Anonym (.) skrev 2025-02-08 10:03:50 följande:
Jag tar vilket jobb jag vill - Jag vågar inte berätta om mina verkliga ambitioner
Hej,
jag har precis fått jobbet på McDonald's. Jag varken studerar eller är ungdom. Jag är glad för jobbet. Men jag skäms.
Jag har ju mina ambitioner inom estetiska verksamhet. Men vågar inte vara helt öppen med detta. Så när främlingar frågar mig vad jag gör, så säger jag att jag bara jobbar på McDonald's. Men det känns pinsamt. Det känns som om alla tänker ett: ''Jaha'', inombords.
Framförallt tänker jag på kvinnor, som man kanske visar att man inte är tillräcklig bra make. Ingen pojkväns/make-material.
Är det dåligt av en 30+ att jobba på McDonald's.
Ja, det är klart att det låter dåligt att jobba på McDonalds när man är 30+. Det låter som att man saknar förmåga eller ambitioner eller både och, och även om det inte är avgörande för kvinnor i allmänhet så är det nog någonting som drar ner helhetsintrycket av dig.
Så jag tycker definitivt du ska prata om dina kreativa ambitioner. Det är ingen skam i framställa dig själv som en "konstnärssjäl" lite grann, om du förstår vad jag menar. Det är ju inte osant, utan du arbetar ju på McD för brödfödan medan du har ambitioner om någonting annat som jag förmodar att du arbetar med på fritiden. Det är ju inget fel att berätta om det, för det är det som är din strävan och drivkraft.
Jag har en kompis som sade upp sig från sitt fasta jobb i vården för några år sedan för att följa sin dröm och starta ett företag inom ledarskapsutveckling. Han har inte kommit igång med att dra in några pengar ännu, men han och hans medarbetare jobbar intensivt med detta. Sen tar han lite bemanningsjobb ibland för att få ekonomin att gå ihop. När han dejtar någon tjej säger han såklart inte att "jo jag är mestadels arbetslös, men tar bemanningsjobb då och då" utan han säger att han håller på att starta upp ett företag inom ledarskapsutveckling, och det är väldigt spännande och givande och man får se hur det går men han tror på sin idé osv osv.
Sen kan det förstås vara att de konstnärliga ambitionerna inte heller smäller så högt hos en del kvinnor, men jag tror att det låter betydligt bättre än att "bara" jobba på McD.