Inlägg från: Anonym (Mmm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mmm)

Vad är det som driver samhället till att bli så polariserat?

Anonym (Fa) skrev 2025-02-10 10:33:15 följande:
    TS skriver i sin trådstart om polariseringen som någonting dåligt och att "vi som medborgare förlorar på detta och det försvårar bra debatter"

Varpå du i trådens första svarsinlägg visar precis det TS beskriver genom att polarisera och peka ut en enskild part som du tycker är ansvarig för samhällets polarisering.

Det är så typiskt ...

Så man får inte prata om det som man tycker påverkar polariseringen? 

• Anonym (Mmm)
    Anonym (Fa) skrev 2025-02-10 11:16:47 följande:
    Klart man kan.

Sedan kan man göra det polariserande eller icke-polariserande och gör man det på det senare sättet så har man direkt sabbat hela debatten och bara bevisat TS poäng.

Det var egentligen bara den saken jag ville markera när jag skrev mitt första inlägg om saken.
    Jag tycker inte att personen gör det på ett polariserande sätt. Tvärtom, sakliga inlägg om hur personen upplever det. 
  • Anonym (Mmm)
    Anonym (Fa) skrev 2025-02-10 11:23:34 följande:
    Så att i första inlägget i tråden - och sedan i varje inlägg sedan dess - direkt peka ut en part som ansvarig för ett samhälles polarisering tycker du inte är polariserande?

Har individen ifråga lyckats få till ett rimligt samtal om saken eller inte här i tråden? Eller är det bara "de är skyldiga och jag har rätt"

Det är ju precis det TS beklagar i sin trådstart. Oförmågan att skapa en diskussion.

Och ingen har bemött hen på ett konstruktivt sätt, tvärtom. Han har ju rätt, SD:are klarar inte av att vara logiska och kritiska. Att avfärda hans åsikt som icke giltig är ju polariserande. Allas åsikt ska inte räknas. 

• Anonym (Mmm)
    Anonym (Fa) skrev 2025-02-10 12:32:35 följande:
    Hur bemöter man på ett konstruktivt sätt ett kategoriskt uttalande som: "de är skyldiga och jag har rätt"?
    Så du anser att de inte är skyldiga till polariseringen i Sverige? Dvs är de oskyldiga?
  • Anonym (Mmm)
    Anonym (Fa) skrev 2025-02-11 08:42:54 följande:
    Jag frågade dig hur du tycker att man ska bemöta ett kategoriskt uttalande som individen gör och du svarar med något helt annat.

Skit i "SD". Byt ut "SD" mot "Hammarbyare".

"Det är Hammarbyarnas fel och jag har rätt".

Hur bemöter man det på et sakligt sätt?
    Genom att visa att det inte är SD:s fel. Men det gör man inte. SD tar inte ansvar, de utmålar sig som offer. När de gör uttalanden om andra partier och dess företrädare från sin trollfabrik heter det att det är skämt och satir. När andra gör uttalanden om SD blir SD kränkta och beter sig som offer. 
  • Anonym (Mmm)
    Anonym (Fa) skrev 2025-02-11 13:26:44 följande:
    Så du tror att det går att argumentera rationellt med en individ som är tydligt deklamerar att "det är Hammarbyarnas fel och jag har rätt"?

Du tror inte att det tvärsäkra uttalandet i sig omöjlig en rimlig kommunikation?

Själv tror jag att den typen av "samtals-öppning" är döfödd för allt utom tjafs men det är jag det. 

Klart det går, visa på motsatsen. Visa att SD inte bidrar och är en stor del av polariseringen. Det enda du gör är att klaga på andras argument. Du visar ju själv att du polariserar för du kan inte ta in SD:s ansvar. 

Om man pratar om polariseringen måste man kunna se elefanten i rummet. Eller påvisa att det är fel elefant. Du gör inget av det. 

• Anonym (Mmm)
    Anonym (Fa) skrev 2025-02-11 14:02:18 följande:
    Hur då?

En person som från start visar sig ha ett styvnackat motstånd mot Hammarbyarna (för det är Hammarbyare vi talar om och inget annat - för att ta den principiella diskussionen) och som anklagar dem för att vara de som är skyldiga till polariseringen. Vilket argument för motsatsen fungerar för den personen?

Min erfarenhet: Inget argument någonsin.

Har du upplevt motsatsen någon gång? Att du kunnat övertyga någon som varit totalt rigid i sitt första anförande?

-
    Men Ok

Påståendet i tråden är alltså att Hammarbyarna är skyldiga till samhället polarisering. 

OK en kulturredaktör i en lokaltidning skriver att alla som inte håller honom angående en förändring av en stadsbild "inte är värda att ta på allvar" - på vilket sätt är det Hammarbyarnas fel - som den här personen i tråden påstår?

Angående polariseringen så har jag beskrivit fenomenet i ett antal inlägg i tråden och inget med denna polarisering har med EN enskild part att göra.

Vare sig kulturredaktören som avfärdar alla som inte tycker som honom eller advokatsamfundets ordförande som kallar en moderatpolitiker och folk som tycker som denne för "brunråttor" är Hammarbyarnas fel

Lägg av med snacket om Hammarby, det är så löjligt. 

Du klarar inte ens av att skriva ut SD, än mindre erkänna deras del av problemet.

Svar på tråden Vad är det som driver samhället till att bli så polariserat?