trött på den här processen där man hela tiden slits mellan hopp och förtvivlan och där tiden går så långsamt. Ju längre tid det går, desto mer avlägset känns en graviditet? Även om jag rent logiskt förstår att vi (förhoppningsvis) kommer allt närmare för varje litet steg.. 

Vi hörs 🌸 

• Liljekonvalj93

Åh just det.. en till fråga som jag glömde i förra inlägget. Jag är alltså på CD3 idag och ska börja med första kuren (enkel dos). Men något jag inte riktigt förstod - ska jag äta  totalt 5 eller 6 dagar? Är det till och med CD7 eller CD8? 

• Liljekonvalj93
    Anonym (Pk) skrev 2025-06-07 12:23:06 följande:
    Kan vara olika. Jag fick enkel dos i fem dagar. Alltså totalt fem tabletter. 
    Ok, då ska jag dubbelkolla med läkaren vid tillfälle :) 
  • Liljekonvalj93
    Lusen9690 skrev 2025-06-07 17:59:26 följande:

Åh kul ju! då är det snart ägglossning!! 
    Du kanske reagerar så och får sköra slemhinnor av hormonerna? kan ju vara så? 
    Jag måste ha haft ägglossning för en vecka sedan där runt 30e. Bör ha bim runt torsdag nästa vecka 🥰. Vi fick inte till det sådär jätte bra denna månad men vi får se. Nästa cykel ska jag gasa på med 3 tabletter per dag för jag reagerar inte super bra än. 

Liljekonvalj93 skrev 2025-06-07 12:06:10 följande:

Hej! 

Jag & min sambo började försöka bli gravida under sensommaren 2023. Jag började med Natural Cycles och vi blev gravida på första riktiga försöket. Det slutade tyvärr i ett tidigt missfall och sedan hade vi ännu ett sådant i februari 2024. Har sedan dess konstaterats med PCOS och har genomgått fertilitetsutredning där alla tester ser bra ut.  

Har ätit Metformin i ca 70 dagar och mår helt okej med det. Gått ner några kilon som ska hjälpa mina hormonbalanser också. 

Idag ska jag börja med första kuren Letrozol och blev väldigt glad när jag hittade den här tråden för att läsa om era erfarenheter. Jag är lite orolig över biverkningar. Läste att någon skrev att det kan vara bra att ta tabletterna på kvällen, är det något ni andra också gör? Eller har det ingen betydelse? 

Jag börjar, liksom säkert många andra som är i samma situation, känna mig så trött på den här processen där man hela tiden slits mellan hopp och förtvivlan och där tiden går så långsamt. Ju längre tid det går, desto mer avlägset känns en graviditet? Även om jag rent logiskt förstår att vi (förhoppningsvis) kommer allt närmare för varje litet steg.. 

Vi hörs 🌸 

Välkommen! ????🏻 jag tror att alla reagerar så olika men om du är orolig ta tabletterna på kvällen. Då sover du bort eventuella biverkningar lite. Längtan är jobbig och vi alla förstår dig här! Du tar tabletterna i 5 dagar 🥰.

Tack snälla! Jag tog första tabletten igår kväll, så får vi helt enkelt se hur det utvecklar sig.. :) 

Hur länge har ni försökt, Lusen9690? ♥️ 

• Liljekonvalj93
    Hejasommaren skrev 2025-06-08 07:08:13 följande:

Välkommen till vårt lilla gäng, här förstår vi precis din känsla och det är bara att skriva av sig när man önskar. Håller tummarna att du svarar fint på Letrzolen! Jag har bara hört att man äter den i 5 dagar oct det bör också stå i ditt recept men dubbelkolla med läkaren om du känner dig osäker. kommer du göra UL också runt ÄL? 

Tack snälla 🙏🏼 

Ja, jag ska dubbelkolla.. stod lite luddigt i receptet. Precis, har bokat in UL den 18:e juni (CD14). Försöker att inte ha för höga förhoppningar om den här cykeln men det finns ju såklart lite hopp där i bakhuvudet hela tiden. Samtidigt är man så otroligt trött på att känna besvikelse. 

• Liljekonvalj93
    Lusen9690 skrev 2025-06-10 08:40:11 följande:
    Alla reagerar så olika, försök dricka mycket eller köp åksjuketabletter om du inte står ut? 🥰 snart är du klar med dosen. 
    Tack! Idag går det lite bättre, men har lite svårt att äta. Dricker en herrans massa vatten och hoppas att det snart går över ☺️
  • Liljekonvalj93
    Lusen9690 skrev 2025-06-10 08:45:17 följande:
    Missade denna. Vi har försökt i snart 2 år. Ett M.A i juni förra året och sedan har jag inte plussat sedan dess. Det som är skönt är att veta att vi är kompatibla precis som ni vet det. Bara att det inte går hela vägen. Nu med en extra skjuts för ägglossningen hoppas man ännu mer. 
    Vad kämpigt ❤️ Ja, nu håller vi tummarna för att Letrozolen gör susen för oss alla som är i den här karusellen..
  • Liljekonvalj93
    Hejasommaren skrev 2025-06-11 08:03:04 följande:

God morgon gänget

hur går det Luzen9690?🥰 BIM imorgon? Testat något?

Här har det bekräftats ÄL och jag kan ju inte låta bli att bli hoppfull ändå? på ett sätt så glad bara av att jag äntligen har en bekräftad ÄL men samtidigt viiiiilllll man ju så gärna att saker ska gå vägen.. åh denna eviga väntan?

Väldigt positivt med bekräftad ÄL ju! Den där väntan däremot.. tid har aldrig någonsin rört sig så sakta. Håller tummarna för er! 
  • Liljekonvalj93
    Lusen9690 skrev 2025-06-12 23:40:02 följande:

Mensen kom prick på dagen. Ska börja med Letrozol på lördag. Problemet är att gyn inte har några tider alls så jag måste ringa varje dag å titta om de har fått någon avbokning, jätte skumt. Antar att det är för att det är semester tider. Ska ta 3 om dagen men får ta och ta 2 för att inte bli överstimulerade ifall jag inte får något ultraljud. Har en telefontid med min läkare på måndag. jag svarar dåligt på tabletterna så att jag inte chockar någon med mängden som läser det här :D. 

Tråkigt att höra! Håller tummarna för att det ger bättre effekt nästa cykel!

Telefontiderna kan man för övrigt bli TOKIG på.. några dagar kan verkligen kännas som en evighet ibland. 

Svar på tråden Letrozol 2025