• Rumpetrollet

BIM Mars 2025

Min mens kom igår kväll så lägger in mig också. 

Har ett barn sedan tidigare, efter det ett MA i v 13 höst -23 och ett MA i v 13 vår -24. Det här blir 11:e försöket sedan dess. Önskar så gärna att få ett syskon till vårat barn.

BIM
    7/3 Elisand
    9/3 Rumpetrollet

• Rumpetrollet
    Anonym (Tingeling) skrev 2025-02-11 06:38:58 följande:

Hej! 

Följer med från februaritråden 😃 Jag har tre tonåringar sedan tidigare, vi önskar nu få vårat första gemensamma barn vilket även skulle göra sambon till pappa för första gången ❤️ 

Det här blir vårat andra riktiga försök med än-tester och tempning, har dock varit utan preventivmedel sedan dec -24 men inte följt äl. Jag har relativt kort cykel på 23-24 dagar där senast lutealfasen endast var på 10 dagar 😬

När börjar ni testa äl efter mensen? 

Lycka till och hoppas att detta är våran månad 🍀🥰✨

BIM
    3/3 Tingeling
    7/3 Elisand
    9/3 Rumpetrollet

Jag brukar börja testa dag 11/12 ca då min ägglossning brukar komma rätt regelbundet runt dag 14-16. 
  • Rumpetrollet
    Anonym (Tingeling) skrev 2025-02-11 13:01:37 följande:

Elisand- Jag tänker lite samma, kommer börja testa idag för att inte missa. Haft RFSUs äl-test samt cb-lila (tog dock slut innan jag fick fast gubbe) innan men nu har jag beställt hem testlagrets för att se om det blir tydligare (hänger nog även på att jag förstått mer att man behöver testa tätare med 🤪). Förra månaden fick jag en stegring men inte positivt ungefär när jag tänkte att äl skulle komma men sen dalade den av. Testade på skoj några dagar senare när jag kände mer symtom och då var det starkare streck som sen ökade på under kvällen, när jag testade dagen efter var det lite starkare men missade att testa på kvällen och sen var det svagare igen dagen därpå. Tänker att jag ska testa tills det blir helt positivt denna månad med start redan nu 😁 

Rumpetrollet - Skönt att ni har hittat rätt kring när äl sker ✨ Vilka tester har du? 

En fundering: man läser ofta i trådar att par försöker pricka in varannan dag kring äl, vi har ett rikt samliv så den biten är inga bekymmer. Men är det negativt att ha sex för ofta, tänker om kvaliteten på simmarna blir sämre? 🤔

Verkar vara flera här inne som får fler än en stegring. Har aldrig ens tänkt på att man skulle fortsätta testa efter en första stegring? 
    Just nu har jag testlagret. Innan har jag kört med liknande tester från billiga-tester.se. Verkar vara likvärdigt. 

Vad jag har förstått det som så är varannan dag tillräckligt, men att det inte finns någon nackdel att ligga oftare än så. Vi brukar försöka få till varannan dagarna innan beräknad och så varje dag ett par dagar när jag fått bekräftat med äl-test. 
  • Rumpetrollet
    Zozoi skrev 2025-03-05 07:37:38 följande:

Alla ni som har BIM runt 13-14 som mig, när tänker ni börja testa? 🥰

Jag har BIM den 9:e och tänker testa på lördag eller söndag, alltså BIM eller BIM-1. Jag har tidigare väntat på mens, men tycker att den eller de dagarna bara blir en utdragen plåga i att känna efter och springa på toa och se om det dykt upp nåt hela tiden. Jag vill däremot vänta med att testa till nära BIM för att vara relativt säker på svaret jag får, så jag slipper att vara i den här hopp/förtvivlan-karusellen så länge.
  • Rumpetrollet

Tog precis ett negativt test på BIM-1. Jag blir så ledsen för det känns så tröstlöst. Kommer det någonsin att gå? 
    Börjar närma oss 2-års strecket i hur länge vi har försökt få ett syskon till våran son. Har haft 2 MA det första året, men nu snart ett år med blanka tester. Finns det nåt hopp? 
    Vi är båda 34 år. 

• Rumpetrollet
    Juli1990 skrev 2025-03-08 10:43:42 följande:
    Åh jag lider och känner så med dig ❤️. Hur gammal är er son? Vår dotter fyller 3 år i maj och jag fick först ett missfall i december 23 och sen ett ma I september 24. Försökt sen skrapning i november men inget händer.. blir så ledsen och stressad. Har ni funderat på att söka privat och göra ivf? vi båda fyller 35 i vår/sommar! 
    Han har nyss fyllt 3. Förstår det, är en jäkla pers det här med att försöka och försöka. 
    Vi kommer få göra en fertilitetsutredning via regionen i maj om inget hänt då och sen har vi pratat om att sätta nån form av tidsgräns på hur länge till vi ska försöka innan vi överväger ivf. Men tror inte vi kommer palla mer än max ett år till. Det tär på en en del när det känns som att man aldrig kommer närmare. 
  • Rumpetrollet
    Juli1990 skrev 2025-03-09 19:39:07 följande:
    Skönt att ni får en utredning, då gör man ju något i rätt riktning! låter bra att sätta en gräns. överväger också att fundera i dom banorna men kommer nog inte orka ett år till alltså :(. 
    Ja, men det känns skönt. Även om jag inte tror att den kommer visa nåt. 
    Nej, men kan förstå det också. Vet inte om vi kommer orka så länge heller. Tänker att man får väga vad fortsatta försök gör med psyke och relation kontra kostnad och annat som kommer med ivf. Men kan ju lätt vara värt pengarna om man kommer därifrån med både barn och psyket i behåll. 
  • Rumpetrollet
    Juli1990 skrev 2025-03-10 06:29:39 följande:

Jag förstår. Hur gjorde ni för att få en fertilitetsutredning? 

Företår det! Man får ju verkligen väga in kostnad och hur relationen mår samt psyke. Inte lätt detta :(. 

Vi har inte en inbokad utredning än, men har kollat av riktlinjerna med dem och när det gått ett år sedan senast jag var gravid så får man göra utredning via dem, så då bara ringer man dit och bokar (säkert lite väntetid på det också). Sen får man ju inte ivf om man vill gå vidare med det, utan då måste man ju gå privat.
  • Rumpetrollet
    Juli1990 skrev 2025-03-11 09:32:07 följande:

Jag förstår! Vilken region bor du i? 

Jag kontaktade precis en privat klinik nu för att se hur väntetiderna ser ut etc, fick bra bemötande. Får se om vi går vidare med utredning där igenom. 

Kalmar. Skönt, bemötandet är ju viktigt. Och själva utredningen tror jag väl är överkomlig även när man går privat. 
Svar på tråden BIM Mars 2025