Inlägg från: Anonym (Karin) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Karin)

Varför väljer en omgivning att inte agera?

Varför väljer vissa familjer att inte agera alls om någon har en psykisk sjukdom eller missbruk. Nu syftar jag på att påtala att du är alkoholist eller att ringa polis om någon är i en psykos. 

Nu syftar jag inte på personer som kämpat men inte får gehör från myndigheter utan dom som väljer att inte agera. 

Vet väldigt många som har barn i missbruk, som blir mer arga om någon säger något och tycker att människor som påtalar problemet är dumma människor som pratar illa om sina barn. 

Så varför väljer man att inte agera alls? 

• Svar på tråden Varför väljer en omgivning att inte agera?
  • Anonym (Karin)
    MsM84 skrev 2025-02-09 17:49:01 följande:

Antagligen vill man inte erkänna problemet och hoppas det kommer försv av sig självt?

Varför är detta så svårt att erkänna? I vilka andra sammanhang förnekar man andra sjukdomar? En förälder som förnekar att deras barn/vuxna barn har en annan allvarlig sjukdom skulle ju ses som högst rubbad. Typ att barnet har en fysisk skada i huvudet, men man åker inte till sjukhuset? känns konstigt att agera så. 
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Jag) skrev 2025-02-09 17:54:43 följande:

Jag hade väldigt mkt psykiska svårigheter som barn. Så pass att skolan socanmälde. Mina föräldrar var emot all form av psykisk vård. Psykisk ohälsa var ett stigma i min familj. Alla familjer pratar ej öppet om den formen av ohälsa. 

Men varför? Hur kan man neka någon rätt till vård? 

Vilka andra sjukdomar är det rätt att förneka. 

• Anonym (Karin)
    Tukt skrev 2025-02-09 17:57:08 följande:

En normaliseringsprocess finns för det mesta. Speciellt om det växer fram över tid.
    .

Kanske men när personen slutligen skrivs in på behandling och omgivningen fortsätter att ignorera detta? man vill inte kännas vid detta. Vad är då felet? 
  • Anonym (Karin)
    mammatill6 skrev 2025-02-09 18:04:18 följande:

uppväxt med gravt missbruk i familjen. Förmodligen i många fall för att det är oerhöröt svårt att göra något som anhörig. Vill personen inte ha hjälp så kan man inte göra så mcyket som anhörig. och att då hela tiden få påpekat problemet gör ju inte situationen mer hanterbar

Vissa väljer ju att inte ens säga något om att du har ett missbruk eller Du är inte välkommen hit om du är påverkad. Man sätter noll gränser.
  • Anonym (Karin)
    Tukt skrev 2025-02-09 18:43:45 följande:
    En av flera anledningar kan väl vara att det inte spelar så stor roll, för då har ju personen ändå någon form av vård.
    jo men innan. Innan detta kan man låtit personen lida i 20 år ibland utan att någon ens sagt ett ord om detta.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (tror) skrev 2025-02-10 14:45:03 följande:
    Vilka väldigt många ser du som agerar så? Är det i jobbsammanhang, eller vilka kretsar rör du dig?

Sen kan ju att agera var något helt annat än att välja att diskutera frågan med dig? Eller hur menare du att du hjälper till genom att påtala något för någon? Och vilken insyn har du i vad som som faktiskt pågår och vilka insatser som görs?
    Jag har mycket god insyn 
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Anhörig) skrev 2025-02-10 15:00:32 följande:

Ringa polis om någon är i psykos? Psykos är inte ett brott och de flesta i psykos är inte våldsamma. Och många får behandling i öppenvården så vad vill du att polisen ska göra? 

Vad gäller missbruk är det många som inte vill se och missbrukare är duktiga på att manipulera. Min syster är aktiv alkoholist och jag har inte sagt det till henne. Hon kommer bara bli arg och hon kommer definitivt inte sluta dricka för att jag säger något. 

Nej man ringer polisen för att be om transport till psyk om inte personen själv vill följa med. 
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Anhörig) skrev 2025-02-11 00:14:28 följande:
    Varför ska människor i psykos inte få lov att vårdas i öppenvården enligt dig? Att hämtas med polis är otroligt traumatiskt.
    Det handlar ju om tillfällen när sjukdomsinsikt helt saknas, personen vill inte ha vård alls men tror att den är en fågel eller något och är en direkt fara för sig själv eller andra.

Vilka alternativ har du annars? 
Svar på tråden Varför väljer en omgivning att inte agera?