• Griiffin

Letrozol 2025

Hej,

Jag tänkte att jag hoppar in här i tråden!

Jag fick ett MA i juli, vi trodde vi var i vecka 13 men visade sig att fostret hade dött i vecka 10. 
    Jag har pcos och kämpar nu med letrozol igen.. sen missfallet har de inte fått igång min ägglossning vilket gör mig ännu mer förtvivlad för vi får inte ens någon chans att försöka. Jag har en son som jag blev gravid med på första försöket med letrozol 2023 enkeldos.
    Nu ska jag få testa dubbeldos för att se om ägglossningen kommer igång på det!
    Just nu väntar jag på att få börja med provera 1/10 för att sen börja med dubbeldos letrozol när mensen kommer!

Jag beklagar verkligen dina missfall Liljekonvalj93♥️

• Griiffin
    Hejasommaren skrev 2025-09-22 11:20:38 följande:
    Välkommen Griifin även om det är under tråkiga omständigheter, beklagar verkligen ❤️ det är en evig väntan denna process men håller alla tummar att det går vägen den här gången!
    Tack snälla! Ja man önskar ju att man inte behöver gå igenom detta men det är ändå skönt att kunna prata med andra som också gör det ❤️

Jag håller tummarna att det kommer gå bra för er med IVF🥰 har du ätit provera tidigare? När brukar du isåfall få en blödning?
  • Griiffin
    Liljekonvalj93 skrev 2025-09-24 10:14:48 följande:
    Hej och välkommen in i tråden, trots alla tråkiga omständigheter. Beklagar ert MA, det är något alldeles fruktansvärt att gå igenom.. 

Segt att kroppen inte riktigt har kommit igång igen, hoppas det går vägen med dubbeldosen sen när det är dags 🤞🏻 

Tack ♥️ 
    Tack snälla! 
    Ja, jag tror ändå jag kan säga att det var något av det jobbigaste jag varit med om och lider fortfarande av😩

Jag får bara mens 3-4 gånger per år utan letrozol så att kroppen inte kommer igång var något som var väntat! Dock trodde vi att enkeldosen skulle funka lika bra denna gången, men icke😔 
    men jag håller tummar och tår att det funkar med dubbeldos! naiv som man är så hoppas jag ju att vi blir gravid på första försöket igen! Både med min son och fostret vi förlorade så har det funkat på första försöket!

ska du också börja med IVF eller fortsätter du med letrozol?
  • Griiffin
    Liljekonvalj93 skrev 2025-09-24 13:47:30 följande:

Ja, det är verkligen något som sätter sina spår. Har ni blivit erbjudna någon kuratorkontakt eller liknande? För mig var det väldigt skönt och behövligt att prata med någon utomstående, men som också har träffat många andra i liknande situation. Det som är så jävligt med MF/MA är att man också vet att det kommer skapa en allt större oro nästa gång man - förhoppningsvis - blir gravid. Det tar liksom inte slut bara för att man slutat blöda ♥️ 

Jag förstår. Vi får verkligen hålla tummarna för att dubbeldosen gör susen och att det var kroppens sätt att få lite mer tid till återhämtning 🙏🏼 

Vi fortsätter med Letrozol. Jag står även på Metformin sedan en tid tillbaka och har med det, livsstilsförändringar och viktnedgång lyckats få igång en hyfsad ägglossning som vi nu hjälper lite extra på traven med Letrozolen (allra helst för att ÄL ska komma tidigare än CD21-22). Vårt problem verkar just nu inte vara att vi inte blir gravida, utan snarare om att det sedan slutar i MF/MA. Så därför är inte IVF aktuellt för vår del just nu tänker jag.  

Ja, det gör ju det😔 nej, inte via kvinnohälsovården men jag har själv tagit kontakt med en psykolog som jag pratar med! Nej, precis som du säger, man är ju nästan rädd för att bli gravid för man är så rädd att få missfall igen😔

ah okej, jag förstår!
    så jobbigt att det inte går hela vägen, vilket helvete att varit med om det flera gånger😔 det enda positiva är ju att ni inte har problem med att bli gravida! Hoppas de kan hitta vad som orsakar missfallen så de kan hjälpa er behålla lillen nästa gång♥️
  • Griiffin
    Svente skrev 2025-09-29 10:57:51 följande:

Jag hoppar in här! Har läst ett tag men känner nu att jag vill hoppa in.

Vi har precis börjat med letrozol och kör dubbeldos, enkeldos gav inget. På dagens UL (cykeldag 18) hade ett ägg vuxit lite och är nu på 14 mm, så jag hoppas verkligen att det mognar vidare så att vi kan göra ett ordentligt försök 🙂 ska tillbaka för ett nytt UL på torsdag..

Vi har kämpat med att hitta vår barnlängtan i över 10 år och nu har vi äntligen landat i att vi vill ha barn. Planen är att se om jag får till ägglossning naturligt den här månaden med letrozol, annars blir det spruta nästa månad. Och funkar inte det blir det IVF.. men vill verkligen inte göra IVF då jag är så nålrädd..

Tycker det är jobbigt med all väntan? mina cykler blir runt 50?55 dagar långa med provera och letrozol. Och som extra stress blev jag dessutom uppsagd pga arbetsbrist precis när vi bestämt oss för att försöka ? känns lite som allt händer på en gång.

Hej Svente, välkommen😊

Vad kul att ni bestämt er för att skaffa barn🥰
    försökte ni länge med enkeldos? tänker varför ni inte ska prova trippeldos innan spruta?

förstår vad du menar med all väntan, den är olidlig! Jag sitter i samma sits som dig, är oxå utan jobb precis när vi bestämde oss för att försöka skaffa ett syskon.. jag tänker att det hinner lösa sig😅
  • Griiffin
    Hejasommaren skrev 2025-09-26 09:06:40 följande:

idag är sista dagen med provera så får vi se när bortfallsblödningen dyker upp.. fick dock precis besked från läkaren att hon tycker vi skippar Letrozol denna månad eftersom jag ska ta blodprov CD3. Suck 😥 jag har dock tabletter kvar som räcker till en enkelkur som jag nästan vill ta ändå.. lär ju inte hända något eftersom jag inte ens svarar på trippeldos men då känner jag iallafall att ?jag gör något?. Usch vad deppigt det känns att slösa en månad på det här viset.. Fick inte heller svar på varför hon tycker så utan kom bara ett skriftligt meddelande. Antar att hon har skäl för det hon skriver men blev lite nedslagen. 

var i cykeln är du just nu Liljekonvalj93?

Hej Hejasommaren😊

Jag förstår verkligen hur du känner med att ?slösa? en månad!  

Skulle du inte kunna ringa till din läkare och rådfråga? Först varför hon inte tycker du ska äta letrozol och sen om du kan prova en enkeldos? Tänker mest så det inte stör cykeln som läkaren vill åt🌸 men förstår frestelsen!! 

• Griiffin
    Svente skrev 2025-09-29 16:01:51 följande:
    Tack 🥰

Jag har gjort en enkeldos i juni och nu är första dubbeldosen. Min läkare sa att det inte finns tillräckligt med vetenskapliga studier gjorda för att 7,5mg faktiskt gör skillnad gentemot 5mg. Men jag har blivit gravid och fått MF (2017) på en dubbeldos förut så det borde fungera nu också. Men får väl se på torsdag om det växt till sig lite mer nu 🙂

Det känns otroligt otajmat med att bli arbetslös 😅 lite nervös för om jag ska hitta jobb eller inte.. ingen vill väl anställa nån som går på mammaledighet några månader senare.. 🥲
    okej, jag förstår! Jag håller tummarna att den har växt till sig så ni får en chans att försöka😍 hur har det gått?

Ja, det gör ju det😬 jag har varit mammaledig fram till augusti och fick då börja läsa en kurs för att försöka söka jobb under tiden. Jag har egentligen ett jobb men på grund utav tiderna och min sambos tider får vi inte det att funka med lilleman🤦🏼?♀️ Jag är utbildad logistiker och inköpare så jag hoppas verkligen att hitta något inom det snart! 
    Vad letar du jobb inom?😊
  • Griiffin
    Svente skrev 2025-10-02 16:40:33 följande:

Jag var faktiskt dit idag igen för VUL på CD 21 och äggblåsan hade växt till sig till 17.5mm Skrattande i måndags var den bara 11.5mm så den har växt till sig rejält! Så nu ska jag testa på med ägglossningstest och se om vi kan få någon peak. Annars är det väl bara att ligga på så att säga regelbundet så borde vi kunna pricka ägglossningen. 

Jag är ju inte gravid än så egentligen är det inget att oroa sig över. Jag söker ju jobb för fullt av det jag kan hitta. Har också sökt en kort utbildning på tre månader jag tänkte gå om jag inte hittar något jobb snart Glad Men blir lite orolig för om jag skulle bli gravid nu utan att hitta ett nytt.. då känns det som att jag kommer att få vänta tills jag är färdig med mammaledigheten innan jag söker jobb igen. Jag arbetar inom IT så letar jobb därinom eller som kommunikatör, marknadskoordinator, formgivare etc. 

Hoppas du hittar nytt snart Glad det borde väl finnas inom logistik?

Ah men toppen ju😍 då håller jag tummarna för er nu!!

Jag förstår precis vad du pratar om! jag är inte heller gravid än, men stressad bli man ju av att veta att man inte har jobb!  Ja, man får nog vänta till efter eller i alla fall i slutet av mammaledigheten! Känner inte som man har jättestor chans om man inte kan jobba på minst ett år😅

Det finns en del jobb men jag bor i en liten stad så det är ändå ganska begränsat! Dessutom är konkurrensen så himla stor just nu😩 jobbade med inköp förut så jag hoppas på att hitta ett inköparjobb igen😍
  • Griiffin
    Svente skrev 2025-10-03 20:13:05 följande:

Fick positivt ägglossningstest nu ikväll med Cleablue digital 😍 det har aldrig hänt mig förut så är så glad nu! 

Underbart ju!! Hoppas det är ett guldägg nu oxå då😍 jag håller tummarna för er🤞🏼
  • Griiffin
    Zozoi skrev 2025-10-08 11:37:11 följande:

Hej!

Jag ville bara hoppa in här med en fråga om letrozol. Jag har blivit ordinerad att ta 5mg mellan cykeldag 3-7 men har även sett att vissa blir ombedda att ta mellan cykeldag 5-9? Varför är det så? Vad är det som avgör vilka dagar man ska äta letrozolen?

Har påbörjat min andra cykel med letrozol idag och hoppas på att få se ett plus nu snart 🥺😭❤️

Hej och välkommen Zozoi😊

såg längre ner i tråden att du har barn sen tidigare, åt du letrozol då också eller funkade det ?naturligt? då?😊

jag ska själv börja ta 5mg i morgon och ska på ultraljud den 21/10 cd13😊
  • Griiffin
    Svente skrev 2025-10-08 18:17:27 följande:
    Ingen fara, hoppas det går bra för er ☺️

Läkaren har sagt att jag kan testa 22 oktober, det är 18DPO om man ska tro på testerna 😅 vette sjutton om jag kan hålla mig tills dess alltså.. funderar på att ta ett test runt 10DPO. Jag tänker att det är bättre att få negativt tidigt eller kanske ett svagt streck istället för att testa 18DPO och veta om att det borde vara tydligt positivt..

Helt sjukt att vi ska behöva betala för något andra par kan göra helt utan hjälp 😩
    Åh spännande med test! Förstår absolut att man inte står ut med att vänta😅 när jag var gravid med min son tog jag 3 negativa tester innan jag plussade på bim + 3🥰
  • Griiffin
    Zozoi skrev 2025-10-19 13:10:45 följande:
    Haft blinkande smiley i fyra dagar nu! Tog ett test i morse med och fortfarande blinkande 🙈 Borde jag vara orolig att det inte blir något omslag? Cykeldag 14 idag!

Hoppas bara att det var för tidigt att testa, låter ju hoppfullt att vakna kissnödig så tidigt. Hoppas det är ett tidigt symtom 😍
    Jag hade samma som ?En som längtar?, jag blev gravid i våras och fick aldrig en fast smiley, men uppenbarligen fick jag ägglossning😊 
    hur har det gått för dig? Fått ett positivt än?

jag var själv hos gyn idag och kolla om dubbeldosen hade funkat och det hade den😍 aldrig haft en äggblåsa såpass stor redan CD13 så det känns toppen! Fick ovitrelle utskrivet som jag ska ta om två dagar😊 nu hoppas jag på ett guldägg och att den lilla vill stanna kvar♥️
  • Griiffin
    En som längtar skrev 2025-10-20 07:32:20 följande:
    Jag HOPPAS också att det är ett tidigt symtom. Ska testa imorgon igen. Glad

Hej och välkommen ?En som längtar?🥰

hur har det gått för dig, har du tagit ett test än?😍

• Griiffin

Åh så härligt! Då håller jag tummarna för er nu🥰

hm, jag vet faktiskt inte! jag fick ingen ägglossning på enkeldos förra månaden så hon ville vara säker att det skulle bli en nu😅 har aldrig behövt ta en spruta innan!

• Griiffin
    En som längtar skrev 2025-10-21 17:12:58 följande:
    Hej Griiffin och Tack 🥰

Jag tog ett test imorse som fortfarande visade negativt. Men natten har varit jätteskum, vaknade vid 23 och var vaken till halv 2 och var säkert på toa 3 gånger under den vakna tiden. Så när jag tog testet så hade jag hållt mig i 4 h och ca 15 min. 

Jag har fortfarande inte fått någon mens, så det är positivt. 😍

Jag tänker att jag ska testa igen om 2 dagar om jag fortfarande inte fått någon mens och då är jag, tror jag😅, på 13 DPO. 

Är det någon som vet hur bra Clearblue testa tidigt är? Är de tillförlitliga eller kan de visa fel? Har hört så blandade recentioner om dessa test. 
    Jag förstår! Det låter ju lovande ändå😍 med min son plussade inte jag förens BIM + 3😅 Då tog jag två negativa CB-tidigt test och sen ett vanligt test på BIM som även det visade negativt så var 100 på att det inte hade tagit sig då, men mensen kom aldrig så jag testade igen och helt plötsligt var det ett starkt plus🥰

Jag tog ett tidigt CB-test senast jag blev gravid (i maj) och fick positivt men tror dock ett vanligt oxå hade visat positivt då det bara var två dagar till BM🤔
  • Griiffin
    En som längtar skrev 2025-10-21 20:29:30 följande:
    Åh vilken solskenshistoria GladHjärta Jag ska hålla fast vid det att så länge inte mensen kommit så är det inte över då det är så olika när man har tillräckligt med HcG och får plus på stickan. Så otroligt många parametrar som bara ska klicka rätt 😍🥰

Hur ligger allt till för dig just nu? Hjärta Såg att du ska ta Ovitrelle, när beräknas du få BIM ? Hur stor äggblåsa hade du CD 13 ? Om jag får fråga SkämsHjärta 
    Ja, och det var på vårt första försök så det var verkligen en solskenshistoria🥰 det går inte lika lätt denna gången🤦🏼?♀️ 

Jag ska ta ovitrelle imorgon på cd 15😊 när jag var där på cd 13 hade jag en äggblåsa på 18😊 jag kommer ha BIM 5/11♥️
  • Griiffin
    Zozoi skrev 2025-10-22 16:58:33 följande:
    Min BIM är 4/11 så det är ett tag kvar! Ska försöka boosta kroppen så gott det går nu fram tills dess och verkligen hoppas på det bästa ❤️

Nu är det verkligen våran tur!
    Åh så kul, då har vi bim nästan samtidigt😍 5/11!
    när du säger att du ska boosta kroppen, vad tänker du då?😊
  • Griiffin
    Zozoi skrev 2025-10-22 18:23:27 följande:
    Vad roligt att vi kan följas åt 😍

När jag skriver boosta kroppen så tänker jag att ge den det den behöver. Vitaminer, försöka stötta upp progestronet med zink, magnesium och B6 och försöka komma ihåg att göra minst en avslappningsövning om dagen.
    Ja verkligen😍

Okej, jag förstår! Jag äter också massa vitaminer.. framför allt inositol och d-vitamin men oxå zink och magnesium. Äter inte B6, men kanske borde köpa hem det nu! Man vill ju göra allt för att kroppen ska vara så mottaglig som möjligt🥰
  • Griiffin
    En som längtar skrev 2025-10-24 16:57:46 följande:

Jag BEHÖVER er hjälp hur jag ska tänka. Hjärta

Vid 13 så fick jag lite mörkare flytning i trosskyddet och nu på eftermiddagen vid 16 så är det mera röd-brunt blod i trosskyddet.

Då jag tror detta är mensen som snart kommer börja flöda så blev jag fundersam. Jag brukar räkna mensdag 1 där jag får riklig blödning och byter till binda. Men om jag behöver byta ikväll vid 20 säger vi, skulle ni räkna det som mensdag 1 eller räkna imorgon lör som mensdag 1. Ska nämligen ta Letrozol tabletten dag 3. Funderar bara på vad som blir mest rätt, söndag eller måndag.

Kan tyvärr inte ringa gyn och fråga då de inte har öppet på helgerna och de har redan stängt idag. 

Hur stor skillnad tror ni det gör för Letrozol tabletternas verkan om jag skulle ta första tabletten på söndag eller måndag?

Hej, 
    så tråkigt att mensen kom😩 jag håller tummarna för nästa omgång🤞🏼
    Jag förstår att det är frestande att börja på söndag men jag hade nog väntat till måndag♥️
    Jag vet inte egentligen hur stor skillnaden blir men för mig som verkar ha väldigt känslig och lättpåverkad kropp så hade inte jag vågat ta tabletten en dag ?för tidigt? 
  • Griiffin
    En som längtar skrev 2025-10-26 17:39:00 följande:
    Hejasommaren skrev 2025-10-25 07:59:39 följande:
    Jag hade börjat på måndag. Vet att jag läst någonstans att börjar mensen efter kl 16 (eller om det var 18) så räknar man dagen efter som dag 1 i exempelvis IVF-sammanhang. Och eftersom letrozol vanligen tas dag 3-7 men ibland dag 5-9 så tänker jag att det är mest logiskt att vänta till måndag och att det bör ge ?bäst effekt?. Håller tummarna ❤️

Mensen kom igång på natten och hela lördagen har det varit otrolig blodmängd.

Ända sedan mitt MA i juni så har jag blödigt så otroligt mycket mer än vad jag brukade göra innan jag blev gravid i våras. Är det vanligt? Någon som har någon kunskap/erfarenheter kring detta?

Tack för att ni svarade mig kring min panik över startdatum Hjärta Jag blir så TACKSAM  att det finns så många underbara människor som bryr sig om varandra på de här sättet.
    Jag läste alla era svar och funderade länge. Jag vet inte vad som är rätt eller fel då alla verkar få lite olika från alla gyn. Men jag kör Cykeldag 1 på lördagen då det var riklig mens denna dag så imorgon måndag tar jag första Letrozol tabletten. 

Eftersom det var så sparsamt med blod hela kvällen så tycker jag inte att fredagen borde räknas som CD 1. Jag var inte frestad att ta första tabletten idag men jag blir så orolig att om jag väntar till måndag och så skulle det räknas som CD 4 så gör jag fel. Men jag tror inte att det är så enkelt med kroppen i helhet. Kroppen är så otroligt komplex. 
    Jag har bestämt mig för att starta imorgon Måndag och hoppas att kroppen svarar snabbare denna cykel. Sedan så ska jag försöka trycka på så jag kan få Ovitrelle denna gång då jag misstänker att jag inte fick någon ägglossning denna behandling. Jag hoppas att de kan skriva ut de till mig. Håller alla tummar och tår GladHjärta

Jag upplever också att jag har ökad blodmängd efter mitt MA, dock bara i två dagar sen är det som vanligt! Men de två dagarna är extremt😬

visst är det skönt att kunna prata med andra som sitter i samma situation! Tycker också det är skönt🥰♥️
    För står din oro över att göra ?fel? men tror inte det ska göra någon skillnad direkt om du tar den en dag före eller en dag efter! Tror det blir toppen att börja idag😊 (måndag).
    Jag håller tummarna att de vill ge dig ovitrelle, kändes skönt att ta den får då är man säker på att det blir ägglossning😊
Svar på tråden Letrozol 2025