Min pappa är adopterad, men inom Sverige. Så varken han eller jag har någonsin upplevt att inte "se svensk ut", sticka ut utseendemässigt. Och man känner heller inte att man har en förlorad kultur, språk etc. På den fronten har han/vi haft det mycket lättare än många andra. Han har aldrig blivit "stämplad" som adopterad.
Men självklart funderar man ändå ibland på saker som var 50 procent av ens gener kommer ifrån. Ifall det finns sjukdomsanlag vi bär på och som vi inte vet om och inte kan spåra, för allt tar slut redan en generation bakom mig.
Pappa har alltid, så vitt jag vet, varit helt ointresserad av sina biologiska föräldrar. Han vill inte veta något och har inte känt att något fattas. Jag och mina syskon däremot är intresserade, och jag hade gärna försökt hitta något via Ancestry och liknande. Pappa är ännu så pass ung att hans biologiska föräldrar mycket väl kan vara vid liv. Jag har ännu inte gjort några efterforskningar för det känns orätt mot pappa som inte vill veta (han skulle aldrig hindra mig men det går ju liksom inte att t.ex. hitta farmor utan att han också blir indragen) Samtidigt handlar det ju om mitt liv och mina frågor också, och ska jag vänta till den dag pappa är borta finns absolut ingen chans att träffa farföräldrar, eventuella syskon till pappa och kusiner.
Så sånt är lite svårt.