• Josiek6

BIM Mars 2025

Jag hoppar också in i denna tråden. 

fick mens idag och känner mig så deppig. Jag är snart 38 år och min sambo snart 48. i april har vi försökt i två år och har haft två missfall. Det senaste i juni förra året. 

vi kanske kommer att få hjälp med ivf men det är ju inget som garanterar att man inte kommer få missfall igen. Det måste gå ett år från senaste missfallet säger vården. De har inte hittat något fel på någon av oss men varför blir det ingenting? Jag känner sådan hopplöshet. Jag har börjat snusa igen och undrar, hur mycket tror ni det påverkar att kunna bli gravid? Jag vet att jag borde sluta men det är så jäkla svårt. Självklart skulle jag sluta direkt om jag blir gravid. 

Usch, tänk om jag aldrig kommer att få ett barn 😩

• Josiek6
    Siripiri skrev 2025-02-21 18:36:18 följande:

Beklagar missfallen♥️ I vilken vecka var dem?
    Tycker det är konstigt att ni inte för hjälp med IVF direkt i din ålder även om ni lyckats bli gravida.. 

Som andra säger skulle jag sluta snusa om jag var du ♥️ min sambo fick sluta snusa så fort vi började försöka. Han använder Velo Zero, ett tips! 

Hur är det med tillskott? tar du några?😊

Tack ❤️
    jag tycker också det är konstigt att vi inte får hjälp direkt. Vi har gått där ett år och gjort alla möjliga tester och utredningar men allt ser ut som det ska. Jag ska ha bra äggreserv för min ålder men det behöver ju inte betyda något, kvalitén är ju det som är viktiga. 

i v 6 har båda mf varit, precis på dagen när jag går in i v6, 

för två veckor sedan fick vi brev att vi kommer bli kallade inom 2 månader till reproduktionsmottagningen igen. Jag vill tro då att de ska sätta igång med ivf. Det är nämligen så att min hjärtläkare har skickat en rekommendation att jag ska få komma till snabbare pga att jag inte kan äta statiner under tiden vi försöker eller när man är gravid och ammar. (Jag har en generisk sjukdom där jag har föhöjda blodfette)

tillskott tar jag en multivitamin om dagen och sedan folsyra. 

• Josiek6
    Anonym (Ardna) skrev 2025-02-21 17:23:57 följande:
    Beklagar verkligen, missfall är tufft 😞 förhoppningsvis har ni bara haft otur och nästa gång ni får plus på stickan så blir det bebis ❤️
    Jag föll tillbaka till snuset ett tag när vi pga operation var tvungna att undvika under några månader när vi försökte med första barnet. Har aldrig varit så arg och besviken på mig själv innan eller efter, jo kanske att jag början. Kan inte låta bli att tänka att vi kanske sluppit vårt missfall och inte behövt två år av försök om jag aldrig använt nikotin. Skulle verkligen råda dig att sluta idag. Nikotinet försämrar blodtillförseln både till äggstockar och livmodern och kan därmed påverka både vilka resurser äggstockarna ksn ge äggen under tiden de mognar och slemhinnan i livmodern där det ska fösta. Klart man kan bli gravid samtidigt som man använder nikotin men om det är det lilla som vill till för att det ska gå vägen är det värt att leva utan 🙏 All välmening och lycka till ❤️

Tack för bra svar! Äntligen får jag ett svar på vad det är som kan försvåra. Det enda jag får fram när jag googlar om vad det gör för skada är att det kan störa menscykeln och det svaret har inte varit nog för min beroendehjärna, min cykel är som en klocka alltid. 
    så nu fick jag mycket mer specifika förklaringar, verkligen tack! 

jag ska sluta nu, det är bestämt. Jag bestämmer mig för måndag, nu. 

• Josiek6
    Zozoi skrev 2025-02-21 14:56:14 följande:

Vill börja med att skicka en styrkekram till dig, ni har kämpat länge! Beklagar även era missfall 💔

Jag vill bara säga att jag snusar också och har funderat på exakt samma sak faktiskt, men det är riktigt svårt att sluta tycker jag. När jag blev gravid med vårt barn så slutade jag direkt såklart och det var inte alls svårt, men då hade man ju också en riktig anledning till att sluta. Tycker det är svårt nu rent mentalt att sluta för att man (kanske?) blir gravid snart. Det är säkert helt fel och jättekonstigt tankesätt men det är lite så jag känner. Du kanske förstår och känner igen dig i hur jag tänker.

Någon annan här inne som har koll på hur pass dåligt det är för chanserna att bli gravid, när man snusar? 

Vi har försökt i 1,5 år med syskon nu. Jag hoppas verkligen det är vår tur snart. Vill bara önska ert stort lycka till! 🙏

Tack ❤️ och jag förstår dig precis! Jag har också slutat tvärt så fort jag fick plus på stickan men efter varje mf blev jag så jäkla deppig att snuset kom tillbaka. 

men jag tycker det var jättebra svar vi fick där om blodtillförseln och allt runt om kring. 

jag ska sluta på måndag har jah bestämt! Ska du haka på? 

håller alla tummar för att ni snart får en lycka på stickan och det håller sig! 

• Josiek6
    Anonym (Ardna) skrev 2025-02-22 16:14:09 följande:
    Du kommer göra det galant 🥳❤️ jag har fortfarande en önskan om en snus ibland, kommer dock hålla mig från det helt och hållet under tiden vi försöker med syskon och om vi lyckas så hela tiden jag ammar. Men när jag är klar med barn och amning kommer jag låta mig köpa en dosa om jag fortfarande har ett sug. Det har varit en lugnande tanke för mig, att det kommer en dag när jag kan få en snus igen 🙈😂
    Dag 3 snusfri 🙌 förutom att jag håller på att brinna upp av irritation går det bra. 
    jag tänker så också hela tiden. Så fort jag ammat klart ska jag ge mig snus 😂 
Svar på tråden BIM Mars 2025