Inlägg från: Anonym (Tjock) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tjock)

Går inte att gå ner i vikt

Jag håller på att bli tokig! tränar minst 5 dagar i veckan, gärna 6. Varvar löpning, styrketräning och crossfit. Är 43 år. Kvinna. Loggar det jag äter. Tex förra veckan åt jag 11000 kcal, dvs ett snitt på 1563 kcal om dagen. Jag har bränt 4912 kcal i aktivitet i veckan. Det är 410 kcal om dagen. Dvs jag borde gå ner i vikt. Men ingenting. Nada! Jag ätet lite mer på helgen än i veckan men snittat över veckan ser det ut såhär. Jag håller på att bli knäpp. 68 kg till 162 cm borde inte sitta såhär hårt med min aktivitetsnivå och kaloriintag. 

vad fan ska jag göra?!?

• Svar på tråden Går inte att gå ner i vikt
  • Anonym (Tjock)
    Lynx123 skrev 2025-02-11 14:27:08 följande:

Du konsumerar helt enkelt för många kalorier. Kanske har du en lägre dagsförbränning än du tror? Det är lätt hänt.

En annan grej är det här med hur du loggar det du äter och dricker? Använder du en köksvåg eller någon app?

Och hur mycket konsumerar du på helgerna?

Jag använder köksvåg och Lifesum. Men isf ska jag ju ha en basförbränning på ca 1150 kcal - är det inte lågt? Jag undrar alltså bara. Otroligt drygt isf.. känner inte att jag äter särskilt mycket som det är. 

I lördags åt jag ca 1900 kcal men i tisdags 1200
    kcal, så på en vecka snittar jag på 1563 kcal om dagen. 

Bränner i snitt 410 kcal på träning om dagen 

• Anonym (Tjock)
    Anonym (Smal) skrev 2025-02-11 14:35:23 följande:

Då har du helt enkelt inte ett kaloriunderskott. Jag äter bara grönsaker i perioder. Du går ned om du äter nyttigt. 

Vad är nyttigt? Kaloriunderskott är inte = nyttigt. Man kan äta för mycket men maten kan trots det vara nyttig. 

jag äter nyttigt men uppenbarligen för mycket. Undrar bara hur lite man ska äta för att gå ner i vikt men inte svimma på kuppen. 🙁

• Anonym (Tjock)
    målvakten skrev 2025-02-11 15:21:32 följande:

Vad äter du?

Hur många gånger per dag? (frukost?, lunch? kvällsmat?, mellanmål?)

Vilken träning gör du? (läste vad du träna.)
    Följdfråga: gör du all typ av träning varje dag eller är det uppdelat per dag?

Hur lång tid är träningspassen?

Man kan inte bara stirra på en våg och kalorier.
    Man behöver se en helhet i det.

Äter frukost. Lunch. Middag. Ibland mellanmål innan eller efter träning beroende på storleken på middagen. 

Frukost antingen havregrynsgröt på vatten, 1 dl havregryn, 1 äpple, 0,5 dl mellanmjölk. Eller 2 ägg, 100 g fruktsallad, 1 skiva danskt rågbröd (utan pålägg).

Lunchen äts från buffé och där tar jag verkligen så rent det bara går. Försöker hitta rent protein ist för en gryta. Tycker jag försöker runda av uppåt ist för att lura mig själv till att registrera mindre kalorier. Men här kan jag inte väga eller veta exakt vad som är i maten. Ca 500 kcal. 

Middag kväll. stekt kycklingfilé, eller torsk, eller lax (Portions förpackning).  Kokt potatis till ca 250 g. Kanske 1 msk majonnäs om det finns utrymme, eller tacosås eller liknande. Ofta kål till.

mellanmål om det finns utrymme en protein shake på tyngre (1 skopa), frysta jordgubbar och vatten. 

Jag tränar inte allt varje dag. Förra veckan
    Mån: crossfit vanligt pass på 1 timme, ink uppvärmning och teknikövningar också
    Tis: löpning 5 km 
    Ons: Crossfit enligt måndag
    Tors: löpning 5 km
    Fre: Crossfit enligt måndag 
    Lör: Vila
    Söndag: Löpning 1,2 mil 

På helgen drack jag vin på lördagen. Åt även vitt bröd. Friterade även kyckling för barnen ville ha det. Men kan verkligen en enda dålig måltid på helgen sabba en hel vecka? 

• Anonym (Tjock)
    Ezmeraldah skrev 2025-02-11 15:51:53 följande:

Du kanske har gått ner ett halvt-ett kg men samlat på dig vätska och tarminnehåll så det inte syns på vågen? Vikten kan ju skilja sig åt från dag till dag. Hur många veckor har du hållit på? 

Jag har hållit på i flera veckor med maten. Med träningen i flera år. 
  • Anonym (Tjock)
    Anonym (svalten) skrev 2025-02-11 15:52:04 följande:

Frågan är ju inte hur många kalorier du äter. Utan VAD du äter. Låter som en svältdiet och kroppen sätter sig på tvären och vägrar förlora sitt fett som behövs för att överleva, du kommer i första hand förlora muskelmassa eftersom muskler är tyngre att släpa runt på för kroppen.

Läs inlägget under ditt. Där äter jag för mycket tydligen- otroliga mängder. Spridda skurar här  
  • Anonym (Tjock)
    Ezmeraldah skrev 2025-02-11 16:04:47 följande:
    Hur mycket tänker du att du borde gå ner i veckan enligt uträkningen i trådstarten? 

Du är väldigt vältränad antar jag, om du tränat fem-sex dagar i veckan i flera år och springer flera mil i veckan. Och du väger inte speciellt mycket. 

Du kanske inte måste gå ner i vikt? 
    Jag anser mig vara vältränad. Lyfter tungt och kan springa långt. Men ser inte vältränad ut pga övervikt. Hade velat gå ner 6 kg. Hade hoppats på 0,5 kg/ vecka 
  • Anonym (Tjock)
    målvakten skrev 2025-02-11 16:11:21 följande:

Jag skulle ta bort protein shake. Det behövs inte. protein får du från maten. Kyckling eller kalkon är bra för protein.
    Ris kan vara bra. det ger ett mättande känsla och även energi.

Dum fråga här men du dricker regelbundet vatten?  (ca 2 - 3 liter/dag)
    Med tanke på mängden träning.

Vart är grönsakerna?
    Funderar på om du fokuserar på protein för mycket.
    Du kör mycket kondition träning vilket inte är protein baserat.
    Skulle du styrketräna för att bygga muskler och styrka skulle jag tänka protein intag.

Funderar på vad tidigare har sagt, att om du får in för lite kalorier lagrar du maten och går upp i stället för ner.

162 lång och 68kg kan inte vara mycket övervikt här.
    Är målet med träning att gå ner i vikt eller ha en fungerande kropp?
    Se bra ut vill vi alla göra.

Ska också sägas att viktnedgång och styrketräning tar tid innan man börjar se något resultat.
    hur länge har du hållit på?

Där är grönsaker också men orkade inte skriva eftersom det skiljer sig från dag till dag. Men varje lunch och middag har också grönsaker. vatten dricks och jag tror absolut det blir minst 2 l per dag. 

huvudfokus med träningen är att bli starkare och mer uthållig. Jag skulle inte ändra träningsform för att bli smalare. Men självklart hade jag önskat att all min träning också gav synliga resultat. 68 kg till 162 cm ger tyvärr ett BMI som indikerar på övervikt  

Jag har sprungit sedan 2020 och kört styrka sedan 2021, så det har hunnit bli några år. Vikten som jag har nu har kommit krypande senaste året. Innan dess var jag nere på 64 kg och höll mig där med likvärdig kost, fast lite mindre strikt. Har även ökat träningsmängden senaste månaden. Känner mig starkare men inte smalare trots mer träning och mindre kalorier. 

• Anonym (Tjock)
    Anonym (Maria) skrev 2025-02-11 16:09:41 följande:
    www.calculator.net/tdee-calculator.html

Räkna på det lägsta energibehovet "sedentary" och gå efter det. 
    Då landar jag på 1483. ska jag äta det då eller dra av ytterligare 500 kcal för viktminskning?
  • Anonym (Tjock)
    Anonym (Öm) skrev 2025-02-11 17:47:42 följande:

Chilla! 
    Lägg ner! 

Tänker jag, kvinna i samma ålder och med högre vikt.

Herregud orka räkna kalorier mm.
    Lägg din tid och energi på något annat viktigare och roligare! 
    Din vikt är normal och du är ganska vältränad och om du mår bra - gott så! 

Fast nu vill jag ju inte chilla?
  • Anonym (Tjock)

Lägger in en bild från idag så vet ni ungefär startläge
    Försöker svara på flera i detta inlägget
    Rörelsekalorier äter jag inte upp. Jag använder min i Watch för att mäta dessa. Men eftersom jag inte äter dem så bryr jag mig inte om det är exakt. Hur som helst så vet jag ju att jag bränt något. 

om inte något är helt fel på mig borde jag ju därmed gå ner om jag äter ca 1500 kcal om dagen. Det är där jag ligger. Idag har jag ätit 1450, är så hungrig. Känner att livet blir helt outhärdligt om jag äter mindre. Men hoppas på utslag på vågen imorgon 🤞🏻

ni som tycker jag äter hur mycket som helst tror jag inte rör på sig så mycket. Testa att cykla till jobbet några km, gå ca 5 km i ren transport, och gå sen på en timmes crossfit. Återkom sen om det suger i magtrakten? 

• Anonym (Tjock)

Lägger in en bild från idag så vet ni ungefär startläge
    Försöker svara på flera i detta inlägget
    Rörelsekalorier äter jag inte upp. Jag använder min i Watch för att mäta dessa. Men eftersom jag inte äter dem så bryr jag mig inte om det är exakt. Hur som helst så vet jag ju att jag bränt något. 

om inte något är helt fel på mig borde jag ju därmed gå ner om jag äter ca 1500 kcal om dagen. Det är där jag ligger. Idag har jag ätit 1450, är så hungrig. Känner att livet blir helt outhärdligt om jag äter mindre. Men hoppas på utslag på vågen imorgon 🤞🏻

ni som tycker jag äter hur mycket som helst tror jag inte rör på sig så mycket. Testa att cykla till jobbet några km, gå ca 5 km i ren transport, och gå sen på en timmes crossfit. Återkom sen om det suger i magtrakten? 

• Anonym (Tjock)
    Anonym (Nn) skrev 2025-02-12 07:49:32 följande:

Tycker du är superduktig!! 

Jag misstänker att du går upp i muskelmassa, i längden är det bra att stärka kroppen så tycker du ska ha tålamod. 

Jag gick ner 8 kg på 3 veckor då jag skulle vägas in för att få en operation beviljad. Jag körde lifesum och åt ca j1000 kalorier per dag och träningen var endast löpning, ville inte ha muskler. Sista dagarna bytte jag vissa måltider mot nutrilettsoppor Och sista dagen innan åt jag ca 200 kalorier och drack inget vatten efter 15. Gick ner från 77-69 kg, dock var det verkligen hemskt att äta så lite, hade inte mkt energi till nått och på slutet googlade jag efter hur lång tid självsvält blev farligt. 

Detta slutade jag med när operationen blev beviljad så målet var nått.

Det låter helt förfärligt! Men härligt att du klarade det. fullt så hängiven är jag inte. Jag väger lite mycket om man ser till BMI men har inga direkt a fettdepåer även om fettprocenten kunde vara lite lägre. 
  • Anonym (Tjock)
    Anonym (S) skrev 2025-02-11 22:46:59 följande:
    Det är därför du ska dra ner på träningen. Jag går upp i vikt när jag tränar mer och ner i vikt när jag tränar mindre. Det är inte bara muskler utan man äter mer för att man blir mer hungrig. Det är lätt hänt att man äter fler kalorier än vad man gör av med när man tränar. Det tar tid att springa, träna med mera men det tar bara några minuter att äta samma mängd kalorier eller mer.
    Jag förstår poängen. Håller med att det är lättare att äta mindre om man är mer inaktiv. Det går bara emot mina egna principer. Att vara smalare men ohälsosammare genom att ha sämre kondis, mindre muskler.
    Jag måste hitta ett sätt där jag kan fortsätta träna men trots det hålla aptiten i schack. Förmodligen äter jag mer än jag tror speciellt på helgen.
  • Anonym (Tjock)
    Anonym (kör keto och HIIT) skrev 2025-02-12 12:38:01 följande:

Kapa kolhydraterna och kör keto ett tag. Sluta drick alkohol helt om du gör det. Kolla så du inte räknar fel på kalorierna eller får i dig kalorier från nån källa du inte tänkt på.

Se över träningen och kanske dra ner lite på den, tänk på att det ska vara hållbart över tid också så du inte tröttnar efter några veckor. Läs på om HIIT och testa det under en tid, det är effektivare för viktminskning än vanlig cardio.

Jag har tränat såhär i några år så tror inte jag tröttnar jag tycker min träning är kul som det är så inga önskemål att ändra på den. 

men ska bli mer strikt med maten och verkligen inte slarva alls. Frustrationen är väl bara att jag aldrig tränat såhär mycket eller brytt mig såhär mycket om maten med så lite resultat i spegeln?.

• Anonym (Tjock)
    Anonym (kör keto och HIIT) skrev 2025-02-12 15:52:14 följande:
    Härligt att höra att du har en träningsrutin som funkar långsiktigt! Jag antog felaktigt att det var något du börjat med nu från noll och inget och då lät det som rätt mycket. Förlåt för det. :)

Då är det kosten du behöver fokusera på. Kanske har du hamnat på en viktplatå? Då kan det hjälpa att lägga om kosten för att få skakat om metabolismen. Kan varmt rekommendera att prova keto en tid, sen när du känner att kroppen svarar och viktminskningen kommit igång igen så kan du addera carbs igen och se var du och kroppen trivs nånstans.

Keto har också fördelen att man tappar mycket vikt i början när kroppen släpper ifrån sig vatten som glykogenet binder upp. Det gör ju ingen skillnad på själva fettet (som du ju egentligen vill åt) att tappa vätskevikt men det kan sporra psykologiskt till att fortsätta.
    Jag har gått upp 4 kg det senaste året utan att egentligen göra något annorlunda. Brutalt irriterande. Dock haft en längre tid av skada så inte kunnat springa lika mycket. ser man till rena kalorier så är det svårt att hitta annan träning man kan hålla på med så länge- dvs över en timme och bränna lika många kalorier. Så kanske det är bristen på långa löprundor som gjort att jag gått upp. Dock tränat annat. Maten lika. 
  • Anonym (Tjock)
    Anonym (S) skrev 2025-02-12 21:13:02 följande:
    Det beror ju lite på vilken typ av träning man håller på med. Om man vill slimma kroppen är det kanske bättre med raska promenader och pilates. Man kan träna så man får långa muskler. Tränar med däremot lite tyngre träning så blir man mer bastant i kroppen. Det är en smaksak både vad man tycker om att träna och vilket resultat man vill ha. Man måste inte hålla på med tung träning många timmar i veckan för att vara hälsosam. Jag kör lätt konditionsträning ca 45 min per dag och mjuka övningar för muskler och leder ca 15 minuter 5 ggr i veckan och det räcker gott och väl för en hälsosam kropp. Jag blir inte så hungrig av den träningen heller.

Det är säkert sant. Och där få jag nog lägga handen på hjärtat och säga att jag vill kunna lyfta tungt. Jag vill gärna vara en av de starkaste tjejerna på crossfit passet. Jag vill  trycka på och hålla uppe pulsen på nära max under konditionspasset. Känslan av att ge järnet så så grym. Känslan efter träningen är typ den bästa. 

så raska promenader lite pilates låter tyvärr som döden  

om jag måste välja på att gå ner 6 kg genom att avstå träning och med det  förlora styrka och kondis så väljer jag nog att ha den vikten jag har  

varför jag startar tråden är för att jag kan inte helt acceptera att min träning skulle vara boven i dramat. Aptiten däremot, absolut.  Det är där jag måste punktmarkera mig själv. 

• Anonym (Tjock)
    burleskburkläsk skrev 2025-02-12 22:03:48 följande:

Vikt är skitsamma så länge man inte är en stor koloss.

Hur sitter kläderna, sitter de slappare än förut eller är det samma som före träning?

När jag tog tag i träning på allvar det första riktiga klivet jag tog var att sluta stressräkna kalorier och vågen slängde jag.

Jag vet en man som vägde sig kanske 10+ ggr om dagen och han var så frustrerad, ena gången undrade han hur han kunde gått upp så mycket på 30 minuter...jag påpekade att han stod på vågen och hade ett glas mjölk i ena handen.

Jag har tränat mycket i flera år. Störst skillnad märktes för 5 år sedan när jag satte igång, då bara med löpning. Sen gick jag över till även styrketräning. Jag har gått  upp 4 kg senaste året. Har inte ändrat något mer än att sprungit mindre och gymmat mer pga skada. Kläderna sitter sämre Pga högre fettprocent. Nu vill jag bli av med dem men trots att löpningen är tillbaks och maten är densamma så händer inget. drygt 
  • Anonym (Tjock)
    Anonym (Nemo) skrev 2025-02-13 13:15:00 följande:
    Vet du att du har högre fettprocent - dvs har du faktiskt fått det kollat? (och då menar jag ingen sån låssaskoll som man kan göra själv genom att mäta olika delar av kroppen, som är totalt opålitlig).
    Jag vet inte men jag känner det på kläderna. Jag har också fotat mig själv när jag vägde 4 kg mindre och jag ser en klar skillnad. Jag går upp ganska jämt över hela kroppen så det är inte så att magen blir specifikt större utan det är mer att hela kroppen blir lite mindre definierad.  Tycker det är snyggare när man kan se musklerna mer. 
  • Anonym (Tjock)

Anonym (Tjock) skrev 2025-02-13 13:55:49 följande:
    Jag vet inte men jag känner det på kläderna. Jag har också fotat mig själv när jag vägde 4 kg mindre och jag ser en klar skillnad. Jag går upp ganska jämt över hela kroppen så det är inte så att magen blir specifikt större utan det är mer att hela kroppen blir lite mindre definierad.  Tycker det är snyggare när man kan se musklerna mer. 

För att visa vad jag menar så såg jag ut såhär 4 kg lättare För ca 1 år sedan. Jag har fortfarande ett BMi här som bara ligger strax under övervikt men jag anser mig inte på något vis vara överviktig här.

detta är inte bara svar på ditt inlägg utan men generellt. jag stirrar inte bara på vågen men vill gärna gå ner dessa 4 kg - 6 kg hade varit en dröm.  Mina nya 4 kg är inte fler muskler. 

Att minska träningen för att bli smalare är heller inget jag vill. 

men jag fattar att jag måste äta mindre men det är bara jä svårt det är ju inte som jag är onyttig till att börja med

Svar på tråden Går inte att gå ner i vikt