Inlägg från: fornminne |Visa alla inlägg
  • fornminne

Vad är det som driver samhället till att bli så polariserat?

Man bör skilja på trollfabriker och obekväma åsikter.

De som inte gillar hur samhället har blivit, är inte nödvändigtvis samma personer som mest vill sprida missnöje och hat.

Sen är det väl omtvistat om Sverige verkligen är mer splittrat och polariserat idag än tidigare, eller om det bara märks mer iom den digitala utvecklingen.

Som någon skrev, tidigare satt man hemma vid köksbordet och gnällde, eller skrev insändare som ofta censurerades. Internets utveckling har gett helt andra möjligheter att uttrycka sig fritt, på gott och ont.

• fornminne

SD bär stor skuld till polariseringen, men är långt ifrån ensamma om att splittra och polarisera.

Detta sker från höger till vänster och bottnar ofta i en oförmåga att se en annan världsbild än sin egen. Den digitala utvecklingen med filterbubblor mm, skyndar på processen. Många tar inte ens del av samma nyhetskanaler längre.

• fornminne

Och ja, SD har ridit på ett missnöje som redan fanns, men även förstärkt det. Sen har samhällsförändringar självklart gjort sitt till.

• fornminne
    Tyra myra skrev 2025-02-09 18:44:05 följande:

Man behöver bara fråga sig vem eller vilka som vinner på polariseringen av samhället. Då får man också svaret på varför

I längden är alla i Sverige förlorare. Även om vissa kanske tror att de vinner på det.

Men främmande makt kan absolut vinna på det.
  • fornminne
    Anonym (Typen) skrev 2025-02-09 20:05:13 följande:
    Spotlighten ska alltid flyttas från de som ligger bakom polariseringen. Jag antar att du syftar på mig. Berätta gärna hur jag bidrar till polariseringen? Är det för att jag kritiserar sd? 

Är sd oberörbara?
    SD är inte oberörbara. Att kritisera SD är legitimt i sammanhanget. Men att ensidigt kritisera SD och inga andra, leder knappast till mindre polarisering, snarare tvärtom.

Tycker du själv att du bidrar till ett mer nyanserat debattklimat?

Ingen spotlight har flyttats. SD (eller delar av SD) ligger bakom mycket av splittringen och polariseringen i dagens Sverige, men de är långt ifrån ensamma om detta.
Svar på tråden Vad är det som driver samhället till att bli så polariserat?