• Anonym (.)

Jag tar vilket jobb jag vill - Jag vågar inte berätta om mina verkliga ambitioner

Hej,

jag har precis fått jobbet på McDonald's. Jag varken studerar eller är ungdom. Jag är glad för jobbet. Men jag skäms.

Jag har ju mina ambitioner inom estetiska verksamhet. Men vågar inte vara helt öppen med detta. Så när främlingar frågar mig vad jag gör, så säger jag att jag bara jobbar på McDonald's. Men det känns pinsamt. Det känns som om alla tänker ett: ''Jaha'', inombords.

Framförallt tänker jag på kvinnor, som man kanske visar att man inte är tillräcklig bra make. Ingen pojkväns/make-material.

Är det dåligt av en 30+ att jobba på McDonald's.

• Svar på tråden Jag tar vilket jobb jag vill - Jag vågar inte berätta om mina verkliga ambitioner
  • Anonym (skam)
    Anonym (.) skrev 2025-02-08 10:03:50 följande:
    Jag tar vilket jobb jag vill - Jag vågar inte berätta om mina verkliga ambitioner

Hej,

jag har precis fått jobbet på McDonald's. Jag varken studerar eller är ungdom. Jag är glad för jobbet. Men jag skäms.

Jag har ju mina ambitioner inom estetiska verksamhet. Men vågar inte vara helt öppen med detta. Så när främlingar frågar mig vad jag gör, så säger jag att jag bara jobbar på McDonald's. Men det känns pinsamt. Det känns som om alla tänker ett: ''Jaha'', inombords.

Framförallt tänker jag på kvinnor, som man kanske visar att man inte är tillräcklig bra make. Ingen pojkväns/make-material.

Ja, det är klart att det låter dåligt att jobba på McDonalds när man är 30+. Det låter som att man saknar förmåga eller ambitioner eller både och, och även om det inte är avgörande för kvinnor i allmänhet så är det nog någonting som drar ner helhetsintrycket av dig.

Så jag tycker definitivt du ska prata om dina kreativa ambitioner. Det är ingen skam i framställa dig själv som en "konstnärssjäl" lite grann, om du förstår vad jag menar. Det är ju inte osant, utan du arbetar ju på McD för brödfödan medan du har ambitioner om någonting annat som jag förmodar att du arbetar med på fritiden. Det är ju inget fel att berätta om det, för det är det som är din strävan och drivkraft.

Jag har en kompis som sade upp sig från sitt fasta jobb i vården för några år sedan för att följa sin dröm och starta ett företag inom ledarskapsutveckling. Han har inte kommit igång med att dra in några pengar ännu, men han och hans medarbetare jobbar intensivt med detta. Sen tar han lite bemanningsjobb ibland för att få ekonomin att gå ihop. När han dejtar någon tjej säger han såklart inte att "jo jag är mestadels arbetslös, men tar bemanningsjobb då och då" utan han säger att han håller på att starta upp ett företag inom ledarskapsutveckling, och det är väldigt spännande och givande och man får se hur det går men han tror på sin idé osv osv.

Sen kan det förstås vara att de konstnärliga ambitionerna inte heller smäller så högt hos en del kvinnor, men jag tror att det låter betydligt bättre än att "bara" jobba på McD.
  • Hjelm

Alltså, ett jobb är ett jobb. Ingen som har ett hederligt jobb och betalar skatt ska skämmas. Tvärtom.

Att ha jobbat på McDonalds brukar också ofta se bra ut på cv:t. Det signalerar att man kan service, är van vid att jobba under press, kan passa tider och har erfarenhet av lite allt möjligt.

"Estetisk verksamhet" låter otroligt brett - vad innebär det mer specifikt? Har du ett faktiskt drömyrke eller är det lite mer svävande än så?

Hursomhelst - grymt att du fått ett jobb! När du vet vad du vill och är redo att satsa på det kan du alltid få tjänstledigt.

• Anonym (Kvinna 39)

Hellre donken med fast inkomst än en "konstnär" som måste förlita sig på sin hobby.

• Anonym (M)

Jag tycker inte det är dåligt, det är ju ett jobb och en inkomst. Jag hade nog istället tyckt att en person som av princip skäl vägrar jobb på exvis mc Donalds men inte lyckas få ett annat jobb hade varit värre. 

Jag tycker snarare att personer som ser ner på folk baserat på deras yrke känns osympatiska och korkade. 

• Martins07

Det är inte dåligt att jobba, jobbar man på McDonalds och tjänar lite pengar oavsett vilken ålder får man inte skämta för det. 
    Du tjänar pengar på ett lagligt sätt, du begår inget brott. Vet hur du många söker jobb oavsett om de har höga kvalifikationer, kunskaper eller inte? Vet du hur många ber om hjälp något att äta bara i Sverige, hur många har inte hus eller ett tak där de kan sova...? 
    Mannen du är lycklig om jag tar dig någonstans här i Sverige och visar en del personer du kommer sluta klaga.
    Vill du inte jobba på McDonalds så lämna men innan dess, utbilda dig på något hitta andra vägar etc...
    Folk i Sverige klagar för mycket.

• Anonym (G)

McDonalds är kanske inte drömjobbet , men en person som tar vilken jobb som helst istället av att snylta på andra är mycket mer sympatisk än någon som vägrar att ta jobb de erbjuds.

• Anonym (M2)
    Anonym (.) skrev 2025-02-08 10:03:50 följande:

Hej,

Vad är det för främlingar som frågar var du arbetar?

Om du dejtar så kan du ju berätta om dina estetiska ambitioner. Men är det bara drömmar och du inte gör något konkret för att nå dit, utan nöjer dig med ditt arbete, ja då framstår du väl lite som en looser. 

Men det är klart, du kan träffa någon som inte bryr sig, som själv har ett lågstatusjobb och trivs med det. Lika barn leka bäst. 

• Anonym (Klara sig ekonomiskt?)

Ja , det är ju jättebra. Men alltså jag arbetade med det när jag var 25. Och tyckte man tjäna riktigt kass. Gick ju an för att jag bodde hemma och inte betala en krona.

Nu är jag 45,  undrar hur man klarar sig ekonomiskt med ett sådant jobb när man är 40? Di lär ju få arbeta mer än heltid för att ens få det drägligt. Bor du väldigt billigt? Inte några barn osv.  Hyror idag är jus rätt höga. Och med ett låginkomst jobb. Lär man ju vara utsliten innan man ens nått 60.  Hade en kill vän som arbetade med det för några år sedan. Han blev utbränd av det och är idag sjukskriven på heltid. 

Samma med dessa ströjobb inom vården. Inget man kan leva på i längden. Jag tjänade mindre än vad jag tjänade på McDonald. Så det säger ju hur lågt det är.

Jag hade nog funderat på att vidareutbilda mig annars
    Så du har ordentlig kompetens och kan kräva lön därefter.

Säkert bra jobb för ungdomar och yngre personer som tar sig in på arbetsmarknaden. Inte för vuxna människor som levt halva sitt liv redan.

• Anonym (.)
    Anonym (Klara sig ekonomiskt?) skrev 2025-02-08 11:50:56 följande:

Ja , det är ju jättebra. Men alltså jag arbetade med det när jag var 25. Och tyckte man tjäna riktigt kass. Gick ju an för att jag bodde hemma och inte betala en krona.

Nu är jag 45,  undrar hur man klarar sig ekonomiskt med ett sådant jobb när man är 40? Di lär ju få arbeta mer än heltid för att ens få det drägligt. Bor du väldigt billigt? Inte några barn osv.  Hyror idag är jus rätt höga. Och med ett låginkomst jobb. Lär man ju vara utsliten innan man ens nått 60.  Hade en kill vän som arbetade med det för några år sedan. Han blev utbränd av det och är idag sjukskriven på heltid. 

Samma med dessa ströjobb inom vården. Inget man kan leva på i längden. Jag tjänade mindre än vad jag tjänade på McDonald. Så det säger ju hur lågt det är.

Jag hade nog funderat på att vidareutbilda mig annars
    Så du har ordentlig kompetens och kan kräva lön därefter.

Säkert bra jobb för ungdomar och yngre personer som tar sig in på arbetsmarknaden. Inte för vuxna människor som levt halva sitt liv redan.

Så är det ju inte alls?
  • Hjelm
    Anonym (M) skrev 2025-02-08 10:21:45 följande:

Jag tycker inte det är dåligt, det är ju ett jobb och en inkomst. Jag hade nog istället tyckt att en person som av princip skäl vägrar jobb på exvis mc Donalds men inte lyckas få ett annat jobb hade varit värre. 

Jag tycker snarare att personer som ser ner på folk baserat på deras yrke känns osympatiska och korkade. 

Verkligen! Svårt att tänka sig något osexigare och mer loseraktigt än att tycka att man är "för fin" för vissa jobb och hellre är arbetslös... ännu mer så om det innebär att man då snyltar på andra. Huvva!
Svar på tråden Jag tar vilket jobb jag vill - Jag vågar inte berätta om mina verkliga ambitioner