-
Sd förtjänar att stå i spotlighten när det gäller bidraget till polariserande i samhället. Om de vill skapa ett bättre samhälle så behöver de (framför alla andra) lägga ner arbetet för att skapa det. Inte söndra genom sd troll och trollfabriker.Anonym (Fa) skrev 2025-02-09 15:39:35 följande:Är det så att du tycker att det inte räknas eftersom det är just SD du pekar ut?
-
Du gjorde en felaktig gissning baserat på ett svartvitt tänk. Det "rätta" svaret hade varit att du inte vet.Anonym (Mx) skrev 2025-02-09 16:10:47 följande:Det var ingen helgardering, det var av osäkerhet. Du önskade att jag skulle försöka mig på en gissning och det gjorde jag.
-
Du förstår väl att trådens ämne handlar om varför samhället är polariserat?Anonym (Fa) skrev 2025-02-09 17:13:56 följande:Men du förstår att dina inlägg i tråden är polariserande även om du tycker att "SD förtjänar" det?
Jag anser att framförallt sd bidragit till det. De sprider missnöje, har trollfabriker som hetsar. Läste någon gång att en snubbe ansåg att han skulle få en flickvän när sd vunnit valet för "då får ni kvinnor minsann se" Hur sd skulle lösa hans flickvänsproblem är oklart. Han hade bara identifierat spridaren av missnöje no 1 och gjort ett felaktigt antagande att de mest missnöjda också står för lösningar. Därför föder sd också missnöje.
Du vet ju att jag har rätt. -
Det där är så tröttsamt. Sd ska hela tiden framställas som offer.Anonym (Anc) skrev 2025-02-09 17:18:48 följande:
Hur vet du att det saknas motstycke? Att förutsätta det är ju bara naivt. Att man valde SD är väl inte så konstigt. Självklart skulle de hitta något där.
Men att låtsas som att det inte existerar hos de andra partierna är ju att sakna periferiseende. Lätt att ta till whataboutism så fort man får mothugg. SDs troll är redan gjort och vid det här laget gamla nyheter så det är knappast whataboutism att börja leta på andra ställen. Snarare en sund reflex. Att du tycker motsatsen är oroande och odemokratiskt.
För "media" eller någon annan polariserad grupp. Det är ju för att inte spotlighten ska lysa på dom och deras egna sk media (där trollfabriken är en stor del av det hela) sd-människorna går in i kaklet för att försvara sd:s metoder. Nu är den kritiken jag framför "odemokratisk" enligt dig.
I en helt sund värld så hade även sd-anhängare sett på trollfabriker med nyktra, kritiska ögon. Men icke, så pass polariserat tänk har ingjutits i deras huvuden. Är inte det ett bevis på en svartvitt tänkande människa? -
Nej, de är inte ensamma men om man vill göra en förändring i samhället så är det sd och sd:s metoder som måste tittas närmare på.fornminne skrev 2025-02-09 18:01:22 följande:
SD bär stor skuld till polariseringen, men är långt ifrån ensamma om att splittra och polarisera.
Detta sker från höger till vänster och bottnar ofta i en oförmåga att se en annan världsbild än sin egen. Den digitala utvecklingen med filterbubblor mm, skyndar på processen. Många tar inte ens del av samma nyhetskanaler längre.
Sen kan man dra det längre än så. Sd har kopplingar till ryssen och skickat valövervakare till Krim för att sen hävda att valprocessen gått föredömligt till. Kan de fått sina polariserande, splittrande krafter från en främmande makt?
Det är ju ingen nyhet att det utföra som en taktik "söndra och härska" -
Sd framställer sig själva för offer. Jag tycker inte synd om dom för att det är en del av deras manipulativa taktik. Det är inte synd om sd. Sd-folket själva vill polariserat hävda att "media har ett narrativ" de använder andra polariserande hundvisslor såsom "vänsterbliven" "feminazis" (men även "feminister" om allt som har att göra med kvinnor) "invandrare" (i den aspekten att invandrare står för allt dåligt såsom undermeningen alla invandrare håller på med hedersvåld t ex) "godhetsknarkare" Inga nyanser överhuvudtaget. De blir direkt upprörda och tar åt sig då rasism diskuteras. (oavsett, behöver inte ens handla om sd överhuvudtaget.)Anonym (Anc) skrev 2025-02-09 18:34:40 följande:Det är ju såna som dig som gör dem till offer! Att förneka Att andra partier jobbar på samma sätt är odemokratiskt. Men S har ju försökt begränsa demokratin innan så det är väl så ni jobbar.
På något sätt så framställer sig sd i det här som något det ska tyckas synd om. De blir attackerade överallt (trots att det är de som sprider det här hätska polariserade budskapet.
Jag blev ju själv antagen att tillhöra "vänstern" för att alla som inte sympatiserar med sd hör till de andra. Är inte det ett bevis på att sd ser till att sina anhängare betraktar allt som svartvitt? -
Ja.Tyra myra skrev 2025-02-09 18:44:05 följande:
Man behöver bara fråga sig vem eller vilka som vinner på polariseringen av samhället. Då får man också svaret på varför
-
Spotlighten ska alltid flyttas från de som ligger bakom polariseringen. Jag antar att du syftar på mig. Berätta gärna hur jag bidrar till polariseringen? Är det för att jag kritiserar sd?Anonym (Giro) skrev 2025-02-09 19:43:49 följande:Absolut! Alla är förlorare av ökad polarisering.
Alltid lika komiskt att se personer som eldar på polarisering och ser sig som några slags förebilder.
Är sd oberörbara? -
fornminne skrev 2025-02-09 20:14:07 följande:SD är inte oberörbara. Att kritisera SD är legitimt i sammanhanget. Men att ensidigt kritisera SD och inga andra, leder knappast till mindre polarisering, snarare tvärtom.
Tycker du själv att du bidrar till ett mer nyanserat debattklimat?
Ingen spotlight har flyttats. SD (eller delar av SD) ligger bakom mycket av splittringen och polariseringen i dagens Sverige, men de är långt ifrån ensamma om detta.Det här är min åsikt, du kan kalla det för onyanserat. Det finns andra som bidragit till polariseringen men ska man ta utslagsplatsen för det så är sd klart skyldiga, ground zero. Min förhoppning är naturligtvis att sd och deras anhängare ska ta ansvar. Kanske lyfta blicken och betrakta saken nyktert.
En vanlig teknik som används av sd-anhängare är att försöka dränka sin egen skuld i det hela genom att peka finger här och där. Flytta spotlighten som sagt.
-
Tror inte att alla inom sd har samma åsikter. Röda tråden (och det som håller ihop partiet) är att de är missnöjda över något och uppfattar den polariserade propagandan sd för (via trollfabriker och agitatorer) som något de kan sälla sig till. Missnöjet göds därmed. Ta vilket missnöje som helst. Tog upp exemplet med en sd-snubbe som ansåg att kvinnor skulle bara vänta och se, någonting var på gång. Allt handlade om att han ville ha en flickvän. Helt vansinnigt. Han borde själv vara medveten om att det inte är något sd står för. Men i hans huvud så samlas alla med ett polariserat missnöje där. För att sd har sett till att det blivit så.Anonym (Mx) skrev 2025-02-09 21:59:22 följande:Du verkar veta vad som är rätt och vad som är fel. Du låter väldigt säker och övertygad vad du än svarar på, jag är själv inte alls lika säker på denna svartvita agenda. Oavsett hur polariserad du tänker att jag är. Jag bryr mig inte speciellt mkt heller om just den enskilda åsikten.
Men jag kan medge att det första som kommer upp för mig är att man är antingen höger eller vänster, vilket medför en förutfattad mening om hur personen är. Men sen tänker jag att man ändå är medveten om att människor är mer komplexa än så.