Inlägg från: Melerad ögonfärg |Visa alla inlägg
  • Melerad ögonfärg

Har ni gemensam eller delad ekonomi?

Anonym (Funderandefru) skrev 2025-10-28 00:30:33 följande:

Tycker att det känns lite fånigt efter 25 års äktenskap att det alltid ska vara en diskussion kring vem som ska betala hur mycket och vem som ska swisha den andre om man går på restaurang tex. Eller köper en jacka till nån av barnen. 

Det gör ju att det hela tiden måste pratas om pengar. Det är ju våra gemensamma barn. Det vore bara så skönt att kunna ta fram ett gemensamt kort och betala utan att ?göra upp? varje gång. Att slippa räkna jämt och Swisha. Om min man betalar notan och generöst bjuder mig, det är ju inte våra gemensamma pengar. Då ska jag hela tiden tacka för att han ?bjuder? mig.

Ett annat exempel: När han skulle sälja sin cykel frågade han om jag ville köpa den, ja jag tycker det är konstigt, när man är en familj som bor tillsammans i hus med två barn. Sen köpte han en ny elcykel för 25 000kr det skulle jag aldrig haft råd med. Det fanns viktigare saker i hemmet att lägga pengar på tyckte jag, men?det är ju hans egna pengar.

Tycker du gjorde helt rätt i att investera i din familj med arvet. Du handlade efter ditt hjärta och det är väl vad du önskar att din man också gör. Men nu mera gör han inte det, han handlar efter sin fyllda pung. Att ni har olika sätt att se på er ekonomi är olyckligt men lätt att hamna i, då ni började på samma ruta var det nog svårt att se vart ni skulle landa om en av er fick en betydligt bättre ekonomi. Du får lägga din heder åt sidan ett tag och agera utifrån hans logik. Tex att be om ett stöd varje månad så att du också kan köpa lite dyrare kläder i fas med vad han klär sig i. Kräva presenter av honom, typ en ny bil osv. Han tycks behöva styra över sina egna pengar och det får du låta honom göra tills vidare, men det måste få svida lite om han ska få fortsätta. Ta honom på pulsen lite, föreslå att han ska betala en resa åt dig till NY, något han har unnat sig. Ska han säga att det inte är rimligt? Eller gå ner i tid och börja pensionsspara aggressivt samt sluta betala till den gemensamma kassan. Han kommer vilja prata ekonomi efter ett tag.
Svar på tråden Har ni gemensam eller delad ekonomi?