Inlägg från: Anonym (Giro) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Giro)

Vad är det som driver samhället till att bli så polariserat?

fornminne skrev 2025-02-09 19:12:52 följande:
    I längden är alla i Sverige förlorare. Även om vissa kanske tror att de vinner på det.

Men främmande makt kan absolut vinna på det.
    Absolut! Alla är förlorare av ökad polarisering. 

Alltid lika komiskt att se personer som eldar på polarisering och ser sig som några slags förebilder. 
  • Anonym (Giro)
    Anonym (Typen) skrev 2025-02-09 20:05:13 följande:
    Spotlighten ska alltid flyttas från de som ligger bakom polariseringen. Jag antar att du syftar på mig. Berätta gärna hur jag bidrar till polariseringen? Är det för att jag kritiserar sd? 

Är sd oberörbara?
    Nej, jag syftar inte på dig. Jag har inte ens läst dina inlägg.
  • Anonym (Giro)
    Anonym (Typen) skrev 2025-02-10 15:40:45 följande:

Det här var ett långt inlägg så jag kan väl plocka ut några bitar. Du ska nog inte tolka toxisk maskulinitet som samma sak som att män är bajs. Då har man nog inte ägnat en endaste tanke för att förstå uttrycket. Toxisk maskulinitet pekar på exv att män bara ska vara tysta och starka, vilket i förlängningen leder till att ex män mår dåligt och tar självmord. Alla män borde rimligen ställa sig bakom det.

Har förresten läst män som klagar på uttrycket "toxisk maskulinitet" för att i nästa andetag klaga på att män förväntas vara stora och starka. Hur ska du ha det egentligen?

Sen så tror jag inte på ett utbrett "mansförakt" det är den vanliga offerkoftan som används i alla sammanhang så fort det diskuteras något som är könsbundet. När feminism diskuteras så används det alltid i exakta termer och en föreställning om att feminister är si eller så. Alltid från ett polariserande, söndrande perspektiv. Det används enbart som en ursäkt för att piska fram någon form av polariserande tankesätt.

Om någon tar upp förlossningsvård för kvinnor som något negativt för män så borde det vara en väckarklocka för alla att nu får det vara nog.

Rätt komiskt att någon ser det som toxiskt att man ska vara stark.

Jag skulle hävda motsatsen. Att det är toxiskt att inte anse det.
  • Anonym (Giro)
    Anonym (Typen) skrev 2025-02-10 15:56:32 följande:
    Vad klagar man över då? Antingen så gillar man toxisk maskulinitet och vill att alla män ska föreställas vara stora och starka, lite svinn av svaga individer som mår dåligt och tar självmord får man räkna med.

Eller så ogillar man toxisk maskulinitet (inte att förväxlas med män) och arbetar för att förändra synsättet och tillåter (gör det acceptabelt ) för män att ta hjälp från psykvård eller annat när de behöver.

man kan ju inte ogilla toxisk maskulinitet OCH klaga på att män måste föreställas vara stora och starka.
    Män är ingen enhetlig grupp. De män som klagar har inte min inställning. Är inte det självklart? Bara för att en man röstar på Moderaterna så betyder inte det att alla män gör det.

Och som jag sa. Att ha synen att män ska vara starka är inte toxiskt. Det är den synen som är en viktig orsak till att vi har ett så bra samhälle som vi har.
  • Anonym (Giro)
    Anonym (Typen) skrev 2025-02-10 16:09:41 följande:
    Har jag påstått att män är en enhetlig grupp? Du sällar dig tydligen till den första gruppen gällande toxisk maskulinitet. Män ska låtsas vara stora och starka "Lite svinn får man räkna med" 
    Nej, det tycker jag inte. 

Män ska jobba för att bli starka. Alla pojkar är svaga. Sedan jobbar de och ser till att bli starka.

Det skapar fler starka män och därmed också färre självmord. För en stark man tar inte livet av sig.
  • Anonym (Giro)
    Anonym (Giro) skrev 2025-02-10 16:13:06 följande:
    Nej, det tycker jag inte. 

Män ska jobba för att bli starka. Alla pojkar är svaga. Sedan jobbar de och ser till att bli starka.

Det skapar fler starka män och därmed också färre självmord. För en stark man tar inte livet av sig.
    En svag man ska erkänna att han är svag och jobba för att bli stark.
  • Anonym (Giro)
    Anonym (Typen) skrev 2025-02-10 16:17:47 följande:
    Du förstår väl att en del av toxisk maskulinitet handlar om att låtsas vara stark när man egentligen är svag. En yta som en man förväntas upprätthålla. Därför finns det inget utrymme för att erkänna någon form av svaghet heller.
    Att det är dåligt att säga att man är stark när man är svag är rätt självklart. En bekvämt och enkelt sätt att sätta huvudet i sanden.  Fast det finns självklart inget manligt i det och det finns det ingen vettig man som tycker heller. Det är sånt bort från manlighet man kan komma. 
Svar på tråden Vad är det som driver samhället till att bli så polariserat?