Inlägg från: Anonym (Java) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Java)

Min väninna vägrar köpa hem kaffe

Anonym (Älskar kaffe) skrev 2025-02-09 14:39:13 följande:

Men varför vill man inte skapa ett gästvänligt hem där sina gäster trivs? Det förstår inte jag.

Vad skulle duga åt dig då?

Pulverkaffe som man blandar i varmvatten? Nescafé? Vanligt kaffe blir dåligt om man väl öppnat paketet och kaffemaskiner av olika slag kostar och tar plats

Själv levde jag åratal som student utan att ha kaffe hemma 
  • Anonym (Java)
    Anonym (Toker) skrev 2025-02-09 19:38:14 följande:

Det normala är att ha kaffe/te att bjuda på när man får gäster. De flesta vuxna i landet har behov av kaffe/te. Det är varken dyrt eller svårt att ha hemma.

Att göra en sak av att man minsann inte tänker bry sig om att gästerna ska ha det bra under besöket förstår jag uppriktigt inte.

Varför är det viktigt att visa att ni inte bryr er om gästernas behov?

En kaffebryggare kostar 150 spänn på Clas Ohlsson så det är inte riktigt problemet.

Den tar plats men kan gå att ställa i förrådet eller nåt.

Problemet är kaffet. Ska jag köpa ett paket kaffe för 70-80 spänn, ha ståendes och sedan få ett besök, bryta vacuumförpackningen, ta en skopa kaffe och sedan blir resten av paketet dåligt för det går inte åt för ingen dricker kaffet annars?
  • Anonym (Java)
    Anonym (r) skrev 2025-02-10 10:39:17 följande:
    Varför inte? Hur mycket pengar är rimligt att lägga på gäster på ett år enligt dig?
    Varför köpa något man bara får kasta ändå för att det blivit dåligt?
  • Anonym (Java)
    Anonym (r) skrev 2025-02-10 10:46:13 följande:
    Om man vill bjuda sina gäster på det de gillar
    Du blir det ju snabbkaffe då, det har bättre hållbarhet och finns i små förpackningar.

Använder man inte kaffe själv finns det ju ingen som helst anledning att ha ett paket malet bryggkaffe stå och bli dåligt.
  • Anonym (Java)
    Anonym (r) skrev 2025-02-10 10:56:08 följande:
    Ja så kan man ju också göra
    För skojs skull kollade jag i butiken igår. Snabbkaffet som redan är exponerat för luft i burken har en hållbarhet till december 2027.

Jämfört med vanligt kaffepulver som blir dåligt bara några veckor efter att vacuumförpackningen är bruten och kaffet exponerats för luft.
Svar på tråden Min väninna vägrar köpa hem kaffe