D vitaminbrist, varning!
Intressant. Hur låg nivå hade du och vilken dos äter du?
Jag äter 80 mikrogram om dagen hela hösten och vintern och kommer ändå inte upp i optimala nivåer. Funderar på att höja dosen.
Intressant. Hur låg nivå hade du och vilken dos äter du?
Jag äter 80 mikrogram om dagen hela hösten och vintern och kommer ändå inte upp i optimala nivåer. Funderar på att höja dosen.
Vad gjorde du för test för detta?
Ja, risken att ha brist är ju så mycket större. Men det varnas mycket i media för vitamin D så jag förstår att många är rädda.
Självklart skall man inte överdosera med jättedoser av vitamin D men det gäller ju allt. Lagom är bäst.
Det trodde jag var allmänt känt? Livsmedelsverket råder ju alla att ta vitamin d mellan 1 oktober och 31 april, för att vi inte får i oss på något annat sätt. Deras rekommenderade dos är dock så löjligt låg, om de inte höjt den, att Kanadensarna skäller på dem, och de flesta som bor i Kanada bor söder om Sverige.
Det ska väldigt mycket till för at överdosera på D3. En metastudie för något år sedan kom fram till att hjärtpatienter med nedsatt leverfunktion utan problem kan äta 100000 (hundra tusen) IU per vecka, så en frisk person klarar förmodligen väldigt mycket mer.
Jag är allmänt för att ett batteri av tester för vitaminer och mineraler och även vissa hormoner ska vara det första man gör i vården om någon söker för ospecificerad depression, ångest, trötthet och sömnproblem, och även viktproblem, åt båda hållen. Jag är rätt säker på att ett antal människor skulle må bättre av att kolla och ev åtgärda sina värden.