• Anonym (L)

Sparka ut arbetslös 21 åring

Ja, eller så kan du hjälpa henne att söka jobb. När man är så ung kan man behöva råd för att skriva ansökningar, vad man ska lyfta fram för olika jobb etc. Ungdomsarbetslösheten är hög just nu och det är inte så lätt att få ett nytt jobb.  

Hur mår hon psykiskt? Det verkar som om hon kanske är deprimerad om hon ligger i sängen hela dagarna.

Det är ju rätt tufft att bli arbetslös och behöva flytta hem till sin förälder. Det räcker med att hon känner sig ovälkommen hos mamman så i stället för att irritera dig på henne kan du prata med henne om hur hon mår och vilka planer hon har. 

Jag har en 20-åring hemma som är deprimerad. Jag har peppat honom att söka hjälp hos psykolog och bollat ansökningar med honom. Han har varit på intervju och fick nyligen ett tillfälligt jobb och det märktes att han mådde så bra av att komma ut och få nya intryck. 

Det är klart att man vill att ens vuxna barn ska klara sig själva men om min son har en dålig period så är han alltid välkommen hem oavsett hur gammal han är tills han kommer på fötter igen. 

Svar på tråden Sparka ut arbetslös 21 åring