• Anonym (Ensam)

40+ och inga vänner, så himla ensam

Jag är kvinna, 40+, och så otroligt ensam. Utåt sett ser det säkert inte ut så, har familj och barn och jobb.

Men jag har inga vänner. Bekanta, absolut. Några människor jag har kontakt med sen förr i livet - men det finns ingen i mitt liv som någonsin skulle fråga hur det är. Jag har ingen.

Jag vet inte varför, jag har aldrig varit elak nåt nån vad jag vet, men folk slutar alltid höra av sig efter en tid. Jag är alltid den som tar initiativ att ses, bjuder hem folk, men sen blir det mer sällan, och gör jag inte det kommer det aldrig en motinbjudan. Jag har ingen väninna att prata med, ingen att åka på spa med, ingen att bara ta en spontan fika med. Ingen. Jag har verkligen försökt så många gånger att skaffa vänner, men ingen stannar.

Och det känns ju minst sagt ensamt.

Mitt förhållande är inte heller så romantiskt längre, mannen har slutat bry sig, det är samma där - jag fixar alla överraskningar i vårt förhållande, försöker få till lite vi-känsla, och gör jag inget så blir det inget.

Så jag känner att jag går runt i ett vakuum, jag försöker kämpa på med pepp för barnens skull och göra deras liv glatt och fyllt av härliga överraskningar, lek och upplevelser iaf, med en mamma som de vet bryr sig.

Men ibland undrar jag ju vad det är för fel på mig när vare sig vänner stannar eller mannen verkar intresserad. Och det känns så, så ensamt i hjärtat. Nåt fel är det ju, och jag vet inte vad jag gör som verkar stöta bort alla människor. Jag ler utåt men gråter inåt.

Någon som har en likadan sits och kunnat självreflektera mer?

• Svar på tråden 40+ och inga vänner, så himla ensam
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Ensam)

Ingen??

• Eurydike

Jag tycker det låter som att människorna runt omkring dig tar dig för givet. Angående din man så kan det vara bra att ta ett steg tillbaka om du redan har berättat hur du känner. Det är inte kul att alltid vara den som håller lågan brinnande. Vad händer om du backar lite och lägger energin på annat? Till exempel om du engagerar dig i aktiviteter där du kan lära känna nya vänner. Jag gjorde precis det. Slutade lägga min energi på en kärleksrelation som inte fungerade och började lägga den på mig själv istället. Vad hände då? Jag träffade många nya vänner och får roliga inbjudningar. Min hälsa har förbättrats och jag är snart i toppform. Mitt ex saknar mig och har insett sina egna brister. I alla fall påstår han det.

• Anonym (Ensam)
    Eurydike skrev 2025-02-10 00:51:42 följande:

Jag tycker det låter som att människorna runt omkring dig tar dig för givet. Angående din man så kan det vara bra att ta ett steg tillbaka om du redan har berättat hur du känner. Det är inte kul att alltid vara den som håller lågan brinnande. Vad händer om du backar lite och lägger energin på annat? Till exempel om du engagerar dig i aktiviteter där du kan lära känna nya vänner. Jag gjorde precis det. Slutade lägga min energi på en kärleksrelation som inte fungerade och började lägga den på mig själv istället. Vad hände då? Jag träffade många nya vänner och får roliga inbjudningar. Min hälsa har förbättrats och jag är snart i toppform. Mitt ex saknar mig och har insett sina egna brister. I alla fall påstår han det.

Ja, det värsta i min värld just nu är nog mest avsaknaden av vänner faktiskt. Och känslan att ha försökt i så många år men att inga stannar kvar. Att inte ha några nära vänner är en alldeles egen ensamhet. 

Jag vet inte vad jag gör för fel heller. Har alltid varit den som försökt hålla saker levande genom att önska god jul, höra av mig ibland, bjuda in till en fika, såna - i mina ögon normala - saker. Men det kommer aldrig en motinbjudan, det är aldrig någon som råkar hinna före att önska god jul och jag är aldrig den som får en kontakt först  och det är klart det känns ensamt. Utåt försöker jag ändå hålla god min, ler och skrattar, följer med barnen på aktiviteter och pratar med de andra mammorna men sen hör jag att de gjort saker i veckorna ihop, där är jag aldrig medbjuden eller vet om dem. 
  • Anonym (mc)

Är man och har levt lika dant som du beskriver de senaste 10 åren. O trots att jag är trevlig, omtänksam och ser helt okej ut, så har jag varken tjej eller barn.

• beli
    Anonym (Ensam) skrev 2025-02-10 08:32:39 följande:
    Ja, det värsta i min värld just nu är nog mest avsaknaden av vänner faktiskt. Och känslan att ha försökt i så många år men att inga stannar kvar. Att inte ha några nära vänner är en alldeles egen ensamhet. 

Jag vet inte vad jag gör för fel heller. Har alltid varit den som försökt hålla saker levande genom att önska god jul, höra av mig ibland, bjuda in till en fika, såna - i mina ögon normala - saker. Men det kommer aldrig en motinbjudan, det är aldrig någon som råkar hinna före att önska god jul och jag är aldrig den som får en kontakt först  och det är klart det känns ensamt. Utåt försöker jag ändå hålla god min, ler och skrattar, följer med barnen på aktiviteter och pratar med de andra mammorna men sen hör jag att de gjort saker i veckorna ihop, där är jag aldrig medbjuden eller vet om dem. 
    Vad tycker du om Eurydikes tips då?
  • Anonym (Ensam)
    beli skrev 2025-02-10 09:37:57 följande:
    Vad tycker du om Eurydikes tips då?
    Absolut, även om jag i dagsläget inte ser mitt förhållande som det jag är mest upprörd eller ledsen över. Det är mer ett konstaterande att jag inte heller där har någon som frivilligt bjuder in mig att göra något. 

Att skaffa nya intressen och vänner så är något jag konstant gjort de senaste säkert 20 åren, inom de mest blandade saker - men med faktorn att det är jag som upprätthåller bekantskaperna som vänskaperna runnit ut i. Så jag känner ju att det är mig det är fel på lite. När man bjuder in folk och gång på gång får höra att "åh, trevligt, men inte nu" så nånstans orkar man inte heller fortsätta.

Men, jag ska ta tid att faktiskt lägga på mig själv med ett tag, göra saker för mig. Det är ju iaf inget som kan försämra läget.
  • Anonym (Ensam)
    Anonym (mc) skrev 2025-02-10 09:31:14 följande:

Är man och har levt lika dant som du beskriver de senaste 10 åren. O trots att jag är trevlig, omtänksam och ser helt okej ut, så har jag varken tjej eller barn.

Jag är ju extremt tacksam för mina barn. Det är jag verkligen. Men jag vill samtidigt absolut inte att de ska känna att de måste umgås med mig mer än de vill som äldre för att det är synd om mamma annars. Har sett sånt i släkten, och det är ju inte en rolig sits heller, när barnen måste ta det ansvaret liksom.
  • Anonym (Siri)

Tror det är många som känner igen sig ts. När man är mitt uppe i allt med barn, jobb, familj, hus, äldre anhöriga osv så finns lite utrymme till andra relationer. Även om man själv känner att man har tid så har många andra inte det. Eller ork. Lättare att hålla kontakt med gamla vänner om man har, där det kanske inte gör så mycket om det går lite tid mellan gångerna. Nya kontakter kräver mer tid och underhåll för att upprätthålla. Kanske lättast att träffa nya vänner om det är i sammanhang där ni ändå måste ses regelbundet. Som t ex inom något fritidsintresse eller en annan familj där barnen leker ihop. Ge inte upp, det finns säkert många i samma sits men som du inte träffat än. 

• Eurydike
    Anonym (Ensam) skrev 2025-02-10 08:32:39 följande:

Jag förstår hur du menar och om man har försökt och inte lyckats så leder det ju lätt till dåligt självförtroende, vilket kanske gör det ännu svårare. Ibland tror jag inte att det är den som ger mest som får mest. Tvärtom kan sådana människor bli tagna för givna. Kan tänka mig att det känns jobbigt att vara den som alltid tar kontakt först. Jag brukar dras till personer som ger energi och undvika personer som tar energi. Detta gör att det ofta är 50/50 vem som tar initiativ först eller skriver vid högtider. Det är svårt att ge råd när jag aldrig har träffat dig, men mitt bästa råd (generellt) är att vara äkta och inte försöka framstå som perfekt. Nu vet jag inte alls om det är så i ditt fall. Jag brukar fokusera på att ha kul och vara genuint intresserad av andra människor. Sedan är det en balansgång det där att öppna upp sig för mycket eller för lite.
Svar på tråden 40+ och inga vänner, så himla ensam