Inlägg från: Anonym (Mx) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mx)

Vad är det som driver samhället till att bli så polariserat?

Vad tror ni är orsakerna?

Vi som medborgare förlorar på detta och det försvårar bra debatter, olika perspektiv går förlorat, det blir motsättningar och tycker man inte som man ska så blir man snabbt tillrättavisad eller cancellerad.

• Svar på tråden Vad är det som driver samhället till att bli så polariserat?
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Typen) skrev 2025-02-08 21:11:26 följande:

För att (somliga) politiker strävar efter att skapa missnöje och skörda röster. Sd har sin trollfabrik som enbart bygger på att skapa missnöje t ex. Nu är de inte längre i opposition så då öppnar det upp för andra partier att vara de tongivande missnöjesnissarna. Chang Frick funderade på att rösta på S t ex. Det gör han ju för att han går igång på att sprida missnöje.

Sd beter sig som om de vore i opposition fortfarande dock.

Problemet uppstår när vi inte kan föra en debatt utan att det blir pajkastning med tillmälen som ligger på en 5-årings nivå. Detta gäller båda sidor.
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Typen) skrev 2025-02-09 05:41:32 följande:
    Somliga politiker vill ju att det ska vara så. Det enda syftet man har med en trollfabrik överhuvudtaget är att så missnöje. Anledningen till att man vill så missnöje är ju för att manipulera och leda in folk. Det kallas ju inte missnöjesparti för intet. Delar in allt i grupperingar, vare sig det är höger, vänster, män kvinnor, invandrare , svenskar, samer, judar, unga, äldre, osv ställer dessa grupper mot varandra. Tänket polariserar och människorna inom grupperna får exakta egenskaper även om det är individer. Inga nyanser.

Problemet med missnöjespartier är att de i realiteten inte satsar på lösningar. Eller lösningar som är "enkla" men faller på sin egen rimlighet. 

Men även du verkar vara hyfsat viktad; eller är det jag som tolkar det så?

För att tjafsa behöver man vara två?

• Anonym (Mx)
    Anonym (Typen) skrev 2025-02-09 13:19:14 följande:
    Har du kategoriserat mig? Vad tror du själv min politiska läggning är?
    Det enda jag kan utesluta är att du röstar på SD. Kanske inte heller blått? Troligen rött.
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Typen) skrev 2025-02-09 14:02:01 följande:
    Nej, jag ligger långt åt höger, mina åsikter ligger långt och höger. Du tolkar kritiken som jag riktade åt både sd:s (och sossarnas håll) som något rött. Sd kan man däremot inte rösta på då det bara är ett missnöjesparti. 

Du illustrerar en person som ser allt med polariserade glasögon. Så fort sd nämns så spolas ni fram. Tycker det är ett tecken på att det också är sd som ligger bakom skapandet av det här polariserande samhället vi ser.
    Även du har fördomar om mig. Det är inte lätt att gissa vad en person röstar på med så lite info. Jag gissade utifrån denna lilla info att du troligen inte var blå, utan kanske röd politiskt.

Jag har inte uttryckt att jag är säker utan tvärtom att det är en osäker gissning.
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Typen) skrev 2025-02-09 14:30:59 följande:
    Du ansåg att du helgarderade dig alltså? Det enda jag nämnt om dig är att du betraktar saker väldigt polariserat. Det är ett konstaterande. Inte en fördom 
    Det var ingen helgardering, det var av osäkerhet. Du önskade att jag skulle försöka mig på en gissning och det gjorde jag.
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Typen) skrev 2025-02-09 16:14:03 följande:
    Du gjorde en felaktig gissning baserat på ett svartvitt tänk. Det "rätta" svaret hade varit att du inte vet.
    Du verkar veta vad som är rätt och vad som är fel. Du låter väldigt säker och övertygad vad du än svarar på, jag är själv inte alls lika säker på denna svartvita agenda. Oavsett hur polariserad du tänker att jag är. Jag bryr mig inte speciellt mkt heller om just den enskilda åsikten.

Men jag kan medge att det första som kommer upp för mig är att man är antingen höger eller vänster, vilket medför en förutfattad mening om hur personen är. Men sen tänker jag att man ändå är medveten om att människor är mer komplexa än så.
Svar på tråden Vad är det som driver samhället till att bli så polariserat?