Inlägg från: Liljekonvalj93 |Visa alla inlägg
  • Liljekonvalj93

Letrozol 2025

Lusen9690 skrev 2025-06-23 10:27:47 följande:

Jo. Men hela den resan med att ta sprutor och så många besök känns så stort. Åh kul med en smiley! 🤩 Blinkande smiley är peak? Stämmer det? 
    Jag är på dag 12 och kände igår hur lusten börjat öka. Tog test i morse och fick hög men inte peak än. Känns så tidigt 😅. Men skönt. 
    Felet jag gjorde (missförstod min läkare) var att jag tog 1 tablett morgon å sen en på kvällen men jag skulle ta båda direkt så kanske det som gjort skillnad nu 😊. 

Ja, det känns väldigt svårt och stort. Jag tror att vi har närmsta IVF-klinik i Umeå, och dit har vi 40 mil.. så det blir ju onekligen ett projekt. Men som sagt, är det vad som krävs så får det gå det också. 

Såvida inte jag har missförstått CB-testerna är blinkande smiley att det är på gång (hög fertilitet) och fast smiley är peak (högst fertilitet) Skrattande

Aha, ja då kanske det blir lite bättre skjuts nu om du har tagit 2 piller åt gången. Håller tummarna att det är ÄL på gång för dig! Ska du göra något VUL eller ?kör ni bara på?? 

• Liljekonvalj93
    Lusen9690 skrev 2025-06-23 17:36:12 följande:

Oj ja det var en bit bort, har lite lyx som har närmsta bara 10 min från oss. 

aaa okej 🤩. Vi kör bara på. Fanns ingen tid och vi fick godkänt på de :). 

Härligt att bara köra på! Har du känt av några fler tecken på att ÄL är på ingång? Håller tummarna för dig! 
  • Liljekonvalj93
    Hejasommaren skrev 2025-06-24 15:32:05 följande:

Hej allihopa,

härligt att läsa att det går framför för oss alla även om det är små steg!

Jag var på VUL igår på CD12 och hon konstaterade en ledande äggblåsa på 10,9mm och trodde på ÄL till helgen om 5-6 dagar. Fick ingen Ovitrelle denna gång eftersom det inte fanns tid för mer uppföljning kring hur blåsorna växer. Jag ska dock iväg med föräldrar + morföräldrar till helgen så återstår att se om vi kan få till något.. vet inte heller om jag ska släpa med ÄL-stickor + temp eller om jag bara ska låta allt ha sin gång denna månad. Temp är ju tacksamt för att se om ÄL skett men vi ska ut och tälta nästa vecka så vet inte hur tillförlitlig den hade varit ändå..

Spännande med en förhoppningsvis annalkande ägglossning! Förstår.. det är alltid lite bökigt att ta med tester och testa när man är borta.. allra helst i tält, haha. Det lät förresten väldigt mysigt! 

Om jag inte har ÄL den här cykeln tänkte jag också fråga om Ovitrelle.. men då måste man alltså in på ytterligare uppföljning om jag förstår dig rätt? 

• Liljekonvalj93
    Lusen9690 skrev 2025-06-25 18:59:05 följande:

Åh kul! Men försök få till det när ni kan. Simmarna överlever ju i några dagar :). 
    Låt allt ha sin gång? kanske bara blir stressigt annars eller ta med och har du tid kan du testa? 

Fick bekräftad ägglossning igår dag 13. Aldrig haft så tidigt någonsin. Vi mös för 3 och 2 dagar sedan och mös i morse men sambon får sådan press när han vet att han måste leverera så blir inte alltid super bra. 

Men vad kul med bekräftad ÄL! Och så tidigt också, yay! Tufft med den pressen för honom.. hoppas att det har tagit sig den här gången! 

Jag fick också bekräftad ÄL i tisdags (CD20), så nu är vi båda i den här fasen av evig väntan.. jag ska även in för blodprov på tisdag (progesteron). Är det någon som har varit med om att man fått bekräftad ÄL med temperatur men sen att progesteronprovet visat på att man inte haft ÄL? Mvh nojig?

• Liljekonvalj93
    Lusen9690 skrev 2025-06-27 08:13:22 följande:

Jag har aldrig fått ta prov men om du tempar å ser att tempen gått upp vet du ju att det är ok ????🏻. Jag tempar med min apple watch men den är inte alltid rätt iom att den utgår från tempen (utsidan) samt din egen. Om du har svalt i sovrummet blir den lite sämre på att blir temp kurvan lite lägre. Mest pålitligt tyckte jag att natural cykels var men glömde bort ibland att tempa direkt. 

Hur kommer det sig att du får ta progesteron prov? 😃

Tack! Ja, temperaturen är fortsatt högre än normalt så jag börjar tro att jag faktiskt har haft ÄL. Såhär ser kurvan ut: 

Fortfarande relativt sen ÄL dock, så det är bara att hoppas att ägget ändå höll bra kvalitet! 

Vad gäller progesteronprovet fick jag bara en remiss i näven efter VUL förra veckan, så jag har nog levt i tron om att det hör till normalt förfarande. 

• Liljekonvalj93
    Lusen9690 skrev 2025-07-04 07:07:58 följande:

God morgon Skrattande.
    Liten uppdatering. Åkte på en svamp infektion av letrozol tabletterna och på de fick jag min mens i morse. 10 dagar efter LH ökning. Vi ska vandra i 3 dagar från måndag så det blir inte super roligt med mens men. Vi har dessutom fått vår remiss godkänd för IVF så vi kan välja en klinik. Men vi har sagt att vi gör det efter sommaren. 

Hur går det för gänget? 🌸

Åh nej, vad jobbigt med svamp! Är det en vanlig biverkning av Letrozolen? 

Hoppas det går bra med vandringen trots mensen, förstår att det känns lite bökigt! 

Skönt också med godkänd remiss, men håller tummarna för att det kommer ett plus innan det blir aktuellt med IVF! Kommer du köra Letrozol nu över sommaren eller pausa det? 

För mig går det trögt. Kände mig väldigt optimistisk kring och strax efter ÄL men nu börjar hjärnspökena göra sig påminda. Har varit ganska stressad vilket har gjort att jag ätit och sovit sämre, så nu tänker jag typ att jag har förstört chanserna (även om jag vet att det inte är så rent logiskt). Har fortfarande inte fått svar på blodprovet jag tog i onsdags (Progesteron), har BIM typ måndag/tisdag och känner inget särskilt mer än ont i brösten vilket jag alltid har innan mens. Såhär ser temperaturkurvan ut just nu:

• Liljekonvalj93
    Hejasommaren skrev 2025-07-06 09:12:06 följande:
    ÅHH!!! Stort grattis!!!! Wow!!!! Heja heja er och vad roligt. Satt precis och analyserade din kurva jämfört med min för jag börjar misstänka att jag inte haft ÄL denna gång pga tempen ligger på 36,3-36,5 de senaste dagarna vilket känns för lågt. Å andra sidan låg jag på 35,8-36,00 dagarna före ÄL så per se är det ju en höjning men brukar inte ha så låg temperatur? Eller vad vet jag. Jag har ju aldrig haft bekräftad ÄL tidigare? 

Tack snälla!! Det är väääääldigt tidigt och med två missfall i bagaget vågar jag inte riktigt hoppas, men det känns stort att få ett plus igen efter två års kämpande. 

Vad gäller temperaturkurvorna tror jag inte man kan jämföra temperaturerna med varandra (vissa har lägre, vissa har högre) utan om jag har förstått det rätt handlar det mer om skillnaderna i dina egna temperaturvariationer! Mäter du med Natural Cycles eller något annat? 

• Liljekonvalj93
    Hejasommaren skrev 2025-07-07 16:08:31 följande:

Alltså jag som tänkte att det skulle vara skönt att slippa tempen under några dagar medan vi tältade. Men nu sitter jag här och analyserar huruvida ÄL varit eller inte istället 🥲

min gynekolog trodde att jag skulle få ÄL någon gång mellan 27-30 juni. min senaste temp 27 juni visade 35,9 i temp och sen har de senaste tre dagarna varit på 36,4-36,6. Fertilityfriend tror att ÄL skett någon gång mellan CD15-22, dvs 26 juni-3 juli. Om det är så att min covering ändå skulle vara under 36,4. Idag hade jag en liiiiten blödning, helt ljusrosa bara på pappret så ingen vanlig mellanblödning som jag kan ha ibland. Detta bör i sådana fall vara ÄL+4-+10  typ beroende på när ev ÄL skedde. kan det vara en liten nidblödning måntro?? 

Det skulle väl absolut kunna vara en nidblödning - HOPPAS! 

Det har aldrig varit på tal för dig om att ta blodprov för att se progesteronvärdet? Annars kan ju det vara en idé! 

• Liljekonvalj93
    Hejasommaren skrev 2025-07-07 20:21:05 följande:
    Tack snälla du. Progesteronprov hade nog absolut kunnat vara aktuellt om det inte var mitt i semestertider🙃 men händer inget mer nu så ska jag absolut trycka på det mot hösten 
    Ja, det tycker jag verkligen att du ska! Har du haft någon mer blödning idag eller hur känns kroppen? Håller tummarna för dig!
  • Liljekonvalj93
    Hejasommaren skrev 2025-07-09 06:34:03 följande:
    Gullig du är som hänger kvar i tråden och visar omtanke för oss andra. Hur mår du? något tidigt VUL inbokat eller liknande?

jag hade ljusrosa flytning även under dagen igår, inte alltid utan typ var tredje toabesök. I morse när jag vaknade var tempen fortsatt hög men liiite mer ljusröd i färgen stor som en femkrona. Alltså på ett sätt känns det som att det lika gärna kan vara mellanblödning inför kommande mens men tempen är ju kvar på hög och hoppet är det sista som överger en? Är väl på runt ÄL+9-12 idag så jag bör ju nästan kunna börja testa men idag åker vi iväg med sambons föräldrar så bättre att jag testar på söndag när vi är hemma igen om mensen inte dyker upp medan vi är borta? 
    Såklart! Jag tror att jag är så inställd på missfall att jag snart räknar med att köra igång en till Letrozol-kur.. snacka om hjärnspöken. Ja, har fått ett tidigt VUL inbokat den 21 juli! Mår bra, känner ingenting mer än ömma bröst och lite molvärk. Och så är det väl oron som är det största bekymret - vaknar flera gånger per natt och kollar om jag börjat blöda, får alltid lite stresspåslag när jag ska kissa ifall det kommer blod osv.. 

Ja, det är svårt att veta men det låter väl som en god plan att testa på söndag när ni är tillbaka hemma! Nu är det ju omöjligt att jämföra cykler och så, men jag plussade på ÄL+12.. så det finns hopp! 
  • Liljekonvalj93
    Lusen9690 skrev 2025-07-14 20:11:53 följande:

Grattis till ditt plus 🌸????🏻 så kul! 
    Jag önskar er alla lycka till. 
    Jag och min sambo har valt att gå skilda vägar pga oväntade omständigheter. 
    Massa kramar! 

Det var tråkigt att höra. Hoppas du mår bra mitt i allt ❤️
  • Liljekonvalj93

Hej igen!

Jag är tillbaka i den här tråden efter ett MA för några veckor sedan. Trodde verkligen att det var den här gången det skulle gå vägen, men så blev det inte. Det var otroligt tufft, både att hantera tankar och känslor men också att göra Cytotec-behandlingen. Allt har dock gått bra och nu känner jag mig ?ute på andra sidan igen?. 

Imorse tog jag ett uppföljande graviditetstest som var negativt, så nu börjar jag med Provera och sedan Letrozol när jag får en blödning. 

Hur går det för er andra? 💛

• Liljekonvalj93
    Hejasommaren skrev 2025-09-09 07:01:07 följande:

Åh så himla tråkigt att ha dig tillbaka här.. höll verkligen tummarna för dig. Skönt att ni är på andra sidan och redo för ett nytt försök. Den här gången kommer det gå vägen! 

kommer du få någon annan typ av uppföljning maa MA:t eller tänker man att det var ren och skär otur?

jag är på CD13 och ska på VUL imorgon och kolla status. Det är första rundan med trippeldos så jag hoppas verkligen att det finns bra äggblåsor med fin slemhinna så att jag kan få Ovitrelle. 

Tack för pepp 💛 

Ingen särskild uppföljning tror jag, men däremot får vi nu göra en missfallsutredning mtp att vi har haft 3 st MF/MA i rad. 

Oj, vad spännande med VUL imorgon! Då ska jag hålla tummarna för att det ser lovande ut 🙏🏼 Lycka till! 

• Liljekonvalj93
    Hejasommaren skrev 2025-09-10 10:44:49 följande:
    Usch jag lider verkligen med dig. Hoppas ni plussar snart igen och att det stannar denna gång ❤️

VUL gick skit idag.. inte en enda äggblåsa som vuxit till sig trots trippeldos.. läkaren vill att jag börjar med sprutor istället (antar typ Gonal-F eller liknande?) för letrozol verkar ju uppenbarligen inte fungera. Men jag ska dit igen nästa vecka och se om det hänt något denna cykel. Annars gör vi en ny plan. Fan jävlas skit alltså. 
    Tack ❣️

Åh nej, vad ledsen jag blir för din skull! Fan också. Då håller jag tummarna för att det har kommit igång till nästa vecka istället, men jag förstår verkligen att du är besviken. Har läkarna någon bra förklaring till varför Letrozolen inte verkar ha önskad effekt för dig? 
  • Liljekonvalj93
    Hejasommaren skrev 2025-09-17 10:11:40 följande:

förlåt att jag var så seg på att svara, behövde slicka mina sår lite.. jag hade återbesök hos läkaren idag CD21 utan minsta framgång så vi bestämde att avbryta den här cykeln och börja med provera. Detta för att kunna ta blodprov CD3 och få färdigt remiss till IVF.. känns helt sjukt att man hamnade här när man läst om alla som det gått så bra för med letrozol. Finns ingen förklaring mer än att jag har så brutalt många äggblåsor så ingen vill helt enkelt börja växa - inte ens med hjälp av letrozol. 

så jag antar att min letrozol-resa tar slut här men håller givetvis tummarna för dig andra som kämpar ❤️ 

Hur går det för dig liljekonvalj?

Du behöver verkligen inte be om ursäkt eller förklara dig ❤️ Vad otroligt frustrerande det måste vara att det inte finns någon direkt förklaring till varför det inte funkat. Hoppas ni kan landa i IVF-processen och att det funkar, ska hålla alla tummar jag har! 

Jag fick mens idag efter en omgång Provera, så nu ska jag börja med Letrozol på måndag. Vet egentligen inte om jag känner mig mentalt redo för ägglossningstester, sex på beställning och two week wait igen.. men det känns heller inte som att vi vill eller ?har tid? att hoppa över en chans. Vi kanske tar det lite som det kommer den här cykeln.

Var för övrigt hos en kurator tillsammans tidigare under veckan och det var inte så tokigt.. det var en kurator på gynmottagningen så det var skönt att hon har lite koll på vad man går igenom, eftersom hon träffat många andra i samma eller liknande situation. Så det hjälpte ändå lite kring oron jag kan känna inför nästa försök. 

Önskar dig/er verkligen allt gott och den största av lyckönskningar 🙏🏼 

• Liljekonvalj93
    Griiffin skrev 2025-09-21 11:04:22 följande:

Hej,

Jag tänkte att jag hoppar in här i tråden!

Jag fick ett MA i juli, vi trodde vi var i vecka 13 men visade sig att fostret hade dött i vecka 10. 
    Jag har pcos och kämpar nu med letrozol igen.. sen missfallet har de inte fått igång min ägglossning vilket gör mig ännu mer förtvivlad för vi får inte ens någon chans att försöka. Jag har en son som jag blev gravid med på första försöket med letrozol 2023 enkeldos.
    Nu ska jag få testa dubbeldos för att se om ägglossningen kommer igång på det!
    Just nu väntar jag på att få börja med provera 1/10 för att sen börja med dubbeldos letrozol när mensen kommer!

Jag beklagar verkligen dina missfall Liljekonvalj93♥️

Hej och välkommen in i tråden, trots alla tråkiga omständigheter. Beklagar ert MA, det är något alldeles fruktansvärt att gå igenom.. 

Segt att kroppen inte riktigt har kommit igång igen, hoppas det går vägen med dubbeldosen sen när det är dags 🤞🏻 

Tack ♥️ 
  • Liljekonvalj93
    Hejasommaren skrev 2025-09-22 11:19:30 följande:

Tack snälla du! ❤️ håller tummarna för din letrozolo nu, känner på mig att det kommer gå vägen! Vet precis vad du menar med ?processen? och att man egentligen bara vill ha det som alla andra. Skönt att ni hittat stöd hos kurator. 

jag går också på provera nu för att försöka få till ett blodprov CD3 inför remissen till IVF. Hoppas verkligen mensen kommer ?i rätt tid? så det inte blir mitt under helgen. Ringde läkaren och frågade vad som händer om CD3 infaller på helgen och receptionisten skulle återkomma. Passade då också på att fråga om det blir någon mer letrozol nu i väntan på IVF eller om det är lönlöst eftersom jag inte svarade på trippeldos eller om det finns något annat att göra i väntan.. min bästa kompis plussade i helgen, direkt efter p-piller, man blir så matt samtidigt som man såklart är glad för deras skull.  tack snälla du för alla hejarop ❤️ 

Ja, det är bra att hålla hoppet uppe men för varje nedslag tror man liksom mindre och mindre på att det kommer gå vägen. Helt plötsligt gör det väl kanske det, men just nu är det lite svårt att våga tro! 

Åh, ja det är så mycket sån stress och oro kring allt sånt runtomkring.. tajming och helgdagar och planering som aldrig riktigt blir som det var tänkt. Vad fick du förresten för svar angående Letrozolen nu i väntan på IVF? Eller kan det bli aktuellt med någon sån där spruta? 

Ja, som du säger.. det är en väldigt kluven situation det där. Det är ju inte så att man missunnar någon annan, eller önskar att sin bästa vän också hade det svårt.. utan man gläds åt dem men det gör samtidigt så så ont. Man får försöka tänka att det är okej och rimligt att känna två (eller fler) olika känslor samtidigt ♥️ 

• Liljekonvalj93
    Griiffin skrev 2025-09-24 11:05:00 följande:
    Tack snälla! 
    Ja, jag tror ändå jag kan säga att det var något av det jobbigaste jag varit med om och lider fortfarande av😩

Jag får bara mens 3-4 gånger per år utan letrozol så att kroppen inte kommer igång var något som var väntat! Dock trodde vi att enkeldosen skulle funka lika bra denna gången, men icke😔 
    men jag håller tummar och tår att det funkar med dubbeldos! naiv som man är så hoppas jag ju att vi blir gravid på första försöket igen! Både med min son och fostret vi förlorade så har det funkat på första försöket!

ska du också börja med IVF eller fortsätter du med letrozol?

Ja, det är verkligen något som sätter sina spår. Har ni blivit erbjudna någon kuratorkontakt eller liknande? För mig var det väldigt skönt och behövligt att prata med någon utomstående, men som också har träffat många andra i liknande situation. Det som är så jävligt med MF/MA är att man också vet att det kommer skapa en allt större oro nästa gång man - förhoppningsvis - blir gravid. Det tar liksom inte slut bara för att man slutat blöda ♥️ 

Jag förstår. Vi får verkligen hålla tummarna för att dubbeldosen gör susen och att det var kroppens sätt att få lite mer tid till återhämtning 🙏🏼 

Vi fortsätter med Letrozol. Jag står även på Metformin sedan en tid tillbaka och har med det, livsstilsförändringar och viktnedgång lyckats få igång en hyfsad ägglossning som vi nu hjälper lite extra på traven med Letrozolen (allra helst för att ÄL ska komma tidigare än CD21-22). Vårt problem verkar just nu inte vara att vi inte blir gravida, utan snarare om att det sedan slutar i MF/MA. Så därför är inte IVF aktuellt för vår del just nu tänker jag.  

• Liljekonvalj93
    Hejasommaren skrev 2025-09-26 09:06:40 följande:

idag är sista dagen med provera så får vi se när bortfallsblödningen dyker upp.. fick dock precis besked från läkaren att hon tycker vi skippar Letrozol denna månad eftersom jag ska ta blodprov CD3. Suck 😥 jag har dock tabletter kvar som räcker till en enkelkur som jag nästan vill ta ändå.. lär ju inte hända något eftersom jag inte ens svarar på trippeldos men då känner jag iallafall att ?jag gör något?. Usch vad deppigt det känns att slösa en månad på det här viset.. Fick inte heller svar på varför hon tycker så utan kom bara ett skriftligt meddelande. Antar att hon har skäl för det hon skriver men blev lite nedslagen. 

var i cykeln är du just nu Liljekonvalj93?

Hur går det för dig, Hejasommaren? ♥️ 

Jag är på CD24 idag, troligtvis ÄL igår men ännu ej bekräftad via Natural Cycles. Tyvärr har jag/vi inte haft varken lust eller energi till att försöka den här månaden.. har inte tagit något ÄL-test, vi har bara haft sex en gång under de fertila dagarna och ja.. så blev det med det. Jag känner mig så trött på den här processen, har knappt orkat tänka på det under den senaste månaden. 

Svar på tråden Letrozol 2025