• Anonym (Barn)

Boendeförälder ansvar?

Har ett barn med en kvinna, barnet bor hos henne, hon har ensam vårdnad. Hon anser att det enbart ligger på mig om jag vill upprätthålla en relation med vårt barn. Jag själv tycker att mycket ligger hos mig som pappa, men att bara för hon är en boendeförälder så gör det inte per automatik att hon inte har något ansvar att underlätta och vara behjälplig för att se till så vi kan ha en relation.  

Har hon rätt i vad hon säger eller tänker jag helt fel? 

• Svar på tråden Boendeförälder ansvar?
  • Anonym (Pappa)

Ja du, ditt barns mor har redan ett stort ansvar att ta hand om din unge som du troligtvis betalar underhåll för.
    Tycker du kan ta lite ansvar och avlasta henne.
    Om du vill vara en del av ditt barns liv.

• Anonym (…)

Mitt tips är att strunta i huruvida hon har ett ansvar eller ej. Fokusera på barnet o gör allt du kan för att ert umgänge ska bli av och bli bra. 

det kommer göra dig lyckligare och du kommer troligen uppfattas som engagerad förälder. Kanske gör de den andra föräldern mer samarbetsvillig också som bonus.

• Jemp

Hon (ni båda) ska underlätta umgänge. Det betyder inte att hon har ensamt ansvar att ordna det. 

• Tow2Mater

Varför har hon ensam vårdnad? Om hon motarbetar det, är det inte dags du tar strid för att även du ska ha del i vårdnaden och kunna vara en ansvarsfull och fullt likställd förälder? Som det är nu har hon ett maktövertag.

• Anonym (Lill)

Vad är det hon gör eller inte gör för ditt och barnets relation? 

• Anonym (Äh)

Hon har fel, så watcha gonna do 'bout it? Inget. Eftersom hon vägrar så måste du vara den aktivt drivande.

• Lynx123

Undrar också lite över varför hon har ensam vårdnad - har det att göra med saker som påverkar hur hon ser på dig som.närvarande pappa? Hur som helst så har ditt barn rätt till en relation med dig, så länge som det inte inte finns våld med i bilden.

Svar på tråden Boendeförälder ansvar?