Inlägg från: fornminne |Visa alla inlägg
  • fornminne

Att be på jobbet

MaloneXD skrev 2025-02-07 21:12:01 följande:
    Att be på jobbet

Hej,

Som jag tolkat det råder det en religionsfrihet i Sverige, och friheten begränsas inte om du följer en specifik religion.

Som Muslim tar de två bönerna som just nu ligger runt 12:30 respektive 14:30, ungefär 10-15 minuter sammanlagt att slutföra. Tiderna ändras ju varje dag och beroende på vart man bor. Sedan har man en fredagsbön där man ska be i en moské och det kan ta 30-45 minuter (inklusive bilväg). 

Jag undrar hur långa raster man brukar ha på en arbetsplats och om att använda 10-15 minuter per dag av sin rast för att be är okej? På fredag, kan man kanske skippa lunchen och använda den tid i moskén istället. Är detta tillåtet? Har ni några Muslimer på er arbetsplats och som har rätt att be där? Har man något rum som man kan använda för att be eller ska man hitta något ledigt utrymme så att man inte stör någon?

På din rast får du göra vad du vill. Självklart är det ok att be, men det får inte gå ut över arbetet. Du kan inte kräva att få be specifika tider.

Jag vet muslimer som ber i personalrummet eller om det finns något vilorum. Många större arbetsplatser ordnar det. Då givetvis inte bara för bön, utan för vila, meditation eller vad man vill.

Men återigen, det är inget man kan kräva. Vill du be på jobbet är nog risken större att du själv blir störd än att du stör andra. Enda stället på en arbetsplats där man kan kräva att få vara helt i fred är typ toaletten. Men det kan ju finnas andra ställen att dra sig undan, om de inte behövs just då.
  • fornminne
    MaloneXD skrev 2025-02-07 21:32:46 följande:

Tack för ditt svar.

Glömde att skriva att man inte behöver be på just dessa specifika tider utan det finns ett intervall.

T.ex. mellan 12:30 och 14:30 utför du en bön som tar 5 minuter.

Sedan mellan 14:30 och 16:20, utför du en bön som tar 5 minuter.

Jag har som sagt ingen arbetserfarenhet då jag fortfarande studerar, så jag vet inte hur det ser ut på en arbetsplats. Men skulle det vara lämpligt att kunna ta sådana kort pauser (likt en rökpaus) för att utöva sin religion?

Rökning är inte längre tillåtet på de flesta arbetsplatser, däremot kan du ta paus för att be, dricka kaffe, äta en frukt eller gå på toa, om det funkar med arbetet just då.

Alla anställda har rätt till pauser. Inget arbete bör vara så stressigt att man inte hinner ta 5 min paus varannan timme eller så. Då kan du ju förlägga din bön dit.

Tyvärr finns det jobb som är så stressiga att man knappt hinner gå på toa, men det är egentligen inte ok.
Svar på tråden Att be på jobbet