Inlägg från: Anonym (Typen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Typen)

Vad är det som driver samhället till att bli så polariserat?

För att (somliga) politiker strävar efter att skapa missnöje och skörda röster. Sd har sin trollfabrik som enbart bygger på att skapa missnöje t ex. Nu är de inte längre i opposition så då öppnar det upp för andra partier att vara de tongivande missnöjesnissarna. Chang Frick funderade på att rösta på S t ex. Det gör han ju för att han går igång på att sprida missnöje.

Sd beter sig som om de vore i opposition fortfarande dock.

• Anonym (Typen)
    Anonym (Anc) skrev 2025-02-08 23:09:02 följande:

För att (somliga) politiker strävar efter att skapa missnöje och skörda röster. S har sin trollfabrik som enbart bygger på att skapa missnöje t ex. Nu är de i opposition så då öppnar de upp att vara de tongivande missnöjesnissarna. Chang Frick funderade på att rösta på S t ex. Det gör han ju för att han går igång på att sprida missnöje.

S beter sig som om de vore i regeringsställning fortfarande dock.

Du behöver ju inte överbevisa mig Drömmer
  • Anonym (Typen)
    Anonym (Mx) skrev 2025-02-08 21:18:58 följande:
    Problemet uppstår när vi inte kan föra en debatt utan att det blir pajkastning med tillmälen som ligger på en 5-årings nivå. Detta gäller båda sidor.
    Somliga politiker vill ju att det ska vara så. Det enda syftet man har med en trollfabrik överhuvudtaget är att så missnöje. Anledningen till att man vill så missnöje är ju för att manipulera och leda in folk. Det kallas ju inte missnöjesparti för intet. Delar in allt i grupperingar, vare sig det är höger, vänster, män kvinnor, invandrare , svenskar, samer, judar, unga, äldre, osv ställer dessa grupper mot varandra. Tänket polariserar och människorna inom grupperna får exakta egenskaper även om det är individer. Inga nyanser.

Problemet med missnöjespartier är att de i realiteten inte satsar på lösningar. Eller lösningar som är "enkla" men faller på sin egen rimlighet. 
  • Anonym (Typen)
    Anonym (Mx) skrev 2025-02-09 07:46:31 följande:

Men även du verkar vara hyfsat viktad; eller är det jag som tolkar det så?

För att tjafsa behöver man vara två?

Har du kategoriserat mig? Vad tror du själv min politiska läggning är?
  • Anonym (Typen)
    Anonym (Fa) skrev 2025-02-09 11:07:25 följande:
     * skriver ett polariserande inlägg *
    Trollfabriker och dylikt förtjänar kritik. Eller trodde du att trådens syfte var att låtsas som att det regnar och att alla är vänner?
  • Anonym (Typen)
    Anonym (Mx) skrev 2025-02-09 13:48:21 följande:
    Det enda jag kan utesluta är att du röstar på SD. Kanske inte heller blått? Troligen rött.
    Nej, jag ligger långt åt höger, mina åsikter ligger långt och höger. Du tolkar kritiken som jag riktade åt både sd:s (och sossarnas håll) som något rött. Sd kan man däremot inte rösta på då det bara är ett missnöjesparti. 

Du illustrerar en person som ser allt med polariserade glasögon. Så fort sd nämns så spolas ni fram. Tycker det är ett tecken på att det också är sd som ligger bakom skapandet av det här polariserande samhället vi ser.
  • Anonym (Typen)
    fornminne skrev 2025-02-09 13:31:37 följande:

Man bör skilja på trollfabriker och obekväma åsikter.

De som inte gillar hur samhället har blivit, är inte nödvändigtvis samma personer som mest vill sprida missnöje och hat.

Trollfabrikernas syfte är att agitera, sprida missnöje och hat. Annie Lööf exempelvis fick sin sista måltid framdukad på uppfarten. Såna saker uppstår inte från ett vakuum.
  • Anonym (Typen)
    Anonym (Mx) skrev 2025-02-09 14:19:56 följande:
    Även du har fördomar om mig. Det är inte lätt att gissa vad en person röstar på med så lite info. Jag gissade utifrån denna lilla info att du troligen inte var blå, utan kanske röd politiskt.

Jag har inte uttryckt att jag är säker utan tvärtom att det är en osäker gissning.
    Du ansåg att du helgarderade dig alltså? Det enda jag nämnt om dig är att du betraktar saker väldigt polariserat. Det är ett konstaterande. Inte en fördom 
  • Anonym (Typen)
    Anonym (Fa) skrev 2025-02-09 14:41:46 följande:
    Det är bara så talande för tiden och ämnet att i en tråd om varför samhället är så polariserat så är du först in i tråden och pekar direkt, utan att tveka, ut en enskild part som ansvarig.

Det har jag inte gjort. Sd:s politik däremot bygger på att göda och skapa missnöje. Så jag tror faktiskt att sd är partiet som lagt en grund för detta. Ingen skulle rösta på sd om de vore relativt nöjda. Därför skapade de också en trollfabrik, det enda syftet med en trollfabrik handlar om att skapa missnöje. Har du hört vad de sagt till jounalisten? 

Du vet att jag har rätt.

• Anonym (Typen)
    Anonym (Anc) skrev 2025-02-09 15:17:33 följande:

Att alla riksdagspartier har anonyma företrädare på nätet är väl ingen nyhet. Att media fokuserar på SD är väl förväntat men jag undrar om inte S är störst på detta.

Finns ju minst 3 här på familjeliv som verkar i deras namn dygnet runt. Det är väl en lågoddsare att de är betalda med tanke på tiden de lägger.

Det här är vanligt. När sd:s trollfabrik uppdagades då skulle den medspelare och bortförklaras med whataboutism. Även om det saknas motstycke till trollfabriken.

Allt som oftast så ska sd:s polariserade retorik försöka flyttas till andra. Enligt all rimlig logik så borde även sd-människor kritisera trollfabriken, men det sker inte. Deras första instinkt är att försvara den genom att nedspela den.

Varför? För att de har blivit lärda att betrakta allt i svartvita polariserande termer. 
Svar på tråden Vad är det som driver samhället till att bli så polariserat?