• Zozoi

Letrozol 2025

Hej!

Jag ville bara hoppa in här med en fråga om letrozol. Jag har blivit ordinerad att ta 5mg mellan cykeldag 3-7 men har även sett att vissa blir ombedda att ta mellan cykeldag 5-9? Varför är det så? Vad är det som avgör vilka dagar man ska äta letrozolen?

Har påbörjat min andra cykel med letrozol idag och hoppas på att få se ett plus nu snart 🥺😭❤️

• Zozoi
    Svente skrev 2025-10-08 15:23:32 följande:

Hej och välkommen Glad

Det beror mest på vilken typ av stimulering läkaren vill uppnå.
    Cykeldag 3?7 startar processen tidigare och kan ge flera folliklar, medan 5?9 ofta används om man vill ha en lite mer kontrollerad och ?mogen? ägglossning. Skillnaden handlar alltså om när i follikelfasen man sätter igång stimuleringen, inte om dosen i sig.

En del kliniker har sina egna rutiner baserat på erfarenhet, men i praktiken fungerar båda uppläggen bra ? det viktiga är hur just din kropp svarar.

Håller tummarna för att den här cykeln ger resultat! Är själv inne på CD 27 och hade troligtvis ÄL CD 23, jag har tagit 5mg Letrozol dag 3-7! Hade en äggblåsa på 17.5mm CD 21. 

Tack för ditt svar! Nu har jag en större förståelse för varför det finns två alternativ 😊

Spännande, när tänker du att du ska testa? Ska du vänta in BIM eller testar du innan? 

Jag följde bara upp med VUL första cykeln och kommer inte göra det nu framöver, då det inte var nödvändigt enligt min gynläkare. Har barn sedan tidigare och därför bekostar jag all medicin/ultraljud/besök helt själv. Mitt besök med VUL kostade liksom 2000 kr, det är man kanske inte jätte sugen på att betala varje månad 😅

Håller tummarna för oss! 🤞

• Zozoi
    Svente skrev 2025-10-08 18:17:27 följande:
    Ingen fara, hoppas det går bra för er ☺️

Läkaren har sagt att jag kan testa 22 oktober, det är 18DPO om man ska tro på testerna 😅 vette sjutton om jag kan hålla mig tills dess alltså.. funderar på att ta ett test runt 10DPO. Jag tänker att det är bättre att få negativt tidigt eller kanske ett svagt streck istället för att testa 18DPO och veta om att det borde vara tydligt positivt..

Helt sjukt att vi ska behöva betala för något andra par kan göra helt utan hjälp 😩

Förstår vad du menar! Lycka till oavsett när du tänker testa, uppdatera gärna här 😃🙏

Ja det är faktiskt väldigt tråkigt att detta inte ingår i vanlig vård och att priserna är satta därefter. Förstår inte varför ett VUL ska kosta 2000kr för mig medan det hade kunnat kosta som ett helt vanligt besök. Det kostar ju egentligen inte kliniken mer liksom, så det är sorgligt. Är dock väldigt tacksam att min gynläkare var helt med på att vi absolut inte behöver fortsätta med VUL utan att de bara ville kolla första cykeln. Dessutom att det bara var att ringa om jag behövde förnya receptet, känns bra. Behöver inget ytterligare besök för det.

• Zozoi
    Griiffin skrev 2025-10-10 18:54:11 följande:
    Hej och välkommen Zozoi😊

såg längre ner i tråden att du har barn sen tidigare, åt du letrozol då också eller funkade det ?naturligt? då?😊

jag ska själv börja ta 5mg i morgon och ska på ultraljud den 21/10 cd13😊

Då blev jag gravid på helt naturlig väg 😊

Jag äter också just nu, har två dagar kvar nu av denna omgången och sen börjar jakten på ägglossning. Lycka till på VUL ❤️

• Zozoi

Nu har jag ju bara ätit en kur med letrozol förra cykeln och nu precis ätit färdigt kuren för denna gången. Är det någon som upplevt att ni fått längre menstruation? Jag tycker absolut inte den blivit rikligare skulle snarare säga att min blivit mer sparsam både förra och denna cykel men dock lite LÄNGRE. Jag har ju liksom redan lång mens generellt på ett snitt på 7 dagar vilket är normalt men ändå långt. Nu är jag inne på cykeldag 9 och har lite spottings fortfarande, vad är det frågan om? 😢😴

• Zozoi

Började med clearblue ägglossningstest igår CD 10, tom cirkel. Idag blinkande gubbe. 

Får hoppas jag hittar peaken här nu i veckan och att kroppen vill samarbeta 🥺🤞

• Zozoi
    En som längtar skrev 2025-10-17 19:53:07 följande:

Jag tänkte att jag joinar er i denna grupp. Jag har ätit enkeldos Letrozol cd 3-7. Var på ultraljud cd 10, 12 och 14. Äggblåsorna växer verkligen inte som förra gången jag tog Letrozol. 

Iaf Tungan ute så här såg de ut:
    cd 10 - ledande blåsa på 12mm
    cd 12 - ledande blåsa på 14mm
    cd 14 - helt plötsligt två ledande blåsor på 16mm

Jag har testar med Clearblue ägglossningstest (de rosa). Har inte fått någon glad gubbe, har ändå myst på så som fertilitetsmottagningen ordinerat mig efter VUL på cd 14. Så jag har täckt de fertila fönstret. 

Jag tror jag hade ÄL cd 21 (hade tyvärr inte tester till denna dag). men fick mera fertilt sekret (inte som jag vanligtvis brukar men mera iaf, skulle kunna vara ägglossning)

Jag känner mig så otålig. Jag vill bara veta om jag är gravid eller inte. Jag vet att det inte är så enkelt. Hcg ska öka osv för att testet ska kunna visa positivt.

Är på cd 28 idag. 
    När skulle ni har testat? 
    Funderar nämnligen på om jag ska testa imorgon på cd 29 med ett Clearblue testa tidigt.
    Kan de ens visa något? SkämsGlad

Vad spännande! Förra månaden hade jag inte heller tillräckligt med stickor så jag släppte det sen och slutade testa. Det blev iallafall tyvärr ingen graviditet förra månaden, det var min första månad med letrozol.
    Nu är jag mitt i processen igen och letar ägglossning, hoppas på att få fast gubbe snart med clearblue lila. Haft två dagar med blinkade gubbe nu 😊

Det kan vara lite tidigt beroende på hur lång cykeln blir men om du är ivrig så testa. Går ju alltid att köpa fler tester ju 🙈 Håller verkligen tummarna 😍
  • Zozoi
    En som längtar skrev 2025-10-18 07:42:50 följande:
    Jag testade nu på morgonen vid 5 då jag var så kissnödig. Tyvärr visade testet verkligen ingenting. De var ett sådant där Clearblue testa 6 dagar tidigare. Men ifall jag hade ägglossning cd 21 så står det att 9-10 DPO kan man få svagt positivt och det är ju imorgon eller måndag. Men det står att det är säkrast att testa typ 12 DPO, gärna 14 DPO. 
    Nästa test blir på mån eller tis. 😊

Clearblue lila ska ju visa de 4 mest fertila dagarna. Du borde nog få fast gubbe imorgon eller redan ikväll 😊 HOPPAS HOPPAS ! 😍

En sak jag tycker är så konstig. Jag brukar aldrig vakna och gå på toa innan klockan ringer. Men nu har jag vaknat ca 05-05:30 fyra dagar i rad med att jag är väldigt kissnödig. Det känns hoppfullt! 😍
    Haft blinkande smiley i fyra dagar nu! Tog ett test i morse med och fortfarande blinkande 🙈 Borde jag vara orolig att det inte blir något omslag? Cykeldag 14 idag!

Hoppas bara att det var för tidigt att testa, låter ju hoppfullt att vakna kissnödig så tidigt. Hoppas det är ett tidigt symtom 😍
  • Zozoi
    Griiffin skrev 2025-10-21 10:37:09 följande:
    Jag hade samma som ?En som längtar?, jag blev gravid i våras och fick aldrig en fast smiley, men uppenbarligen fick jag ägglossning😊 
    hur har det gått för dig? Fått ett positivt än?

jag var själv hos gyn idag och kolla om dubbeldosen hade funkat och det hade den😍 aldrig haft en äggblåsa såpass stor redan CD13 så det känns toppen! Fick ovitrelle utskrivet som jag ska ta om två dagar😊 nu hoppas jag på ett guldägg och att den lilla vill stanna kvar♥️
    Jag fick fast smiley igår på cykeldag 15 🙏 

Vad härligt att höra att dubbeldos funkar! Jag har inte fått otrivelle utskrivet, är det något specifikt som gör att man får det utskrivet? 😊
  • Zozoi
    En som längtar skrev 2025-10-21 17:23:23 följande:
    Va kul att du fick fast smiley Skrattande Vilken lycka!

Jag fick inte Ovitrelle denna Letrozol behandling då jag förra Letrozol behandlingen fick ägglossning själv. Jag tror de skriver ut om man har svårt att släppa äggblåsorna. Ingen LH-topp antar jag. Men man kanske kan få sprutan ändå när man har försökt ett tag. Prata med din läkare Hjärta Jag antar att de vill att kroppen ska sköta så mycket som möjligt själv.
    Men blir jag inte gravid denna cykel så ska jag fråga om jag kan få Ovitrelle nästa behandling. 

Tack för tips ❤️
    Detta är andra omgången letrozol för min del. Vilken omgång är du på?

Min förra graviditet blev jag gravid helt naturligt och jag hoppas så att detta är den push som min kropp behöver i rätt riktning. Jag drömmer och längtar verkligen efter ett plus. 

• Zozoi
    En som längtar skrev 2025-10-21 18:17:15 följande:
    Varsågod Hjärta

Det är min andra omgång Letrozol också.

Det är ju jätteskönt att du kan bli gravid. Glad De hoppas jag med! Hjärta Min första graviditet var ju med hjälp av Letrozol. Tyvärr slutade det med MA i 10+2 men jag är så glad att min kropp ändå kan. Jag var så rädd att jag aldrig skulle kunna bli gravid. Nu vill jag bara bli gravid igen. Jag förstår att du drömmer och längtar efter ett plus Hjärta

Spännande att vi båda kör andra omgången nu! När har du BIM? 

Ja, det känns på ett sätt betryggande att jag har blivit gravid och fått ett barn tidigare. Samtidigt hoppas jag så att detta hjälper mig på traven nu. Vi har försökt med syskon i två år. 

Så otroligt tråkigt att det inte gick vägen 💔 Men skönt att veta att din kropp kan och faktiskt blivit gravid. Denna gången hoppas vi att det är våran tur och att allt går hela vägen 🤞❤️

• Zozoi
    En som längtar skrev 2025-10-21 20:23:21 följande:
    Ja, väldigt spännande! Skäms Jag tror att BIM är 24 okt Skrattande När har du BIM ?

Jag förstår precis vad du menar. Det är lång tid att hålla på och kämpa Hjärta När jag och min make träffades 2016 så valde jag ganska fort att sluta med p-piller med hopp att jag inom en snar framtid (vi planerade inte då, vi tänkte händer de så händer de) så trodde jag att de skulle bli så enkelt att bli gravid, men livet blir inte alltid de man tror de ska bli Hjärta
    Denna ofrivilliga barnlöshet eller ofrivilliga graviditet är inte lätt Hjärta

Ja, mycket tråkigt Rynkar på näsan Ja, jag tröstar mig i det att min kropp kan och de bara var otur att de lilla pyret inte utvecklades som de skulle Hjärta 
    JA, nu är det våran tur att allt går vägen! Hjärta
    Min BIM är 4/11 så det är ett tag kvar! Ska försöka boosta kroppen så gott det går nu fram tills dess och verkligen hoppas på det bästa ❤️

Nu är det verkligen våran tur!
  • Zozoi
    En som längtar skrev 2025-10-22 17:06:55 följande:
    Ja, då är det ett tag kvar. Jag håller alla tummar och tår!Hjärta

Ja, nu är det verkligen våran tur!

När ska du testa igen? Känner du några mer symtom? 

Uppdatera här när du har testat ☺️

• Zozoi
    Griiffin skrev 2025-10-22 18:19:59 följande:
    Åh så kul, då har vi bim nästan samtidigt😍 5/11!
    när du säger att du ska boosta kroppen, vad tänker du då?😊
    Vad roligt att vi kan följas åt 😍

När jag skriver boosta kroppen så tänker jag att ge den det den behöver. Vitaminer, försöka stötta upp progestronet med zink, magnesium och B6 och försöka komma ihåg att göra minst en avslappningsövning om dagen.
  • Zozoi
    En som längtar skrev 2025-10-23 16:44:16 följande:
    Jag har inte så mycket symtom över huvud taget. De senaste dagarna har jag haft lite molvärk (precis som att mensen ska komma när som helst) och sedan så har det känts som att mensen rinner men när jag går på toa så är det ingenting där. Ena dagen har jag känt de ena och en annan dag de andra. 
    Åh va jag är pirrig!!Skäms

Jag ska testa imorgon Glad uppdaterar när jag vet mer! 
    Så spännande ju! Lycka till Hjärta
  • Zozoi
    En som längtar skrev 2025-10-24 16:57:46 följande:

Jag BEHÖVER er hjälp hur jag ska tänka. Hjärta

Vid 13 så fick jag lite mörkare flytning i trosskyddet och nu på eftermiddagen vid 16 så är det mera röd-brunt blod i trosskyddet.

Då jag tror detta är mensen som snart kommer börja flöda så blev jag fundersam. Jag brukar räkna mensdag 1 där jag får riklig blödning och byter till binda. Men om jag behöver byta ikväll vid 20 säger vi, skulle ni räkna det som mensdag 1 eller räkna imorgon lör som mensdag 1. Ska nämligen ta Letrozol tabletten dag 3. Funderar bara på vad som blir mest rätt, söndag eller måndag.

Kan tyvärr inte ringa gyn och fråga då de inte har öppet på helgerna och de har redan stängt idag. 

Hur stor skillnad tror ni det gör för Letrozol tabletternas verkan om jag skulle ta första tabletten på söndag eller måndag?

När jag frågade min gyn sist så sa hon att cykeldag 1 räknas som den dagen du blöder klarrött. Det var vad hon sa till mig.
    Tycker också det är lite lurigt det där med vilken dag man egentligen ska räkna som första mensdag exempelcis om mensen kommer på typ kvällen och bara halvt kommer igång liksom. Jätte lurt, har tyvärr inget tydligt svar och ge dig. 
    Hoppas någon annan kan svara helt på din fråga ❤️
  • Zozoi

Kom på att jag har glömt att fråga er här inne om ni får några biverkningar under dagarna ni tar letrozol?

Jag har bara kört två cykler änsålänge och första cykeln med letro tyckte jag inte att jag kände något särskilt, kanske lite huvudvärk någon eftermiddag bara men annars inget. Denna cykeln dock fick jag en del huvudvärk, ont i kroppen och jätte mycket ångest på kvällarna. Alltså verkligen såhär obehags känsla över bröstet och ångestpåslag. 

Är detta något ni känner igen? Blev bara nyfiken nu att höra om ni haft några biverkningar 😊

• Zozoi
    Griiffin skrev 2025-10-28 18:33:23 följande:
    Jag upplever lite olika för varje gång faktiskt! Ibland har jag inte märkt av någonting men denna omgången hade jag mycket ångest och kände mig nästan deprimerad! Det försvann så fort jag hade ätit klart kuren😊

Exakt samma för mig! Det var verkligen endast den ångesten under de få dagarna man åt kuren, sen var det som bortblåst. Så jag förstod ju snabbt också under dom dagarna att det var en biverkan, då jag vet att det kan orsaka ångest och även massa andra biverkningar. 

Skumt hur kroppen fungerar 🙄😂

• Zozoi
    Griiffin skrev 2025-10-29 14:17:44 följande:

Ja men precis!
    tycker dock det är jobbigt att man ska behöva må så😩 det tråkiga var att jag också mådde dåligt av proverna som jag åt i 10 dagar först🤦🏼?♀️

hur går det annars? visst hade du BIM 4/11? 

Jag har BIM 5/6 och är vääääldigt sugen på att ta tidigt test snart😍 har dock inte plussat på tidigt innan men ändå så spännande😅

Aldrig testat provera men låter ju sjukt jobbigt att behöva må så i 10 dagar 😩 Då är man ju glad att en kur på letrozol endast är 5 dagar? 

Det stämmer att jag har BIM 4/11 och jag har tänkt att vänta tills dagen innan BIM men vet inte om jag klarar av att hålla mig 🙈 Jag har bara två vanliga graviditetstest hemma, inga testa tidigt. 

Jag känner väl ingenting egentligen? Jag brukar ha ömma bröstvårtor mellan ägglossning och mens men denna gången har jag inte direkt märkt av det. Känner egentligen typ ingenting, vilket skrämmer mig 😂 Hur mår du? Några symtom?

Svar på tråden Letrozol 2025