Inlägg från: Anonym (Ardna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ardna)

BIM Mars 2025

Jennifur skrev 2025-02-11 09:28:17 följande:

Hejsan,

Fick äntligen ÄL i januari efter ha förlorat bebis i oktober, har mens nu och verkar som jag får en ny ÄL i nästa vecka. Tänkte inte mäta temp eller så utan bara köra på lite som vi känner för och hoppas på att mensen håller sig borta ett bra tag Oskyldig

BIM
    3/3 Tingeling
    7/3 Elisand
    8/3 Jennifur
    9/3 Rumpetrollet

Beklagar, önskar ingen skulle behöva uppleva det ❤️ Hoppas extra för er skull 🙏
  • Anonym (Ardna)
    Anonym (Tingeling) skrev 2025-02-11 13:01:37 följande:

Elisand- Jag tänker lite samma, kommer börja testa idag för att inte missa. Haft RFSUs äl-test samt cb-lila (tog dock slut innan jag fick fast gubbe) innan men nu har jag beställt hem testlagrets för att se om det blir tydligare (hänger nog även på att jag förstått mer att man behöver testa tätare med 🤪). Förra månaden fick jag en stegring men inte positivt ungefär när jag tänkte att äl skulle komma men sen dalade den av. Testade på skoj några dagar senare när jag kände mer symtom och då var det starkare streck som sen ökade på under kvällen, när jag testade dagen efter var det lite starkare men missade att testa på kvällen och sen var det svagare igen dagen därpå. Tänker att jag ska testa tills det blir helt positivt denna månad med start redan nu 😁 

Rumpetrollet - Skönt att ni har hittat rätt kring när äl sker ✨ Vilka tester har du? 

En fundering: man läser ofta i trådar att par försöker pricka in varannan dag kring äl, vi har ett rikt samliv så den biten är inga bekymmer. Men är det negativt att ha sex för ofta, tänker om kvaliteten på simmarna blir sämre? 🤔

Hur ofta som är optimalt är inviduellt, berorende på spermieernas mängd och kvalitet. Men oftare än en gång om dagen så ökar man inte mängden spermier som kan nå ägget då det inte hinner fyllas på fullt mellan. 

Det är bra att mannen får utlösning regelbundet även innan det är dags, så ingen toppen idé att bara ligga vid äl. 😅 

Vi låg varje dag över äl och varannan dag mellan mens och äl och fritt efter äl (dock alltid avbrutet innan och efter äl) i ett år innan vi körde varannan dag vid ägglossning och fick ➕🥹

Nu beror vår samvaro helt på hur bebis sover 😅 

• Anonym (Ardna)

Jag hänger på och hejar på er 😍 

Fick äntligen bebis förra året efter två års försök och vi vill gärna ha ett syskon men har inte koll på min cykel än. Fick en mini mens i januari och hoppas väl fortfarande lite på ägglossning i februari även om hoppet börjar sina. Hoppas på att antingen hitta en ägglossning eller få ordentlig mens i februari eller mars, så vi kan komma igång med syskonförsök. Har precis slutat amma och väntar på provsvar hur mitt prolaktin ligger. 

Testar med äl stickor var och varannan dag, men hittills ingen stegring. 

• Anonym (Ardna)
    Elisand skrev 2025-02-14 15:08:05 följande:

Mensen äntligen slut och jag känner att jag kunnat ladda om med lite tillförsikt efter all besvikelse som blev denna gång. Väntar på paket med bl.a. ägglossningstest som borde komma vilken dag som helst. 

Ska bli spännande att testa med det! Om inte annat för att faktiskt få se ett positivt test någon gång ;) 

Jag har sett att vissa har satt in bild på sina tester i en app, gör ni också det?

Det är faktiskt roligt att testa för ägglossning 😂 hoppas du får se plus på både dem och gravtest 🤞

premom appen är toppen att läsa av och jämföra test! 

Jag la in där för första barnet och gick att se ett mönster hur lh ökade för mig, testade över två år. Nu har jag testat nästan varje dag sen jul utan ökning, men förstått att det kan vara lite knas innan cykeln är igång efter förlossning. 

• Anonym (Ardna)
    AngieF skrev 2025-02-14 16:34:42 följande:
    Ja det har varit fruktansvärt att få upp hoppet och sedan raseras gång på gång.. Efter mitt första MA var jag bara superglad att få ett till plus för det hade tagit sån tid, längre tid än vanligt att få mens efteråt och bm ville att vi skulle ha en mens emellan. Gick från slutet av oktober till början av januari och bara ville vara gravid igen. Men nu efter andra missfallet känns tanken på att blir gravid nästan lika illa som tanken på att INTE bli gravid.. 
    Vi ska ge det några månader till sen vet jag faktiskt inte om jag kommer vilja fortsätta försöka. Dels pga min ålder men även att det tar upp sån stor del av tankeverksamheten.. Men hoppas ändå att det ska bli något innan vi behöver börja ta såna beslut!

Beklagar ditt pågående MA, vet verkligen hur hemskt det är❤️❤️
    Hoppas det går hela vägen nästa gång ❤️ 
    Har ni barn sen innan? Är man över 35 får man hjälp med ivf ganska snabbt ❤️
  • Anonym (Ardna)
    Anonym (Universitetsbebis) skrev 2025-02-16 15:03:38 följande:
    Hej gänget! Hoppar in här från tidigare trådar. Trodde en till BIM skulle hinna komma i feb, men ÄL var flera dagar senare än beräknat. Gissar att jag får positivt ÄL-test idag när jag testar i em. Tempen dippade som den brukar dagen innan ÄL så jag gissar på att ÄL kommer i morgon. Håller tummarna för den här gången.

Känns jobbigt att vi snart går över 6 månader av försök. Läste att de allra flesta blir gravida inom ett halvår... Dumt att läsa och haka upp sig, men det är lättare sagt än gjort, eller hur? Det vet ju säkert ni som också försökt ett tag. Det är inte lätt att ha hjärnan med sig alltid.

BIM
    3/3 Tingeling
    3/3 Anonym (Universitetsbebis)
    7/3 Elisand
    8/3 Jennifur
    9/3 Rumpetrollet
    13/3 Juli1990
    13/3 Zozoi
    14/3 AngieF 
    Många blir gravida inom sex månader men tror ändå snittet är sju. Ge inte upp ❤️ vårt första barn kom till efter  ett års försök efter ett ma som också det tog ett år att bli gravid med. Och det var värt var enda månads av väntan och negativa test, till och med missfallet 🙏
    Vi gjorde utredningar under tiden som inte visade någon orsak, en del barn tar bara längre tid ❤️

Men såklart förstår jag att du blir besviken och orolig när ni fortfarande väntar, hoppas er väntan snart är slut och du får ➕🍀
  • Anonym (Ardna)
    Anonym (Azil) skrev 2025-02-17 09:25:27 följande:

Hej!

Jag skulle behöva lite hjälp. Jag använder för första gången Easy@home ÄL-tester denna månad, tidigare har jag använt Clearblue men hade bara tre tester kvar därifrån. 

idag är CD 15, jag tog ett clearblue eftersom jag brukar få positivt svar på CD 14-15 och fick då fast smiley. Men varför får jag så lågt på Easy@home?? Det kan väl ändå inte vara min peak, när jag till och med hade högre CD 9? 

Jag använde cb ett tag för första barnet och då kunde jag också få smile när andra tester inte riktigt var positivt än, men oftast blev de positiva senare. Upplevde att cb är mycket känsligare och kanske för tidiga. 
    Ligg på och fortsät testa med e@h 🤞🍀🙏
  • Anonym (Ardna)
    MissSE skrev 2025-02-17 10:01:27 följande:

Hej på er

Jag och min sambo försöker få vårt första gemensamma barn, vi har båda barn på varsitt håll sedan tidigare. Jag fyller snart 38 och han är 40 så vi förstår att det kan ta tid och bli svårt att bli gravida, om det ens kommer att ske. Och även fast jag vet det så är det lika ledsamt när mensen kommer varje månad. Detta blir vårt 5:e försök och BIM är beräknad till 8/3.

Jag använder ÄL-tester, just nu från testlagret och registrerar dom i Premom. Tycker precis som någon skrev tidigare att det är rätt roligt och så har man något att sysselsätta sig med Skrattande

Vi var i kontakt med vården häromdagen för att fråga när vi skulle kunna få en utredning iom att jag är över 35. Men vi behöver fortsätta och testa i minst ett år. 

Men va?! Trodde när man var över 35 så räckte det med sex månaders försök innan utredning men att man kanske fick vänta ett år innan man fick ivf hjälp och så. 

Vi blev också nekade utredning till en början när vi försökte med första då vi hade blivit gravida som slutade i ma. Men då skulle det ha gått ett år sen missfallet. Sen omkring 7 månader skrev min läkare en remiss för fertilitetsutredning pga av min psykiska hälsa. Han förstod att ovissheten gjorde att jag inte mådde bra. Men också eftersom min mens typ försvann efter en operation av äggstocken. Vi gjorde även en privat innan det där min mans spermier osv kollades, så det är ett alternativ om man vill ha koll på läget tidigare. 

Hoppas dock att ni får ➕ i mars 🤞

• Anonym (Ardna)
    Anonym (Azil) skrev 2025-02-17 11:10:48 följande:

Åh, vad jobbigt! För mig har cb alltid stämt, efter fast smile har jag haft en tempökning dagen därpå. Med e@a blir det väl då svårt att veta när ens fertila fönster är, eftersom jag hade samma nivåer på CD 9 som idag. Eller tänker jag fel?

premom har dock hållt fast vid att mitt fertila fönster började för ett par dagar sedan/ÄL imorgon, men att det KAN vara försenat då jag haft låga LH-nivåer. ahhh vad svårt detta är! 

Det kan nog vara lite inviduellt när man får första positiva tills ägglossning sker, men om du tempar så får du ju svar 😊
    Fortsätt se om inte e@h också ger positivt inom kort ➕🍀

Jag tror kanske jag håller på att få min första ägglossning efter förlossningen 🥹 🙏 Premom har läst av dagen starkaste som 1.01, ska ta något mer i eftermiddag och fortsätter imorgon för att se när peaken är. Hoppas så att det kommer resultera i en ägglossning och min lutealfas får en ok längd 🙏
  • Anonym (Ardna)
    Anonym (Tingeling) skrev 2025-02-17 14:40:51 följande:
    Hej! 

Min äl kanske blir lite senare denna månad med, då kom den 4 dagar efter beräknad äl. Nu är det enligt Premom och min klocka beräknad äl idag men testerna är låga (bifogar bild). Är på cd 11/24 och fick förra månaden lutealfas på 9 dagar. Hade temphöjning igår men lägre idag igen?!

Är lite fundersam kring det här med äl-sektet, upplever inte att det kommit igång helt som vanligt denna månad 🤔 Någon som är kunnig på HUR viktigt det är samt om det räcker att det kommer till själva äl? 

Tack på förhand och lycka till allihopa 🥰

Det kommer kanske fertila flytningar snart om du brukar märka av dem. Jag upplevde aldrig märkbara förändringar i flytningarna när vi försökte förra gången men var oss fertilitetsläkare i samband med en ägglossning som i samband med ultraljudsundersökningen sa att jag hade väldigt bra flytningar, trots att jag aldrig märkte någon ökning i flytningar. 
    Hoppas äl kommer snart för dig! Är ändå bra att den inte kommer för tidigt i cykeln så att slemhinnan hinner byggas upp för ett ägg att boa in sig i och att ägget hinner mogna till ordentligt 😊🥰
Svar på tråden BIM Mars 2025