Inlägg från: Anonym (Hde en period när jag drack detillerat vatten men nu är det gåpallen som gäller) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hde en period när jag drack detillerat vatten men nu är det gåpallen som gäller)

Att be på jobbet

Anonym (Nja) skrev 2025-02-07 23:04:51 följande:

På rasten ska man inte be, det är fortfarande arbetstid. På lunchen har man rätt att göra vad man vill, var man vill. Däremot kan det ju störa andra, men man kan ju gå undan någonstans och be isf.

Bifogar en liten klippt bild ifrån Arbetsmiljöverkets hemsida. Uppenbarligen har del fel.

Ska jag hälsa ifrån dig att de har skrivit fel eller vill du kontakta dem själv? Om jag ska göra det - Vad heter du?
  • Anonym (Hde en period när jag drack detillerat vatten men nu är det gåpallen som gäller)
    Anonym (Nja) skrev 2025-02-07 23:04:51 följande:

rasten ska man inte be, det är fortfarande arbetstid. På lunchen har man rätt att göra vad man vill, var man vill. Däremot kan det ju störa andra, men man kan ju gå undan någonstans och be isf.

Anonym (Nja) skrev 2025-02-07 23:21:15 följande:
    Goddag yxskaft. Det där urklippet bekräftar precis det jag skrev, att man under den där längre rasten så har man rätt att göra vad man vill, t ex lämna arbetsplatsen. Det du hakar upp dig på är ordvalet. De korta stunder av paus (i folkmun ofta kallat rast) räknas som arbetstid och då får man inte lämna platsen. Under den längre "rasten" som de flesta kallar lunch, matpaus och liknande, då får man det. Något mer du ville ha förtydligat? Drick lite mer destillerat vatten så länge, det verkar du behöva.
    Ja, hejhej! Såg.

Nu var det ju du som skrev rast. Följaktligen du som intruducerade yxskaftet och drog in "vad de flesta kallar .." . Har jag menat annat än det du skrev då? Nä, knappast. Du skrev rast och jag höll med om rast. Nu ändrar du betydelsen av rast till "vad folk tror".
     Jag trodde att jag höll med dig men ska jag sluta med det då?

Har aldrig smakat destillerat vatten.
    Anonym (Nja) skrev 2025-02-07 23:21:15 följande:
    Goddag yxskaft. Det där urklippet bekräftar precis det jag skrev, att man under den där längre rasten så har man rätt att göra vad man vill, t ex lämna arbetsplatsen. Det du hakar upp dig på är ordvalet. De korta stunder av paus (i folkmun ofta kallat rast) räknas som arbetstid och då får man inte lämna platsen. Under den längre "rasten" som de flesta kallar lunch, matpaus och liknande, då får man det. Något mer du ville ha förtydligat? Drick lite mer destillerat vatten så länge, det verkar du behöva.
    Det var en rätt enkel fråga, för övrigt: Ska du själv ringa dem, eller ska jag och och hälsa?
Svar på tråden Att be på jobbet