• Griiffin

Letrozol 2025

Zozoi skrev 2025-10-28 13:37:05 följande:

Kom på att jag har glömt att fråga er här inne om ni får några biverkningar under dagarna ni tar letrozol?

Jag har bara kört två cykler änsålänge och första cykeln med letro tyckte jag inte att jag kände något särskilt, kanske lite huvudvärk någon eftermiddag bara men annars inget. Denna cykeln dock fick jag en del huvudvärk, ont i kroppen och jätte mycket ångest på kvällarna. Alltså verkligen såhär obehags känsla över bröstet och ångestpåslag. 

Är detta något ni känner igen? Blev bara nyfiken nu att höra om ni haft några biverkningar 😊

Jag upplever lite olika för varje gång faktiskt! Ibland har jag inte märkt av någonting men denna omgången hade jag mycket ångest och kände mig nästan deprimerad! Det försvann så fort jag hade ätit klart kuren😊
  • Griiffin

Ja men precis!
    tycker dock det är jobbigt att man ska behöva må så😩 det tråkiga var att jag också mådde dåligt av proverna som jag åt i 10 dagar först🤦🏼?♀️

hur går det annars? visst hade du BIM 4/11? 

Jag har BIM 5/6 och är vääääldigt sugen på att ta tidigt test snart😍 har dock inte plussat på tidigt innan men ändå så spännande😅

• Griiffin
    Zozoi skrev 2025-10-29 15:19:46 följande:

Aldrig testat provera men låter ju sjukt jobbigt att behöva må så i 10 dagar 😩 Då är man ju glad att en kur på letrozol endast är 5 dagar? 

Det stämmer att jag har BIM 4/11 och jag har tänkt att vänta tills dagen innan BIM men vet inte om jag klarar av att hålla mig 🙈 Jag har bara två vanliga graviditetstest hemma, inga testa tidigt. 

Jag känner väl ingenting egentligen? Jag brukar ha ömma bröstvårtor mellan ägglossning och mens men denna gången har jag inte direkt märkt av det. Känner egentligen typ ingenting, vilket skrämmer mig 😂 Hur mår du? Några symtom?

Ja det var inget roligt alls! absolut att det är bättre med bara letrozolen, får ju inte alltid symtom av den så det är ju mycket bättre👌🏻

Jag bör också vänta, men vet inte heller om jag kan hålla mig😅 möjligtvis att jag tar ett test på söndag!  jag har kvar tester från när jag plussa senast, både tidiga och CB digitala😊

Nej, jag känner inte heller någonting. Lite smått molande värk lite då och då, men eftersom jag har pcos så kan man ju få det lite random i cykeln, så tror inte det är något tidigt tecken! 
  • Griiffin
    En som längtar skrev 2025-10-30 13:26:25 följande:
    Ja, ungefär två dagar är det för mig också. Ja, verkligen extremt här också. Jag tycker bara att det är så längre sedan nu (i juni fick jag beskedet om MA). Fast 4 månader kanske inte är så länge när det handlar om kroppen, vad vet jag... 

Ja, sedan är jag som person att jag tänker väldigt mycket, övertänker saker. Tränar på att minska det då de inte gör mig något gott Glad
    Jag har nu tagit 4 tabletter Letrozol, imorgon sista dosen. Denna gång har jag haft en sån himla HEMSK huvudvärk! Skrikandes
    På måndag är det VUL och hoppas att kroppen svarar lite snabbare denna gång än förra. Jag frågade iaf om när man ökar dosen, hon sa att så länge kroppen svarar så höjer man inte dosen. Det är tydligen olika hur snabbt blåsorna växer i olika cykler. Glad
    Ovitrelle gör ju att man inte behöver vara orolig att man inte haft ägglossning för sprutan fixar det åt en. Får se på måndag vad de säger. 

Jag fick mitt i juli😔 vet inte hur länge det ska hålla på så men det finns väl inte så mycket att göra åt det🤷🏼?♀️

Oj, samma här!! Världens övertänkare🤦🏼?♀️ jag har gett mig själv googelförbud denna cykeln, försöker ta allt med ro! 
    Usch så jobbigt med sån huvudvärk😩 hoppas det går över så snabbt du är klar!. Jag håller tummarna att en fin äggblåsa har växt😊 

• Griiffin
    En som längtar skrev 2025-10-30 15:32:06 följande:
    Hur långt gången var du när du fick veta ditt MA?
    Nä, jag antar att man bara får leva med den ökade mängden så länge den nu varar. Tror endast att man behöver söka vård om det blir så mycket att man blir påverkad på andra sätt. Jag tänker blodbrist så man tuppar av.

Skönt att veta att man inte är ensam SkrikandesCool ChatGPT är ju min bästa kompis ibland haha.
    Åh de kan vara något inför nästa cykel, hoppas såklart på att jag ni inte behöver en till cykel. Glad
    De hoppas jag också, både för huvudvärken och äggblåsan! SoligHjärta

Hur ligger du till i cykeln nu? Glad

Vi trodde vi var i vecka 13 men fostret hade dött i vecka 10😔 vi hade gjort tidigt ultraljud och då pickade hjärtat så när vi var i vecka 13 så trodde man ju att man var ?säker?. Kan nog lätt säga att det var det jobbigaste jag varit med om i mitt liv! 
    hur långt gången var du? 

Hahah så du är oxå bästis med chatgpt😂 
    nej vi får hoppas du slipper en till cykel, håller tummarna🤞🏼

Jag har BIM den 5/11! Ska försöka att inte ta ett tidigt test men det är ju så spännande! Jag känner ingenting alls dock, lite smått molvärk ibland men inget mer. När jag blev gravid senast så kände jag dock INGENTING, jag hade inga ömma bröst, ingen molvärk! nu såhär i efterhand så kom jag ihåg att jag var väldigt trött i två dagar innan jag plussa men eftersom jag har en 1,5åring som sover dåligt så tänkte jag inte på det som ett symtom😅

Med min son hade jag ALLA symtom, jag mådde illa, fick sjuuuukt ont i brösten, molvärk och yr😅 

• Griiffin
    En som längtar skrev 2025-10-31 15:32:34 följande:
    De känns som att du skriver om mig. Vi var ju där för att göra KUB (bebis skulle då vara 13+1) men hade dött 10+2. Gråter Vi hade också gjort tidigt ultraljud och hjärtat att pickat på så fint. 
    Jag håller helt med om att det lätt var det jobbigaste jag varit med om också! Hjärta
    Men visst tror man att allt är bra när man gått över 12 veckor och så har ingen blödning kommit? Hjärta 

Haha jajamen😂
    Va gullig du är, jag håller tummarna för oss allihoppa 🤞🏼

Det är ganska snart du har BIM, jag har inte förrän typ 22 nov. Blev precis idag klar med Letrozol kuren. Uppdatera när du vet mera. Solig

Oj, så himla olika de kan vara. Jag tror alla scenarion med symtom är lika vanliga Glad

Ja det är så hemskt när man tror man är i de säkra veckorna! Jag börjad stormblöda två dagar innan ultraljudet, såpass mycket att jag fick ligga över på sjukhus med dropp! Det var också väldigt jobbigt för jag fick ligga där själv med alla känslor utan min fästmanRynkar på näsan

Ja, vi får hålla tummarna för oss alla! Om inte denna cykeln så nästa😍

Juste, i vanliga fall är ju två veckor ingenting men när man väntar på att få svar så känns det som en evighet! 
    Har du fått några biverkningar av letrozolen eller har du klarat dig?😊

• Griiffin
    En som längtar skrev 2025-11-01 08:07:25 följande:
    Ja, alla sa till mig när jag gått över 12 veckor, nu är/borde det ingen fara, så man började ju slappna av lite smått då veckorna gick. Men så kom ultraljudet, och vi fick höra de som ingen någonsin vill höra. Bebis levde inte längre så det planerades in behandling för att blöda ut allt. På kvällen efter ultraljudet så började jag spontanblöda, kopiösa mängder så blev tvungen att åka in på akuten. Jag blödde så mycket att jag svimmade så fick också dropp och sova över på sjukhuset. Jag håller så med att man skulle ha velat haft sin man där som stöd Hjärta Så man kan dela på smärtan.

Ja, verkligen! Jag håller alla tummar och tår! 😍

På måndag är det VUL för att se hur det ser ut där inne. Så snart dags att börja mysa. Men jag brukar börja mysa innan VUL OskyldigGlad

Jag har köpt en basal termometer för att se hur temperaturen förändras inför ägglossning. Är det när ägglossning är på gång som temperaturen stiger eller är det när ägglossning redan varit som den stiger?

Dessa veckor går i snigelfart. Haha så hemskt. Det är bra att jag jobbar på förskola med barn för tiden går väldigt fort. Men kvällarna är värre för då snurrar tankarna igång. 

Jag har klarat mig förra behandlingen. Men denna behandling så fick jag en HEMSK huvudvärk. Igår tog jag sista tabletten och det känns lite mindre idag. Hoppas att det ska kännas ännu mindre imorgon. 
    Hur har du mått av Letrozolen?Glad

Oj, vi har verkligen varit med om samma hemska situationHjärta

ah spännande! Då ska jag hålla tummar att det växt en fin liten äggblåsa! 
    Vi brukar oxå mysa innan VUL, typ varje dag i en hel vecka, haha!

Jag tempar också! Tempen höjs dagen efter ägglossningen😊

Ja, tankarna kommer ju gärna när det blir tyst! Jag försöker sysselsätta mig så gott jag kan! Det hjälper absolut att jag har en son så man har fullt upp!

Ah denna jäkla huvudvärk! Jag får oxå det av letrozol, ibland har jag mått psykiskt dåligt av den också..

Jag tror jag ska ta ett tidigt test imon, kan inte vänta mer haha😃

• Griiffin
    En som längtar skrev 2025-11-01 12:31:14 följande:
    Hjärta

Ja, mycket spännande! Glad
    Hehe Flört Vi har kört mys varannan dag för att orka med. Då de funkade i våras så tänker jag att de ska räcka. De gäller bara att hitta de där guldägget Cool

Ah okej, så dagen efter ägglossning så höjs temperaturen. Då ska jag hålla utkik efter det. Tycker de här med temperaturen är lite klurigt.
    Började tempa i lördags
    Lör: 36,34 grader (mensdag 1)
    Sön: 36,75 grader (råkade ställa mig upp en kort stund)
    Mån: 36,27 grader
    Tis: 36,30 grader
    Ons: 36,34 grader
    Tors: 36,39 grader
    Fre: 36,49 grader
    Lör: 36,50 grader
    Ska det se ut så här? Är det här normalt? Jag vaknar och så sträcker jag mig efter termometern och så tar jag tempen så snabbt jag kan. 

Ja, de kommer verkligen när det är tyst. Har ingen 1,5 åring hemma, utan en 10-årig pojke som det är fullt upp med vissa strunder. Tungan ute

Ja, huvudvärk är inget att leka med. Men usch och fy Rynkar på näsan De låter ju inge kul alls!

Åh så spännande! Om du tar test så skriv gärna Hjärta

Min temp under follikelfasen brukar variera mellan ca 10 grader! Men jag har tempar väldigt länge så kanske är mer van och får inte upp pulsen så mycket när jag väl tempar! tar du tempen samma tid varje morgon? 

Ah du har en 10-åring! ja men då måste det ju ändå vara fullt ös kan jag tänka mig😍

Absolut, jag ska skriva efter jag tagit test imon! Idag vaknade jag med världens metallsmak i munnen, vet inte om det kan vara symtom😍

• Griiffin
    En som längtar skrev 2025-11-02 00:32:08 följande:
    Jag har tempat runt samma tid. Oftast vid halv 6-6, någon dag kanske halv 7. Brukar vakna ett tag innan 6.

Ja, han har funnits i mitt liv sen han var 10 månader Hjärta Ja, det är verkligen fullt ös ibland! Glad Mycket som utvecklas hela tiden. Han har det ganska så tufft stundvis, med alla känslor kring hans biologiska mamma som gick bort för 2 år sedan och sedan alla utvecklingsfaser på det med allt vad det innebär att vara 10 årig kille.
    Han tjatar en del på att han vill att jag ska bli gravid då han vill ha ett till syskon, gärna en lillebror då han redan har 2 systrar, har försökt förklara överskådligt att det inte alltid är så enkelt. Man får ju inte bestämma själv när man ska bli gravid och föda en bebis. Är knappt jag själv förstår varför det inte vill bli någon bebis då de gått så himla många år. De hittar ju inga fel. Hade varit enklare för mig att köpa att jag inte kunde bli gravid pga någon orsak. Men de hittar ju inget fel, eventuellt så har jag inte ägglossning varje månad. Men utredningen visade absolut inget fel alls.
    I våras var vi så nära på att berätta för honom men tyvärr blev det inget med det. Gråter Ville vänta till efter KUB och tur var ju det då lillen inte levde mera. Känner att min pojke haft mer förlust i sitt liv än vad ett barn någonsin ska ha. 

Åh så spännande! Hjärta Jag väntar med spänning! Håller alla tummar och tår! Hjärta
    Åh men stackarn! Vilken tuff start på livet att förlora en förälderRynkar på näsan så skönt att han har er och systrarnaHjärta
    Nej det är inte alltid lätt att förklara att det inte bara tar sig för att man vill det! och hur förklarar man att även om det tar sig så är det inte säkert att pyret stannar kvarHjärta

Har ni inte fått börja med IVF? 
  • Griiffin

Kan inte fatta att det står gravid! Det känns helt overkligt. Har haft så subtila symtom som lika gärna kunde varit påhittade i mitt huvud!

Symtom: väldigt vag molande i flera dagar, knappt så man märkt av den, Började storböla här om dagen när barn knackade på dörren för bus eller godis (blödig) och idag vaknade jag med lite skarpare molvärk, ett mycket vagt illamående men värst av allt var att det smakade så sjukt mycket metall i munnen! 
  • Griiffin
    Zozoi skrev 2025-11-02 08:52:13 följande:
    Åååh vilken lycka 😭 Stort grattis!!!!
    Tack snälla!! Nu hoppas jag med allt jag har och är att den lille vill stanna kvar i magen denna gångenHjärta
  • Griiffin
    En som längtar skrev 2025-11-02 09:57:24 följande:
    Åh så underbart! STORT STORT GRATTIS! Hjärta
    Tack snälla!! Hjärta
  • Griiffin
    En som längtar skrev 2025-11-02 10:58:36 följande:
    Ja, han har inte haft det lätt. De är ju lite speciella omständigheter med systrarna. Ena fyller 20 i år, är min makes förstfödda (inte samma mamma som sonen), bor hos oss, men hon jobbar och vill ju såklart flytta till eget. Andra systern är 6 år och bor hos fosterfamilj (syster på biologiska mammans sida), han träffar henne hos mormor var fjärde helg. Glad

Vi har genomgått 3 stycken IVF omgångar via landstinget. Men tyvärr blev det inget med det. Jag hade inte sån tur med IVF. Första omgången, kort protokoll, fick jag tillbaka ett embryo, minus, inget till frysen. Andra omgången, kort protokoll, fick jag inte tillbaka något alls, alla slutade att utveckla sig. Tredje omgången, bytte de till långt protokoll, fick tillbaka ett, minus då. Fick också ett till frysen, detta blev ett plus i 2 dagar. Då jag har haft ganska oregelbunden mens så hade jag inte gjort behandlingen och testat på min testdag så hade jag aldrig ens vetat om de där plusset i 2 dagar då mina cykler varierade så himla mycket då. 
    Just nu är det för dyrt att göra fler omgångar just nu.Rynkar på näsan

Nuförtiden så är mina cykler bättre, mellan 28-35 dagar och vad jag förstått så räknas det som normalt. Glad

Jag blev så glad när de godkände att jag skulle få göra Letrozol behandling. De sa att vanligtvis gör man Letrozol först och IVF sen. Men till mig hade de sagt tvärtom. Behandlande läkare sa att de minns hon inte att hon sagt och dirigerade mig först privat. Men sedan ringde hon upp och sa att hon gör ett undantag för min skull. Så i våras var ju min första Letrozol cykel och då tog de sig ju så jag blev så otroligt glad att kroppen kan. För hade börjat tvivla att jag ens kan bli gravid.
    Jag hoppas så att kroppen ska klara detta själv nu utan IVF GladHjärta

Ah jag förstår! 

Så tråkigt med IVF försöken! Fattar egentligen inte varför man inte kan få hjälp tills det tar sig! Sjukt att man ska behöva betala för att få ett barn.. 

Så skönt att ni får köra på med letrozol och att det ändå verkar funka för er! Jag håller alla tummar och tår att det ska släppa ett friskt ägg som stannar kvar hela vägen🥰♥️

• Griiffin
    En som längtar skrev 2025-11-02 17:03:25 följande:
    Jag håller helt med! Jag tycker inte att de ska få kosta så mycket som det gör idag! Det är helt galet mycket pengar! Ska man verkligen behöva skuldsätta sig för att bli gravid? Rynkar på näsan

Ja, verkligen superskönt Hjärta Åh nu börjar jag bli pirrig för VUL imorgon! Skrattande

Jag är så glad för din skull, att du är gravid, jag HOPPAS så MYCKET att de lilla vill utvecklas och bli en liten juli bebis Hjärta
    Helt sjukt är det! Så finns det par som inte borde bli gravida men blir det hur lätt som helst! Det är inte rättvist Rynkar på näsan

jag håller tummar och tår! Du får uppdatera oss imon hur det gick!

tack snälla!!HjärtaHjärta
  • Griiffin
    En som längtar skrev 2025-11-03 17:04:31 följande:

Imorse var jag på VUL och det såg mycket bättre ut än i förra cykeln, helt otroligt att de kan se så olika ut! Förvånad Dom sa att de kan vara olika från cykel till cykel.

13 mm triple line slemhinna.
    En ledande äggblåsa på 19 mm. 

Jag fick Ovitrelle utskrivet som jag ska ta på onsdag morgon SkrattandeHjärta

Jag är så GLAD! SoligHjärta

Åh va kul!!

Skönt att du fick Ovitrelle utskrivet också! Nu håller vi tummarna att det är ett starkt och friskt ägg😍👌🏻Hjärta
  • Griiffin
    Zozoi skrev 2025-11-02 17:31:52 följande:

Vet verkligen inte om jag ska testa på tisdag morgon eller om jag ska försöka hålla mig till onsdag. Fick ju fullt utslag på clearblue ägglossningstest den 20/10 men samtidigt kan det ju ta 24-36 timmar efter positivt. Så mitt ägg kan ju lika väl släppt 21 eller 22 också.

Har inga känningar att mensen skulle vara på gång just nu, så jag försöker hålla hoppet uppe.

Hjärta

Hur har det gått? Har du tagit ett test idag?Hjärta
  • Griiffin
    Zozoi skrev 2025-11-04 11:19:28 följande:
    Tog ett test i morse med morgonurin vilket var negativt så det känns inte jätte bra. Blir så otroligt ledsen 💔

Skulle inte mensen dyka upp inom några dagar tar jag ett nytt test. Min mens borde dyka upp nu inom någon dag eftersom mitt fulla utslag på ägglossningstest var 20/10, dvs att jag är 14 DPO idag. Men om kroppen inte lyckades ägglossa just då och att den blev förskjuten så finns det ju fortfarande en chans att det är för tidigt att testa. Men helt ärligt, känner mig riktigt ledsen just nu. 

Jag förstår❤️ man hinner bygga upp så mycket hopp även om man vet att det är stor chans att det inte blir denna gången! skulle det inte bli denna gången så hoppas vi på nästa!!❤️

Om jag får ge ett tips så köp hem donaferty, det är inositol som ska vara bra särskilt om man har tex pcos😊
    och sen ta en d-vitamin boost typ två till tre dagar innan ägglossning! Har funkat för mig alla 3 gånger😍👌🏻

• Griiffin

Jag tar donaferty två gånger per dag och har gjort det så fort vi har börjat planera barn😊 

jag tar 1 tablett Holistic D3-vitamin 5000 IE dagligen och innan ägglossning tar jag 3 tabletter dagligen😊

Jag ändrar min diet ganska radikalt när vi har planerat barn! Har man pcos är det bra att äta antiinflammatoriskt. Jag utesluter socker, koffein, snabba kolhydrater, mjölkprodukter och gluten. Sen äter jag en jäkla mängd vitaminerSkrikandes (zink, selen, omega3, D-vitamin, rosenrot, Basic Prenatal, folsyra, magnesium och donaferty) Jag säger absolut inte att detta är rätt men det har funkat för mig i alla fall😊

• Griiffin
    En som längtar skrev 2025-11-04 17:25:12 följande:
    🥰

Ja jätteskönt! Var inte ens så mycket diskussioner. Jag förklarade att jag inte fått utslag på stickorna och har inte fått fertilt sekret. Då sa läkaren att hon kan skriva ut det. 😍
    Så skönt att du slapp fightas för det! När skulle du ta sprutan?🥰
Svar på tråden Letrozol 2025