Inlägg från: Anonym (Dvitamin-köpare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Dvitamin-köpare)

D vitaminbrist, varning!

Intressant. Hur låg nivå hade du och vilken dos äter du?
    Jag äter 80 mikrogram om dagen hela hösten och vintern och kommer ändå inte upp i optimala nivåer. Funderar på att höja dosen. 

Anonym (niva) skrev 2025-02-10 09:22:15 följande:
    Jag tror att nästan alla som bor i Sverige har mer eller mindre grav D-vitaminbrist. Även om man är utomhus på sommaren så har man ju oftast solskydd eller undviker direkt sol under stor del av tiden. Och under halva året får man inget D-vitamin alls från solen. Och kosten tror jag inte räcker till för de flesta, så mycket fisk äter inte folk.

Jag började äta D-vitamin för 10-15 år sen, när jag läste på om höstdepression. Det vände inom nån vecka och nu mår jag normalt under alla årstider. Jag tar 50 mikrogram per dag i perioder. Det är hög dos, men jag tycker att det behövs för att få upp nivåerna.
    Jag hade också höst och vinterdepression innan jag började med en högre dos vitamin D. 
    Anonym (Vitsippa) skrev 2025-02-10 09:58:17 följande:
    Hade ett värde på 22 mmol. Helst ska man upp över 75 mmol. 

Jag åt 5000ie de två första veckorna, och nu äter jag 2500ie. Det har funkat för mig, men det är ju individuellt. Vet en del som behöver ännu högre dos för att höja sitt värde. 

Tar du magnesium? Det är nämligen viktigt för att omvandla d-vitamin till dess aktiva form i kroppen.
    Ja, jag äter också magnesium som tillskott.
    Anonym (niva) skrev 2025-02-10 10:13:08 följande:
    Skönt för dig!

Nej, man ska väl egentligen inte ta tillskott om man inte har en konstaterad brist. Så säger alla läkare, och så måste de ju säga.

Men, att ta tillskott och märka en förbättring i måendet är ju ett slags egenvård som man ändå måste kunna ta till. Blir ju en ohållbar vårdsituation om man måste ha läkarkontakt och provtagning vid minsta misstanke om brist eller liknande. Och tar man tillskott utan förbättring så söker man vidare tills man hittar nåt som fungerar. 

Och faktum är att väldigt många i Sverige har brist, eftersom många inte är mycket ute i solen på sommaren eller reser till solen under året. 
    Man kan ta ett D-vitamin prov och kolla hur man ligger till privat. Finns många företag att välja på. Jag använder Werlabs.
    Anonym (Annat) skrev 2025-02-10 10:07:31 följande:
    Alla borde äta d-vitamin under vintern, det är en allvarlig brist.

Jag är ute mycket i solen på sommaren och så nån resa till solen under året. Fick ta ett test alldeles nyligen och jag hade absolut ingen brist på D-vitamin. Enligt den dr ska man inte alls alla äta det bara för att utan endast om du har konstaterad brist på det.
    Bra för dig. Men många har brist, jag hade det. Bra att testa om man har symptom. 
    Anonym (Vitsippa) skrev 2025-02-10 09:58:17 följande:
    Hade ett värde på 22 mmol. Helst ska man upp över 75 mmol. 

Jag åt 5000ie de två första veckorna, och nu äter jag 2500ie. Det har funkat för mig, men det är ju individuellt. Vet en del som behöver ännu högre dos för att höja sitt värde. 

Tar du magnesium? Det är nämligen viktigt för att omvandla d-vitamin till dess aktiva form i kroppen.
    Oj, det var väldigt lågt. Tur du upptäckte detta!
    Lynx123 skrev 2025-02-10 10:49:20 följande:

Vad gjorde du för test för detta?

Jag gjorde privat test på Werlabs, men med allvarligare symptom gör man ofta test på vårdcentralen.
    Anonym (niva) skrev 2025-02-10 10:44:25 följande:
    Jag kollade genom "trial and error" , har funkat bra för mig. Men andra får såklart göra som dom vill.
    Jag gjorde också trial en error först, men sen blev jag fundersam, eftersom jag behövde så stark dos för att må bra. Därför gjorde jag ett blodprovs test. Men jag låg fortfarande under det optimala värdet så det var ingen fara för överdosering. 
    Anonym (Vitsippa) skrev 2025-02-10 12:03:46 följande:
    Absolut. Konstigt att det finns en del som är mer rädda av att få för mycket än att få för lite. D vitaminförgiftning är sällsynt och man behöver ta onormalt höga doser för att det ska hända. 

Ja, risken att ha brist är ju så mycket större. Men det varnas mycket i media  för vitamin D så jag förstår att många är rädda. 

Självklart skall man inte överdosera med jättedoser av vitamin D men det gäller ju allt. Lagom är bäst. 

Anonym (massor) skrev 2025-02-10 15:01:48 följande:

Det trodde jag var allmänt känt? Livsmedelsverket råder ju alla att ta vitamin d mellan 1 oktober och 31 april, för att vi inte får i oss på något annat sätt. Deras rekommenderade dos är dock så löjligt låg, om de inte höjt den, att Kanadensarna skäller på dem, och de flesta som bor i Kanada bor söder om Sverige. 

Det ska väldigt mycket till för at överdosera på D3. En metastudie för något år sedan kom fram till att hjärtpatienter med nedsatt leverfunktion utan problem kan äta 100000 (hundra tusen) IU per vecka, så en frisk person klarar förmodligen väldigt mycket mer.

Jag är allmänt för att ett batteri av tester för vitaminer och mineraler och även vissa hormoner ska vara det första man gör i vården om någon söker för ospecificerad depression, ångest, trötthet och sömnproblem, och även viktproblem, åt båda hållen. Jag är rätt säker på att ett antal människor skulle må bättre av att kolla och ev åtgärda sina värden.

Det stämmer tyvärr inte. Från Livsmedelsverkets sida: 
    Livsmedelsverket rekommenderar att vissa tar tillskott av D-vitamin. Det gäller små barn och äldre men också de som inte äter viss mat och/eller inte får sol. Vi har inga särskilda rekommendationer om tillskott av D-vitamin för gravida eller ammande.
Svar på tråden D vitaminbrist, varning!