Inlägg från: Anonym (N) |Visa alla inlägg
  • Anonym (N)

Min väninna vägrar köpa hem kaffe

Har du olika mat och dricka hemma din kompis gillar men du inte äter och dricker? 

• Anonym (N)
    Anonym (kopp) skrev 2025-02-09 14:53:42 följande:
    Ja, det är för mycket begärt. Det är dock inte för mycket begärt att kunna bjuda på en kopp Nescafé om hon vet att hennes gäst önskar en kopp kaffe.

Vad bjuder hon på istället?
    Du kan inte ta för givet heller att någon som dricker kaffe vill ha pulverkaffe.
    Det är inte samma sak för många kaffedrickare.
    Hoppas du är tydlig i allafall att det är just Nescafé / pulverkaffe du erbjuder så man kan tacka nej om man inte vill ha pulverkaffe.

• Anonym (N)
    Anonym (kopp) skrev 2025-02-09 16:10:40 följande:
    Nu skulle det inte hända hos mig då jag dricker kaffe själv. Men OM så skulle jag absolut säga det.

Personligen dricker jag hellre pulverkaffe än inget kaffe men har full förståelse att det inte gäller alla.
    Själv tycker jag att pulverkaffe smakar riktigt illa och luktar illa.
    Jag skulle naturligtvis aldrig säga detta utan jag skulle tacka artigt. 

Men jag uppskattar om värden är tydlig så jag kan tacka nej.

Dels ska man som gäst såklart hålla god min och äta och dricka vad som serveras.
    På andra sidan om man pratar om gästvänlighet och att vara en god värd tycker jag inte att man ska se till att gästerna ska "tvingas" äta och dricka någonting de tycker smakar illa.

Så jag uppskattar om värden till exempel frågar om jag vill ha vatten eller Nescafè eller te och inte bara dyker upp med pulverkaffe och koppar.

Kranvatten duger också för mig. 
    Så jag har inga höga krav...
Svar på tråden Min väninna vägrar köpa hem kaffe