• Anonym (vilken)

Presenter till exets nya?

Anonym (Mamma) skrev 2025-02-08 11:00:40 följande:
    Presenter till exets nya?

Exmakens "nya" (om man nu är ny efter snart två år) fyllde år samma dag barnen skulle dit. Nu är han sur över att jag inte påminde barnen om att fixa presenter till henne.

Är det verkligen så orimligt? Han säger att han påminde också, men eftersom barnen är så disträa och har lätt för att glömma av ville han att jag skulle se till att de gjorde det.

Hans nya, hans barn = hans ansvar. 

Vilken klassisk mansbebis som tycker att till och med ett ex har mer ansvar för hans nya relation än han själv har :)

Om jag var lite elak så skulle jag skicka en riktigt fin present till den nya, med en förklarande ursäkt om att du är så himla ledsen att du glömde att se till att barnen hade med sig nåt fint till henne på hennes födelsedag!
  • Anonym (vilken)
    Anonym (Volvo) skrev 2025-02-08 12:17:15 följande:

Känns som det ligger mer bakom denna story än du delger här. Sista svaren av dig pekar lite åt det hållet.  Om barnen efter två år på halvtid inte ser denna person som en del av familjen så är det något som skaver när du dessutom medvetet låter bli att påminna dom om födelsedagen.  
    Varför ska barnen ha ett vuxet ansvar för en födelsedagspresent?  Det är ni föräldrar som har det ansvaret och om du av nån anledning inte vill påminna dom som var sjysst nog att säga det åt pappan att det får stå för honom.  
    Det luktar begraven hund här...

Den enda som har nåt ansvar i den här situationen är ju pappan. Det är hans nya. Det är hans barn. Det är hans ansvar att se till att barnen har present till hans nya, och en vettig relation med henne om de är där det skaver.

Varför ska alla kvinnor hela tiden förväntas sköta allt åt män? Tom sitt ex och hans nya relation ska hon ta hand om  alltså?
  • Anonym (vilken)
    olof 45 skrev 2025-03-10 14:32:55 följande:
    För att hon är deras pappas partner? Styvmamma som koncept känner du nog till?

Du verkar vara bitter?
    Att någon blir partner till ens förälder gör inte att man blir familj. I synnerhet om man inte bor tillsammans, eller varit tillsammans särskilt länge. Tillförd familj är något som växer fram med tiden, det kan och bör inte tvingas fram. I vissa fall känner man sig aldrig som familj, varken från den vuxnas eller barnens håll. 

Och om nu pappan vill att barnen ska uppvakta hans nya kvinna på födelsedagen så är det väl rimligt att han håller i det och ordnar present, påminner eller vad det nu är som behövs. Inte förväntar sig att hans ex ska sköta den biten?
  • Anonym (vilken)
    olof 45 skrev 2025-03-10 15:56:12 följande:
    Vad är förresten syftet med ditt inlägg? Ditt ex bad dig om en sak, du vägrade göra honom den tjänsten med flit  - utan att du verkar tycka att barnen kunde ha känt sig som bättre människor om de hade fått en påminnelse och kunnat uppvakta en annan människa på bättre sätt. Jag antar att du inte sa åt ditt ex att "nej, jag tänker minsann inte hjälpa dig!" utan det fick han bara märka av senare, så barnen hamnade i kläm när han undrade hur de tänkt uppmärksamma "Gretas" födelsedag? 
    Pappan blev ju sur i efterhand.

Han bad inte om nåt, han förväntade sig att TS skulle fixa, och blev sur att hon inte gjorde det. Han hade inga förväntningar på sig själv att se till att barnen skapade denna goda relation till hans nya. Utan nej, det skulle han ex ordna åt honom. Och därmed satte han själv sina barn i kläm inför den nya. 

Men förväntningar på män/pappor kan vara hur låga som helst och ändå vara alltför höga. 
  • Anonym (vilken)
    olof 45 skrev 2025-03-10 16:22:34 följande:
    Nu gör du väldigt många antaganden.

Min poäng är följande:

barnen har diagnoser och behöver aktiv face-to-face påminnelser. Pappan tyckte det var rimligt att be mamman göra detta, eftersom barnen var hos henne.

Sedan kan följande hända: (1) mamman bara ignorerar, vilket gör att pappan ÄR I TRON att allt är udner kontroll, och därför tar han inga aktiva steg. (2) mamman säger 'du får ingen hjälp av mig', och då får pappan en chans att tänka om/aktivt ta tag i saken själv. (3) mamman hjälper till.

Jag gissar att nr (1) är vad som hände här. Och det gör att jag tror att mamman är den som sköter sig dåligt just i denna situation. Hur hon, eller pappan för den delen, sköter sig i övrigt vet jag inget om och behöver itne debattera det vidare, 
    Pappan får ta ansvar för sina förehavanden och relationer. Så om han vill att hans nya ska få presenter av hans barn, så får han göra det som krävs för att de ska fixa det. 

Det är det enda rimliga i det här läget. Och han fallerade i att ta ansvar för sitt och skyller på mamman att hon inte tog hand om honom och hans ansvarsområden också.
  • Anonym (vilken)
    olof 45 skrev 2025-03-11 13:08:17 följande:
    Nåja... Jag har bara analyserat situationen, och försöker få mamman att agera på bästa sätt för sina barn. Alla situationer där man kan få umgängessaboterande mammor att tänka till, tycker jag att man ska ta! Sett alltför många barn fara illa pga idioter till vuxna.

Självklart kan man tycka att pappan kunde ha fixat hela denna situation utan hjälp från sitt ex. Självklart!

Men, i en situation där (idet här fallet en pappa) ber om hjälp - oavsett om vad - och medföräldern inte aktivt KOMMUNICERAR att denna inte tänker göra som hen blivit ombedd, så saknar ju pappan INFORMATION. Och det gör att barnen riskerar att komma ikläm.

hade jag tyckt att mamman hade gjort fel om hon svarat "det där får du sköta själv". ABSOLUT INTE. Det är kanske t.o.m. vad jag skulle ha rekommenderat. Men att INTE kommunicera? Det tycker jag är fel. 

Det jag reagerar på är alltså att pappan verkar ha varit i tron att barnen skulle ha fåttt hjälp, och att han blev förvånad EFTER att barnen åter hade kommit tillbaka till honom. Och DET säger mig att TS saboterat situationen. Och satt SINA EGNA BARN i en dålig sits. 
    Det som jag strukit under är det enda relevanta i ditt inlägg.

Pappan är den som skapat situationen och satt sina barn i en dålig sits. Sen försöker han skylla ifrån sig på sitt ex. 
  • Anonym (vilken)
    olof 45 skrev 2025-03-11 13:13:41 följande:
    Specifikt svar till din poäng nummer 2: Det är inte TS ansvar/jobb att tänka åt pappan, genom att säga åt honom "fixa det själv".

I fall där det gäller BARN så håller itne jag med dig. Man kan alltid säga "det är iten mitt jobb att påminna pappan om att det är pappa-frukost på dagis", osv osv - och det stämmer att det inte är mammans jobb. MEN om hon inte gör det, så är det barnen som kommer i kläm. Så är det bara.

Allt som handlar om att lära sitt dumma ex en läxa, men som sätter barn i kläm, är jag emot. Kommer alltid vara.

Skaffa inte barn med lata idioter är mitt tips. Min fru har aldrig behövt påminna mig om barns aktiviteter, vad deras fröknar heter, när det är kvarsamtal, vad barnens personnr är, vilken storlek de har i kläder, när ny vinterjacka behöver köpas osv. Aldrig! Equal partners. 

Så skaffar ni barn med idioter, får ni sedan stötta era barn. 
    Skaffar lata män barn så får de ta och lära sig att ta hand om dem. Och klarar de inte det så kanske de inte ska ha hand om barnen heller.
  • Anonym (vilken)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-03-11 13:44:54 följande:
    Varenda inlägg du skriver skriker bitterhet.
    Klart man kan bli bitter när man inser att man skaffat barn med en idiot och att idiotierna från den så kallade barnafadern aldrig tar slut. 
  • Anonym (vilken)
    olof 45 skrev 2025-03-11 14:39:24 följande:
    Fast nu är ju inte pappan här och läser (antar jag). TS kan bara kontrollera vad hon själv gör.

Och hon borde fundera på hur hon gör situationen så bra som möjligt för sina barn. 

Hade det blivit bättre för barnen om hon hade SVARAT/KOMMUNICERAT med sitt ex? Det tror jag.

That's my point. Inte att pappan är utan ansvar. Men nu hade han ju redan agerat på dumt/blåst/inkompetent sätt - det är redan givet i TS frågeställning. Så jag startar resonamanget där. 

Även om pappan är ett stolpskott, så behöver ju inte TS göra det värre. 
    TS blir stärkt i att hon gör rätt som inte tillåter pappan lämpa över sitt ansvar på henne.

Det är inte TS ansvar att se till at pappan tar hand om sina barn så bra som möjligt. Det bör pappan själv fundera över hur han ska klara av. 

Sannolikt hade det blivit bättre för barnen om pappan inte var en ansvarslös idiot som lämpar över sina egna åtaganden på sitt ex. Det tror jag. 

Om TS fortsätter att täcka upp för pappans tillkortakommanden så lär han sig aldrig att ta eget ansvar. Det är dags att TS sätter gränser för pappan och slutar curla honom. 
  • Anonym (vilken)
    olof 45 skrev 2025-03-11 15:39:06 följande:
    Ingen som har sagt att det är TS ansvar. Pappan borde skött det bättre absolut.

Men mamman blev ställd inför ett VAL - göra situationen bättre, eller sämre, för barnen. Och jag anser att hon kunde ha hanterat det bättre. Vi ställs alla inför liknande val. "Be the bigger man", som man säger. Alternativt, agera efter vad som är bäst för barnen. Sätt bitterheten åt sidan, för deras skull.

Som sagt, hade jag trott att pappan var här inne och läste, så skulle jag gett en gänga till honom. men det är bara TS som vi kan tala med här - och hon bör inte få applåder om hon ignorerade ett meddelande från sitt ex, och skickade iväg barnen till en obehaglig stund, med vett och vilja. 
    Du försöker hela tiden vinkla det till att vara TS ansvar att täcka upp för pappan. 

Inte säkert att det var en obehaglig stund för barnen, mest säkert för pappan som blev blottad i hur oansvarig han är och hur lite han bryr sig när han inte ens ser till att hans barn kan uppvakta hans nya. 
Svar på tråden Presenter till exets nya?