• Anonym (hm)

Ines prinsessnamn - vad känner ni som döpt era barn till Ines?

Ines är nu ett prinsessnamn - vad känner ni som döpt era barn till det? Kul? Eller ångest?
  • Svar på tråden Ines prinsessnamn - vad känner ni som döpt era barn till Ines?
  • Anonym (Anna)

Varför skulle man få ångest? Snacka om att nervärdera de som har ångest på riktigt. 

Man har väl döpt barnet till Ines för att man gillar namnet. Det ändras väl inte för att någon annan också tar namnet?

Finns det så lättkränkta människor idag? 

• Anonym (hm)

Fast det är ju inte vem som helst som ?tar? namnet. Det kommer att få en viss association. Jag tror absolut att det kan ge en ångestkänsla om man tex vänder sig emot monarkin och inte gillar prins- och prinsessgrejen.

• Anonym (Silvia)
    Anonym (hm) skrev 2025-02-10 13:45:53 följande:

Fast det är ju inte vem som helst som ?tar? namnet. Det kommer att få en viss association. Jag tror absolut att det kan ge en ångestkänsla om man tex vänder sig emot monarkin och inte gillar prins- och prinsessgrejen.

Det är väl inte konstigare än att heta Filip eller Madeleine eller Gabriel. Helt vanliga svenska namn, precis som Ines. 

Hon kommer förmodligen bli den minst omtalade prinsessan av alla dessutom. Estelle och Leonore däremot, de namnen kommer man få höra tills man tröttnar på dem. 
  • Anonym (Silvia)

Det är väl inte konstigare än att heta Filip eller Madeleine eller Gabriel. Helt vanliga svenska namn, precis som Ines. 

Hon kommer förmodligen bli den minst omtalade prinsessan av alla dessutom. Estelle och Leonore däremot, de namnen kommer man få höra tills man tröttnar på dem. 
  • Anonym (Silvia)

Åh nej, dubbla inlägg. Vet inte hur det hände. 

• Anonym (Anna)

Fast vuxna människor förstår väl att även kungligheter väljer namn fritt?

Jag är inte för monarkin men min dotter har ändå ett prinsessnamn. För att jag gillar namnet. 
  • Anonym (Suck)

Alltså, det är ju inte så att Ines kommer att rusa för att Carl Philip och Sofia väljer det namnet. Idag vill många ha unika namn. 

Dessutom så kommer de förmodligen vara lika synliga som exempelvis prinsessan Christinas barn. Hennes barn Gustav (1975), Oscar (1977) och Victor (1980) är inget som präglat namnvalen särskilt mycket. Det var uppmärksammat då, men jag är jämngammal med dessa och hade varken Gustav, Oscar eller Victor i samma klass. Det var nästan udda namn snarare på den tiden. 

Kusinerna kommer att synas på ev framtida bröllop för Estelle och Oscar och dop för eventuella barn, men de kommer att han en relativt osynlig roll jämfört med sina kusiner trots att deras farmor och farfar/mormor och morfar är Sveriges kungapar. 

Har man döpt sin dotter till Ines redan innan så är det för att man tycker om det namnet och det är väl roligt att hitta fler som har samma namnsmak oavsett om de är offentliga eller inte? 

Kul att de hittade ett namn de gillade så snabbt, det är jag mer imponerad över då vi höll på att vela i två månader. Då hade vår dotter hetat något annat om vi hade haft tre dagar på oss. Så det kan bli. 

• Anonym (pål)
    Anonym (hm) skrev 2025-02-10 11:53:59 följande:
    Ines prinsessnamn - vad känner ni som döpt era barn till Ines? Ines är nu ett prinsessnamn - vad känner ni som döpt era barn till det? Kul? Eller ångest?
    Vem bryr sig?
  • Anonym (pål)
    Lynx123 skrev 2025-02-10 15:11:56 följande:

Fast det blev väl inte Ines egentligen?

Hur menar du?
Svar på tråden Ines prinsessnamn - vad känner ni som döpt era barn till Ines?