Inlägg från: Anonym (Annie) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Annie)

Har ni gemensam eller delad ekonomi?

Anonym (Ui) skrev 2025-02-10 15:29:11 följande:
    Blir det då inte så att ni äter upp mannens pengar, men det du lägger in i huset kommer du ju ha kvar vid en eventuell separation. 
    Han slipper ju betala för sitt boende. Så han tjänar nog ganska bra på upplägget. Vad kan hon äta för, cirka 3 tkr per månad. Var hittar man ett sådant billigt boende?
  • Anonym (Annie)
    Anonym (R) skrev 2025-02-10 20:57:23 följande:

Vi har separat ekonomi. Min fru valde efter att vi fick barn att byta karriär till ett arbete med mindre ansvar och sämre lön. Hon gick ner ungefär 15 000 kr i månaden pga. detta. I viss utsträckning lever hon idag på mig eftersom jag betalar det mesta men tillgång till mina pengar tycker jag inte att hon ska ha.

Inte så att jag på något sätt är missnöjd. Hon är bra med barnen och bra i sängen så jag är nöjd men eftersom hon själv valde ett sämre betalt arbete tycker jag inte att det är min uppgift att kompensera henne för detta.

Har ni äktenskapsförord?
  • Anonym (Annie)
    Anonym (R) skrev 2025-02-11 07:04:11 följande:
    Anonym (Annie) skrev 2025-02-10 23:16:37 följande:
    Har ni äktenskapsförord?

Hon trivdes inte med sitt arbete. Det var för stressigt och för mycket ansvar. Så istället skolade hon om sig till det yrke hon drömde om som barn. Och det funkar bra och hon känner sig mer harmoniskt.

Det är lite surt ekonomiskt med hennes dåliga lön men vi går runt. Men mitt (kanske passiv-aggressiva) sätt att protestera är att jag insisterar på att vi ska ha separat ekonomi. Något äktenskapsförord finns inte.Skilsmässa är inte aktuellt.

Känns ju lite konstigt att ha separat ekonomi under äktenskapet men sedan vilja dela med sig vid en skilsmässa. 

Hur tänker man där?

• Anonym (Annie)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-02-12 09:02:37 följande:

Jag tycker nog att man delar på arv.
    Hittade nyligen ett testamente hemma hos min dementa mor. Det var ett gammalt testamente som sa att arvet till mig och mina syskon skall vara enskild egendom. 

Min man blev lite sur över detta. Jag blev fundersam över det. Funderar du på skilsmässa frågade jag, vilket han förnekade . 

Mem jag är ändå lite fundersam över hans reaktion. 

Fast bara för att man får ett arv som enskild egendom så betyder inte det att mans måste behandla det som enskild egendom. Man bestämmer själv vad man vill göra med pengarna, behålla eller dela med sin make/maka. 
  • Anonym (Annie)
    Liberté skrev 2025-02-14 22:37:43 följande:

Självklart delad ekonomi då vår syn på sparande i aktier/fonder skiljer sig en del även om vi båda slår OMX årligen så vill vi inte blanda ihop det hela. 

Betalar gemensamt fasta kostnader, slänger in 15k vardera i gemensam pott för utgifter och resterande är lek / spar / whatever. 

Finns ingen uppsida med gemensamt för oss. 

Ni har väl äktenskapsförord  om ni är gifta?
Svar på tråden Har ni gemensam eller delad ekonomi?