Inlägg från: Anonym (Anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym)

Gravid men olycklig i relationen

Han är inget stöd för mig, han är egoistisk och har blivit sån här efter att jag gav honom beskedet. Jag känner mig så förvånad  för han ville så gärna ha barn innan. Han pratade ofta om det men nu stöter han nästan bort mig, vägrar finnas där när jag behöver. Bryr sig bara om sina egna behov och intressen och är inte kärleksfull längre. Han sa innan jag blev gravid att han alltid skulle ta hand om mig och barnet men nu tar han inte hand om mig alls. Jag känner att det vore bättre att se mig som singel och sluta ha förväntningar för jag orkar inte känna denna förtvivlan och ensamhet. Jag trodde aldrig att livet skulle bli så här. Jag trodde att jag skulle få barn med min stora kärlek och få ha en lycklig familj men livet blir ju inte alltid som man tänkt sig. Nån som har några goda råd eller känner igen sig? Kram
  • Svar på tråden Gravid men olycklig i relationen
  • Anonym (Anonym)

Texten blev lite stor, hoppas det går bra att läsa ändå.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Enkelt) skrev 2025-02-10 20:13:30 följande:

Så, han vill alltså inte ha barn egentligen. Och han behandlar dig som skit. Abort kan vara ett bra alternativ till att ha en sådan skitstövel i sitt liv, och ett oönskat barns liv.

Abort är inget alternativ för mig. 
  • Anonym (Anonym)
    Dexter dot com skrev 2025-02-10 19:14:35 följande:

Om du tänker fullfölja graviditeten så kan det vara värt att ta hjälp av en parterapeut eftersom även om ni separerar så ska ni ju samarbeta runt barnet i många år och då är det ju oerhört viktigt att ni är sams och kan kommunicera.

Ja, jag tycker det också men han har uttryckt att han hatar psykologer och terapi så det känns svårt. Han har också sagt att han är som han är och det är svårt att ändra. Han har också sagt att han kan erbjuda stabilitet och kommer vara i sina barns liv så länge han lever. 
  • Anonym (Anonym)
    hmm77 skrev 2025-02-10 20:16:34 följande:

Hur länge har ni varit hop? hur länge ha ni bott ihop? 

Vi har varit ihop i några månader. Vi bor inte ihop. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Enkelt) skrev 2025-02-10 20:13:30 följande:

Så, han vill alltså inte ha barn egentligen. Och han behandlar dig som skit. Abort kan vara ett bra alternativ till att ha en sådan skitstövel i sitt liv, och ett oönskat barns liv.

Han pratade jättemycket om det innan och verkade verkligen vilja. Barnet är inte oönskat och jag är livrädd för abort. Det känns inte som ett alternstiv. Jag vill bara inte bli behandlad som skit. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Enkelt) skrev 2025-02-10 20:29:35 följande:
    Barnet är oönskat av honom. Och man överlever en abort. Ja, det kan göra ont, men det är så värt det för att få ett vettigt liv. Oavsett att ni pratat om det innan så måste du väl förstå att han antagligen inte menade här och nu...? Och även om han kanske trodde det så självklart var han inte redo för det på riktigt.
    Han sa att han är glad och han ville följa med till barnmorskan så helt oönskat tror jag inte det är men jag tror att han är rädd.
  • Anonym (Anonym)
    Lynx123 skrev 2025-02-10 20:47:38 följande:

Du kan fortfarande få en lycklig familj med din stora kärlek. Men först måste du göra dig av med den här snubben - annars har du typ kört resten av ditt liv!

Ja. Många tar så lätt på det här med abort men det är inget jag vill göra. Jag har stöd från min mamma och vänner så helt ensam är jag inte. Folk kanske tycker att det är egoistiskt om barnet inte har en traditionell kärnfamilj men ensamstående som åker till Danmark då? Eller de som blir lämnade när barnet är nyfött. Livet blir ju inte alltid som man tänkt sig. Jag är ingen egoist. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Grodan) skrev 2025-02-10 20:57:32 följande:

Tycker absolut inte att du är egoistisk för att du vill behålla barnet. Abort är inget man gör så lätt som en plätt, och man ska inte behöva göra det om man själv inte vill det. Klart du ska behålla barnet om det är vad du vill. Men för att ge både dig och barnet så bra förutsättningar som möjligt, så ska du nog kanske lämna killen. Men förstår att det inte heller är jättelätt gjort.. Men snälla tänk på barnets bästa iallafall. Ibland är det svårt att göra saker för sin egen skull, så gör det för barnets åtminstone ^^ ♡

Tack. Nej, det är ju vanligt att folk går in i en djup depression efter abort. Men för livet. Det går emot mina andlinga principer. 

Barnet var inte en olyckshändelse utan något vi båda två ville men han fick väl kalla fötter och det kan ju en man få när barnet är fött också. Det finns ju inga garantier i livet. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Jo) skrev 2025-02-10 21:17:27 följande:

Märkligt att helt plötsligt ändra sig så. Ta hand om dig.

Märkligt men inte helt ovanligt har jag förstått. Jag har läst och hört om män som tycker att graviditeten är ganska jobbig och äcklig. 😔
    Tack. 
  • Anonym (Anonym)
    Lynx123 skrev 2025-02-10 21:19:32 följande:
    Självklart gör du som du vill med din graviditet men du förstår väl att det här inte är din livspartner? Att medvetet skaffa barn med någon efter bara några månader är hur oansvarigt som helst, men låt åtminstone inte snubben förstöra resten av ditt liv.
    Ja, jag börjar förstå det. Nej, du har rätt, det tänker jag inte låta honom göra. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (12345) skrev 2025-02-11 04:27:04 följande:

Hur menar du med "bli behandlad som skit"? Vad gör han som är ego?
    Bara för att han inte är kärleksfull? 
    Ni har varit tillsammans så kort tid. Kan det vara en fas bara eller osäkerhet inför att bli pappa?
    Hade ni båda verkligen varit med på att skaffa barn så snart i relationen eller har ert prat om det mest handlat om framtidsdrömmar?
    Ber om ursäkt att det blev många frågor.
    Det kan vara skrämmande stt bli pappa. Tycker att du ska prata med honom ordentligt och se vad han säger. Vet att ens om att du tycker att han blivit förändrad?

Jag tycker att han dragit sig undan och inte riktigt bryr sig när jag berättat om diverse symtom. Han sa bara att det blir ändå bara värre senare och tar det inte riktigt på allvar om jag säger att jag är ledsen (hormonell) el har fysiska symtom. Är det normalt?

Ja, det kan det nog vara. Vi båda har verkligen velat det. 

Jag har försökt men han svarar inte när jag frågar rakt ut om han känner sig rädd eller nervös. Jag har försökt förklsra att en man inte måste vara tuff och hård jämt som han verkar tro.  

• Anonym (Anonym)
    Dexter dot com skrev 2025-02-11 06:03:13 följande:
    Har han sagt det nu när han vet att du är gravid ? Man kan tro en hel del innan verkligheten kommer i fatt och man ska ha barn ihop med någon man träffat väldigt kort tid och faktiskt inte alls känner.
    Ja, han sa det efter beskedet,
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Hk) skrev 2025-02-11 09:32:19 följande:
    Jag blev hotad och pressad till abort mot min vilja och fick ptsd, ångest och svår depression med självmordstankar och flera självmordsförsök som följd. I flera år drev jag bara runt (klarade inte av vare sig utbildning eller jobb), började plötsligt gråta i offentliga miljöer så pass att främlingar kom fram och undrade och försökte trösta. 10 år senare är depressionen fortfarande kvar och jag tänker på det dagligen och kan inte prata eller tanka på det eller ens läsa om något relaterat till abort utan att börja gråta och få hjärtklappningar. Jag tycker du ska ta och hålla din stora käft om saker du inte vet något om. Psykisk ohälsa är vanligt efter abort och det finns kvinnor som tagit livet av sig själva efteråt.
    Tack så mycket för att du vågar dela med dig av något så privat och känsligt. Ja, det gör mig ledsen när folk ens nämner abort när jag inte själv uttryckligen bett om ett sådant råd. Det känns faktiskt som ett påhopp. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Enkelt) skrev 2025-02-11 09:54:43 följande:
    Ja, det är helt normalt. Du går omkring i dina hormondimma och han är precis som vanligt. Du behöver inte lägga dina förväntningar på honom, självklart är det inte samma för honom som för dig. Han delar inte din oro, dina symptom eller någonting annat. Han har säkert fullt upp med att processa sin egen del just nu. Och det kan nog vara väldigt uttråkande att höra om symptom stup i kvarten. Det spelar ingen roll vad man pratar om, men om man tar upp samma sak var och varannan dag så blir det självklart tjatigt. Och han kanske inte alls är varken rädd eller nervös just nu. Låt honom komma fram till sina egna tankar utan att lägga ord i hans mun.

Okej. Tack för ditt inlägg. Det kan vara så. Han lever på som vanligt och jag uppfattas som tjatig när jag pratar om halsbränna, illamående, trötthet m.m. Hade kanske för stora förväntningar, att han skulle va nån slags ängel och stötta mig dygnet runt. Hormonerna spelar mig ett spratt. Han är inte direkt elak och han vill ha en hälsosam familj och säkert bo ihop på sikt, just nu går det bara inte av vissa orsaker. Jag känner bara att han är lite mindre gullig än han varit innan och inte jätteintresserad av allt som har med graviditeten att göra men han vill gå med på kontroller på familjecentralen. Det är ju inte alla män som vill? 

När jag frågade om han är glad över detta så sa han ju ja. 

Kanske jag som är överdramatisk bara. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Ultimatum) skrev 2025-02-11 10:21:31 följande:

Ställ ett ultimatum. Att vill han vara en del av ditt liv och erat barn. Får han bestämma sig.

Annars skulle jag bryta upp. Föda och ta hand om barnet själv. Det där blir ju ingen vidare miljö för dig under graviditeten heller.  Kanske du kan få stöd av familj och vänner. 

Ja alltså han har sagt att han alltid kommer vara en del av sina kommande barns liv och att han vill följa med till bvc. Jag har bara känt mig som ett hormonellt vrak med alla känslor och velat ha lite extra kärlek men han kanske tycker det är jobbigt att handskas med. Vet inte om en barnmorska kan va till stöd i dessa lägen. 
Svar på tråden Gravid men olycklig i relationen